Het is officieel: Muziek word steeds eentoniger.

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.474
Locatie
Zak met Friet
Nature heeft gisteren een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat populaire muziek over de jaren heen steeds eentoniger is geworden.
Linkie:
http://www.nature.com/srep/2012/120726/srep00521/full/srep00521.html

En ik maar denken dat het aan de leeftijd lag, maar nee hoor de muziek van Justin Pieper en zijn mede top 40 jankerts is gewoon echt kut. :D
 
Wisten we, het was alleen blijkbaar niet officieel.
Het mainstream akkoordenschema is 1-4-5-1
Dus als je in C muziek maakt zal je daarbij vaak akkoorden G en F gebruiken. Ook zal je daarbij vaak de Amineur gebruiken.
Dit akkoordenschema geeft namelijk 100% blijdschap aan, of, in mineur 100% droefheid. En dat is wat mensen willen horen, uiteraard, want mensen zijn eentonig en ervaren vaak puur "positiviteit" of "negativiteit" (of "Vreugde" en "Verdriet").
En muziekproducers weten daar niks van, dus blijven ze maar steeds dezelfde akkoorden uitvinden en denken dat ze geniaal zijn.
Lesje voor jullie allemaal dus: als je in C schrijft, gebruik dan nooit F,G en A mineur!
:geslaagd:
 
Hmm..

Dynamiek weg, noten weg, wat volgt hierna ?

Ik hoop zang.. :okdan:
 
Geniaal clipje :)

Het is wat 'het publiek' wil horen. Het mainstream publiek wil helemaal geen vreemde akkoorden.
Het moet eigenlijk meteen bekend klinken. Als ik iets commercieels moet maken, ga ik cliché's dan ook zeker niet uit de weg. Als een klant een melodietje aanlevert dat klinkt als... dan zal ik zeker ingrediënten gebruiken uit het nummer waar het melodietje op lijkt.
Ik zou wel een nummer kunnen maken vanuit C en dan bijv. ineens een F# akkoord. Maar da's voer voor 'muziek-connaisseurs' en niet voor Jan Publiek die gewoon een gezellig muziekje wil horen.
 
was het niet in "1984" al beschreven: muziekmachines die eentonige geestdodende deuntjes uitbraken...
lijkt me realiteit inmiddels.
gelukkig zijn er uitzonderingen, altijd, tis wel zoeken
 
was het niet in "1984" al beschreven: muziekmachines die eentonige geestdodende deuntjes uitbraken...

Dat was er al in de jaren '80. Wat dacht je van Stock Aitken & Waterman? Welke zanger of zangeres ook langskwam; ze drukten op 'Play' en weer was er een hit geboren. ;)
 
Dat was er al in de jaren '80. Wat dacht je van Stock Aitken & Waterman? Welke zanger of zangeres ook langskwam; ze drukten op 'Play' en weer was er een hit geboren. ;)

Hoewel gedeeltelijk waar is, juist S.A.W gebruikten zelfs akkoorden progressies, dus heel vaak de refreinen met een sleutel, de chorus met een andere en de bridge zelfs met een andere. In 3.30 minuten song kreeg je juist meer melodieën dan in de langste techno track.

Rihanna's "Only girl" is ook op dit manier gemaakt.

Wat ik wel merkte vorige week zaterdag na een bezoek naar de lokale club (anderhalf uur binnen gebleven en weggegaan, kon niet meer volhouden) is dat de muziek niet eens eentonig is maar de nadruk gaat naar de sterkere beats en percussie, niet eens een baslijn als progressie maar een druk op de synth-bass per 4 maten, maakt niet uit of er reggaeton swing is of techno (en ik ga niet verder want het was gewoon deprimerend)
 
Waarom komt zo'n onderzoek steeds veel later aandraven met wat iedereen allang weet?
Ik ben bijlange ook geen voorstander van sommige van de hedendaagse so called "muziek" maar het is nu net hetzelfde als het met sommige nummers uit de jaren 80 was.
Neem nu Anne Clarck met Our Darkness...
Zit die trees daar wat van haar oren te maken op steeds een weerkerend deuntje dat steeds in dezelfde toonaard doordramt.
Die kerel aan de synths (als het synths zijn? klavieren in een houten bak?) die niet aangesloten zijn
speelt bijlange niet wat je hoort en zijn saxofoonspel lijkt nergens op....
Hey! Velen vonden dit toen (en nu nog) ook gaaf hoor! :stupid

 
Hoewel gedeeltelijk waar is, juist S.A.W gebruikten zelfs akkoorden progressies, dus heel vaak de refreinen met een sleutel, de chorus met een andere en de bridge zelfs met een andere. In 3.30 minuten song kreeg je juist meer melodieën dan in de langste techno track.

