Reparatie Juno-6

Nilsgr

Jump Zero
Lid sinds
21 juni 2011
Berichten
242
Locatie
Ede
Hallo, ik heb wat hulp nodig bij de reparatie van een Juno-6.


Zonder het toetsenbord aan te raken, gaat de VCA open en hoor je dus al geluid........die dus ook gewoon doorblijft klinken. De env reageert helemaal niet en het keyboard werkt alleen op de D op elk octaaf (de rest van de toetsen doet niks).

Nu had ik al een thread gevonden met een soort gelijk probleem
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1518433#post1518433

Bij die Juno-6 lag het aan IC11 een TA75558P opamp.
Echter IC11 is bij mij een IR3109 en zit in de sectie van de VCF van Waveform 3??!! (board code is 052H370). Dit vind ik vreemd, zou ik een andere revisie board hebben???

Zelf zat ik te denken aan IC23, dit is een TA75559S ( wel weer een andere type opamp) die na het VCA gedeelte zit en niet behoort tot een van de voices( de 6 voices zijn per sectie identiek qua componenten en layout).

Ik heb overigens nog niks gemeten ( daar heb ik nauwelijks ervaring mee).
Wie heeft er een idee waar ik het beste kan zoeken???
 
Het IC11 mysterie is opgelost door forumlid Vic.

Het is ic11 van de controler pcb niet van het moeder/voicebord.
149H165A pcb.
Die zullen we binnenkort eens doormeten/vervangen.

Dit is overigens mijn eerste hobby project! De Juno-6 heeft 10 jaar op zolder gelegen met de klep.
Vanwege geldbesparing ga ik het meeste werk zelf doen (schoonmaken en recappen).
Ik zal vanavond eens wat foto's posten van de voort/vooruitgang.
 
'k Zou voorstellen, begin met het keyboard te overhalen.
En vooral goed kijken naar de printbaantjes beter nog alle draadjes, connectors, verdachte printbaantjes doormeten.

Success :okdan:
 
Tof project Nilsgr!
Juno6 is een topsynth vind ik.

Als je dan toch bezig bent met restauratie en het verdiepen van je technische kennis:
Misschien is het extra leuk om te kijken of je hem kan midificeren.
Ik heb me ooit laten vertellen dat een Juno6 net als een Juno60 een DCB poort heeft.
Maar dat de DCB van een J6 niet toegankelijk is omdat er geen plug naar buiten geleid is.
De DCB van de J6 zou te vinden zijn op de printplaat zelf.
Als dit verhaal waar is, dan kan je misschien een goedkope Midi-DCB converter scoren en die erin bouwen.

Ik ben benieuwd wat anderen van dit verhaal weten..
 
Nou ik kan helaas geen foto's plaatsen want ik kan geen fotoalbum aanmaken (wordt aan gewerkt door een moderator).

Ik heb de condensatoren van de voeding vervangen en al een aardige schoonmaak beurt achter de rug.
Ik meet nu op terminal 10 precies 15V en op terminal 9 -14,8V. (dit is goed volgens de service manual).

Als ik nu de Juno aanzet gebeurd er vrij weinig behalve als :
De Sustain open wordt gezet en de Freq en Resonce openstaan krijg ik een toon die zonder dat ik iets doe "omhoog blijft klimmen".
Het maakt niks uit of ik zaagtand of square kies want die hoor je niet, alleen de noise hoor je als je hem aanzet.
Verder werkt er eigenlijk helemaal niks. :-(

Iemand een idee (misschien IC11 van het controllerboard zoals Vic al eerder aan gaf??).
 
Als je enkel wat hoort als de freq en resonance openstaat, dan denk ik dat je het filter hoort wat oscilleert.
Als je de wel ruis hoort, lijkt mij dat de VCA goed is.
Want als de VCA kapot zou zijn zou je ook geen ruis en filter moeten horen.

Dan hebben we het volgende:
Filter werkt
VCA werkt
en Ruis werkt

ADRS werkt niet
DCO werkt niet

Dit samen nemend is de kans groot op een defect in de aansturing.
De ADSR heeft een trigger nodig voor aan/uit.
De DCO heeft een signaal nodig voor toonhoogte (ruis heeft dit niet nodig)
Ik zou dus beginnen met zoeken naar het defect in het keyboard/keyassign/aansturingsgedeelte.
 
Als je enkel wat hoort als de freq en resonance openstaat, dan denk ik dat je het filter hoort wat oscilleert.
Als je de wel ruis hoort, lijkt mij dat de VCA goed is.
Want als de VCA kapot zou zijn zou je ook geen ruis en filter moeten horen.

Dan hebben we het volgende:
Filter werkt
VCA werkt
en Ruis werkt

ADRS werkt niet
DCO werkt niet

Dit samen nemend is de kans groot op een defect in de aansturing.
De ADSR heeft een trigger nodig voor aan/uit.
De DCO heeft een signaal nodig voor toonhoogte (ruis heeft dit niet nodig)
Ik zou dus beginnen met zoeken naar het defect in het keyboard/keyassign/aansturingsgedeelte.

Coool! Het klinkt zo eenvoudig, echter geen ervaring met dit soort problemen (komt eigenlijk op logisch nadenken neer)!

Overigens het verhaal waar jij het eerder over had over midi in de J6 klopt.
Check de volgende site voor een goedkope DIY oplossing

http://www.andrewmartens.com/blog/?p=60
 
Dus zoals MatthewLeBlom probeert uit te leggen, Eerst het keyboard overhalen ;)
 
Dit is overigens mijn eerste hobby project! De Juno-6 heeft 10 jaar op zolder gelegen met de klep.
Vanwege geldbesparing ga ik het meeste werk zelf doen (schoonmaken en recappen).
Ik zal vanavond eens wat foto's posten van de voort/vooruitgang.

Hmmm,....Een eerste hobby-project, (geen ervaring dus), recappen, schoonmaken etc. en dat alles uit geldbesparing:
Geloof me als ik zeg dat dat wel eens heel anders uit kan pakken.
Ik spreek uit ervaring.
Er komen hier regelmatig apparaten binnen die uit geldbesparing zijn verprutst.
Erg zonde soms.

Zeker recappen kan voor onverwachte problemen zorgen.
 
Hmmm,....Een eerste hobby-project, (geen ervaring dus), recappen, schoonmaken etc. en dat alles uit geldbesparing:
Geloof me als ik zeg dat dat wel eens heel anders uit kan pakken.
Ik spreek uit ervaring.
Er komen hier regelmatig apparaten binnen die uit geldbesparing zijn verprutst.
Erg zonde soms.

Zeker recappen kan voor onverwachte problemen zorgen.


Ik ben het met je eens hoor Mike echter moet je ergens ooit een keer met iets beginnen (misschien was iets simpelers dan beter geweest).

Deze synth is van een vriend en heeft hem beschikbaar gesteld als hobby project.
Het zou mooi zijn als ik het ooit voor elkaar krijg, misschien ben ik te enthousiast geweest over het repareren.
Het is niet zo makkelijk en je moet echt wel weten waar je iets moet zoeken.

Voorlopig zijn we nog wel even zoet! :D
 
Back
Top