Workflowtips analoog mixen

voight-kampff

I receive After Touch
Lid sinds
15 mei 2012
Berichten
42
Locatie
Breda
Nu ik mijn eerste stappen met het werken met hardware synths heb gezet, wil ik ook gaan experimenteren met het mixen van deze synths op mijn analoge mixer (Tascam M-164). Nu zijn er een aantal mogelijke workflows die ik uit wil gaan proberen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Doel is in ieder geval om met beperkte middelen (2 synths, een mixer, een extern multi-effect apparaat een een computer als sequencer en recorder), een track te maken. Juist om me op die manier te beperken, lijkt me wel eens leuk om te zien wat dat met mijn creativiteit doet. Nu de mogelijke workflows, zoals ik die zie:

1. Compostitie maken in DAW (Note data en eventuele automation). Output van synths mixen op de analoge mixer en als stereo mix opnemen in de DAW.

2. als hiervoor, maar dan track voor track (solo) opnemen op seperate tracks in de DAW. ik vraag me bij deze methode vooral af hoe ik met de gain stage om moet gaan: mixen op de analoge mixer, en alle tracks in de DAW op 0db laten, en die vervolgens summen naar de Main van de DAW. Of juist iedere track in de DAW opnemen met een zo'n hoog mogelijk level zonder te clippen? Maar dan verlies je weer de lol van het analoge mixen, want dat moet je dan vervolgens weer in de DAW gaan doen en dat was nu juist niet de bedoeling.

3. Overdubben. Dus al ik meer tracks nodig heb dan mijn synths/mixer aan kunnen. Dit kan je dan dus ook weer met losse tracks doen, of met meerdere stereo mixen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Alle suggesties, tips, do's & don't of andere bespiegelingen zijn welkom ;)
 
Tja ik denk dat je gewoon moet gaan multitracken dan, dus opnemen op je PC en dan via een geluidskaart met losse uitgangen weer terug laten komen op de kanalen.
 
ik doe het alsvolgt

alle outboard audio via de interface eerst de DAW in
in de daw mixen met VST's evt VSTi's op andere kanalen toevoegen
deze allemaal mappen naar kanalen op de mixer.
op de mixer mixen en de mixdwown sturen naar de mainbus van de DAW
in het DAW de mixdown doen van de op de mixer gesumde kanalen

dus niks geen 2 cycles van eerst midi dan opnemen als audio, dan de audio mixen
gewoon outboard via midi oldskool direct laten spelen gedurende mixdown.

Ik neem nooit eerst audio op, de enige audio die ik opneem is m'n stereomix
 
Als ik het goed begrijp mix je dan dus twee keer, een keer in je daw en daarna ook nog een keer op je mixer. Het is voor mij juist de bedoeling om mijn computer (vst's etc.) zo weinig mogelijk te gebruiken. Dus alleen als midi sequencer en als (stereo) recorder. Bovendien heb ik maar 4 uitgangen op mijn geluidskaart (Presonus Firestudio Mobile)

ik doe het alsvolgt

alle outboard audio via de interface eerst de DAW in
in de daw mixen met VST's evt VSTi's op andere kanalen toevoegen
deze allemaal mappen naar kanalen op de mixer.
op de mixer mixen en de mixdwown sturen naar de mainbus van de DAW
in het DAW de mixdown doen van de op de mixer gesumde kanalen

dus niks geen 2 cycles van eerst midi dan opnemen als audio, dan de audio mixen
gewoon outboard via midi oldskool direct laten spelen gedurende mixdown.

Ik neem nooit eerst audio op, de enige audio die ik opneem is m'n stereomix
 
Nee ik mix 1x m'n daw channels hebben ook aallemaal een channel op de mixer

dus synth > DAW > Mixer Ch

dit 16x (dus somes meerder DAW channels naar 1 mixer ch
mix inrijden en EQen op de mixer
mixdown

alles blijft dus live en recallable tot mixdown
ik commit dus niks van midi naar audio
 
Ok, duidelijk.

Nee ik mix 1x m'n daw channels hebben ook aallemaal een channel op de mixer

dus synth > DAW > Mixer Ch

dit 16x (dus somes meerder DAW channels naar 1 mixer ch
mix inrijden en EQen op de mixer
mixdown

alles blijft dus live en recallable tot mixdown
ik commit dus niks van midi naar audio
 
Ik neem alles op in cubase, en als dat is gebeurd stuur ik alle aparte sporen naar de outboard die ik wil gebruiken.
De outputs van de outboard gaan naar een mixer/summing amp.
Deze mixdown gaat weer terug de computer in.
 
Ik vind dat persoonlijk dus te veel moeite, ik houd graag m'n projecten zo lang mogelijk ""live" synths vrijmaken en committen naar audio is verveleand als je later nog weer zaken wilt veranderen.
hetzelfde voor VSTi's liever een snellere PC dan freezen
 
Ik vind dat persoonlijk dus te veel moeite, ik houd graag m'n projecten zo lang mogelijk ""live" synths vrijmaken en committen naar audio is verveleand als je later nog weer zaken wilt veranderen.
hetzelfde voor VSTi's liever een snellere PC dan freezen

Met instrumenten die ik veel gebruik (Rhodes, Wurlitzer, Klarinet, Gitaar) kan dat niet.
Als ik later zaken wil veranderen betekent dat "opnieuw opnemen".
 