Vaak waren de melodieën en akkoorden al bedacht. S.A.W. wisten alles in 'dezelfde' orkestband te verpakken. ;)

En ja, techno: daar hoort alles in 1 akkoord te staan met liefst geen melodie. Gewoon tracks van de sequencer aan en uit zetten...
 
Vaak waren de melodieën en akkoorden al bedacht. S.A.W. wisten alles in 'dezelfde' orkestband te verpakken. ;)

En ja, techno: daar hoort alles in 1 akkoord te staan met liefst geen melodie. Gewoon tracks van de sequencer aan en uit zetten...

Dus volgende week sta je op 1 in de Mega Top 50?
 
Ik kom net terug van een feestje bij vrienden thuis. En ik was hoofdzakelijk laptop dj, zo wat youtube clipjes laten horen door de logitecs en subwoofer, Het viel me op hoe weinig echte muziek in mijn opzicht niet in de smaak viel (mooie opbouw, knap gitaarwerk..) echt gepast voor wat gezellig te doen. Ik was nu de oudste (23) ginder samen met een vriend van me, en hij kon nog wat mensen die hij op een festival had ontmoet. Een groepje met een leeftijd elk van 18/19 jaar. Toffe mensen, daar niet van. Nja ze duwde me weg en zeiden 'zet wat skrillex op of avicii' (en van die Tomorrowland bullshit).. Dan barst ik wel.. idd gewoon pompen, zuigen, harder, vuiler, eentoniger.. dat is de shit volgens hun. Heel de avond lang.
 
laatst nog een popkwis gedaan met intro's raden...

probeer eens een aantal 5 sec intro's van de laatste 2 jaar te horen... je raad bijna nooit welk nummer het is want alles lijkt op elkaar, in tegenstelling tot 80s of 90s muziek..

kansloze hapslikweg muziek, althans, wat er in de top 100 staat en door het grote publiek word beluisterd
 
En daarom luister ik eigenlijk geen radio enzo. Het probleem is dat er nog genoeg goede muziek wordt gemaakt. Het wordt enkel niet meer bekend. Gewoon lekker goede muziek maken, cdjes kopen echte muziek supporten!
 
De meeste mensen willen nu eenmaal platte, voorgesneden koek met een sneetje eenheidsworst erop.
Onze oppervlakkige, vooral op beeld gerichte snelle hap maatschappij vraagt niet anders. Hoe kan het ook anders? Het aanbod op gelijk welk vlak is explosief vermenigvuldigd tegenover 20 jaar geleden, volge wie volge kan...
Als het maar makkelijk en vlotjes eringaat, dan wordt het ook even snel weer uitgepoept.
De hedendaagse muziek (of wat daar nog wordt onder verstaan) is er maar blijft niet hangen.
Een groot deel van die zogenoemde "muziek" wordt vandaag de dag dan ook gemaakt d.m.v. zogenaamde "computer collage" in de ruimste zin, door jonge mensen die zelden of nooit één noot muziek geleerd hebben...
Tot en met de jaren 90 kon iedereen vlot 10 nummers opsommen die hoog stonden in de top 30 over een periode van 10 jaar.
Vraag nu aan iemand van 25 om 10 nummers op te sommen uit de top 30 van nog maar de laatste 10 jaar?
De room komt altijd bovendrijven op de melk.

Grtz,
Exo :mega:
 
En daarom luister ik eigenlijk geen radio enzo. Het probleem is dat er nog genoeg goede muziek wordt gemaakt. Het wordt enkel niet meer bekend. Gewoon lekker goede muziek maken, cdjes kopen echte muziek supporten!

Idd topspul is underground. Vreemd. :bekdicht:

Ik denk dat kinderen van de jaren 80/ vroeg jaren 90 nog het beste hebben meegehad. In tegenstelling tot 18-jarige nu. (dit is misschien tunnelzicht)

Maarja eens ze ouder worden ontwikkelt die smaak ook en gaan ze zoeken naar beter denk ik. Hopelijk..
 
Back
Top