Het is in ieder geval duidelijk dat je voor de verschillende workflow varianten die jullie gebruiken redelijk wat uitgangen op je geluidskaart nodig hebt. Ik neem aan dat je dan tracks groepeert op bepaalde mixer kanalen. Een kaart zoals bijvoorbeeld de MOTU 828mk3 heeft immers ook 'maar' 8 uitgangen.

Doe ik op dezelfde manier.
 
Ik gebruik 64 uitgangen.
Dat is meer dan ik nodig heb voor het afspelen van mijn opnames.
De reden dat ik toch zoveel uitgangen heb genomen is dat ik met een muisclick mijn outboard kan selecteren en dus niet hoef te rommelen met patchen e.d.
 
Cool! Maar zoiets hoort qua budget helaas niet tot de mogelijkheden... Maar aan de andere kant vind ik het juist ook wel een uitdaging om met de beperkte middelen die ik heb tot een werkbare workflow te komen.
 
met 8 i/o zou ik ook prima uit de voeten kunnen.
Dan zou ik een deel met plugins in the box doen en die 8 kanalen inderdaad gegroepeerd gebruiken.
Of ik zou gaan bouncen als ik meer hardware zou willen gebruiken dan tegelijk met de beschikbare i/o aangestuurd kan worden.
Dat is iets meer werk, maar niet onoverkomelijk lijkt me.
 
De manier zoals ik mijn ideale workflow zie is eigenlijk alle instrumenten direct op de soundcard (dus niet eerst de mengtafel!) en ITB doe je met deze instrumenten wat je moet doen (EQ, compressie etc)
daarnaast kan je dan ook ITB andere VSTi instrumenten toevoegen.

je maakt dan in je daw 8 subgroepen aan, deze sluis je NIET in je daw naar de main mix maar naar je mixer.

de 16 kanalen op je mixer gebruik je dan als summer (voor definitieve volumes) en je gebruikt de main insert van de mixer voor je analoge bewerking op de mix, of de individuele inserts voor bewerkingen op individuele kanalen.

De main mix van de mengtafel gaat dan terug naar je DAW's main mix en deze luister via de EXT IN van je mixer.

Je kan dan dus via je mixer ALLES realtime monitoren zoals je vanuit je DAW zou printen.
Zo werk ik een een nutshell en bevalt me uitstekend.
 
Ik meld even de Moby methode ten tijde van Play:

-in Cubase MIDI nootdata maken
-CUbase via MIDI de synths laten aansturen (enkel note en velocity; patches instellen doet hij op de synths zelf en geen automation maar dat is zijn keuze natuurlijk)
-de audio outputs van de synths naar je mixer en alle outboard gear sturen
-mix maken op de mixer
-mixer main out opnemen op...(in zijn geval was dat DAT; je kan het ook als stereomix terugsturen naar je PC).
 
Dat is de methode die ik nu ook hanteer. Ik vind het wel leuk dat je op die manier heel direct je mix maakt, eigenlijk als een soort performance. Toen ik nog niet met hardware werkte was ik altijd heel lang aan het prutsen in de midi-data, automation etc. Op een gegeven moment gaat het spontane er dan een beetje van af. Ik heb maar twee synths, DSI Mopho en Tetra, dus ik gebruik 1 stereo track (Mopho) en 4 mono tracks (Tetra in multimode) op mijn mixer, en de stereo out gaat naar mijn geluidskaart/DAW. Verder hang er nog een Alesis Midiverb aan de twee sends van mijn mixer. Voor sequencen ben ik momenteel aan het experimenteren met Five12's Numerology, een zeer uitgebreide step sequencer.
Een eenvoudige setup, maar juist daardoor kan ik veel spontaner werken. Het enige wat ik nog wil toevoegen aan de setup is een drumcomputer, dat doe ik nu namelijk nog met plugins/samples.


Ik meld even de Moby methode ten tijde van Play:

-in Cubase MIDI nootdata maken
-CUbase via MIDI de synths laten aansturen (enkel note en velocity; patches instellen doet hij op de synths zelf en geen automation maar dat is zijn keuze natuurlijk)
-de audio outputs van de synths naar je mixer en alle outboard gear sturen
-mix maken op de mixer
-mixer main out opnemen op...(in zijn geval was dat DAT; je kan het ook als stereomix terugsturen naar je PC).
 
In Apple logic midi basics maken, deze neem ik wel als audio op maar dan via een Buizen DI met instelbare tube sound. Hiervoor gebruik ik een Tla Ebony A1 en een UA Solo610 beetje afhankelijk wat voor sound ik wil. Dan eventueel de audio nog voorzien van plugins binnen DAW dan terugsturen naar mixer (in mijn geval 16 audio out) externe rev, delays, etc via auxes. Live mix.. met mutes en FX stuur opnemen in PC om aldaar in soundforge te masteren.

Ik bewaar zowel de midi binnen logic om ook weer terug te kunnen keren naar de basics en een andere midi sound te kunnen kiezen of wanneer niet tevreden met een andere buizenkleur op te nemen.
 
Back
Top