voight-kampff
I receive After Touch
Nu ik mijn eerste stappen met het werken met hardware synths heb gezet, wil ik ook gaan experimenteren met het mixen van deze synths op mijn analoge mixer (Tascam M-164). Nu zijn er een aantal mogelijke workflows die ik uit wil gaan proberen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Doel is in ieder geval om met beperkte middelen (2 synths, een mixer, een extern multi-effect apparaat een een computer als sequencer en recorder), een track te maken. Juist om me op die manier te beperken, lijkt me wel eens leuk om te zien wat dat met mijn creativiteit doet. Nu de mogelijke workflows, zoals ik die zie:
1. Compostitie maken in DAW (Note data en eventuele automation). Output van synths mixen op de analoge mixer en als stereo mix opnemen in de DAW.
2. als hiervoor, maar dan track voor track (solo) opnemen op seperate tracks in de DAW. ik vraag me bij deze methode vooral af hoe ik met de gain stage om moet gaan: mixen op de analoge mixer, en alle tracks in de DAW op 0db laten, en die vervolgens summen naar de Main van de DAW. Of juist iedere track in de DAW opnemen met een zo'n hoog mogelijk level zonder te clippen? Maar dan verlies je weer de lol van het analoge mixen, want dat moet je dan vervolgens weer in de DAW gaan doen en dat was nu juist niet de bedoeling.
3. Overdubben. Dus al ik meer tracks nodig heb dan mijn synths/mixer aan kunnen. Dit kan je dan dus ook weer met losse tracks doen, of met meerdere stereo mixen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Alle suggesties, tips, do's & don't of andere bespiegelingen zijn welkom
1. Compostitie maken in DAW (Note data en eventuele automation). Output van synths mixen op de analoge mixer en als stereo mix opnemen in de DAW.
2. als hiervoor, maar dan track voor track (solo) opnemen op seperate tracks in de DAW. ik vraag me bij deze methode vooral af hoe ik met de gain stage om moet gaan: mixen op de analoge mixer, en alle tracks in de DAW op 0db laten, en die vervolgens summen naar de Main van de DAW. Of juist iedere track in de DAW opnemen met een zo'n hoog mogelijk level zonder te clippen? Maar dan verlies je weer de lol van het analoge mixen, want dat moet je dan vervolgens weer in de DAW gaan doen en dat was nu juist niet de bedoeling.
3. Overdubben. Dus al ik meer tracks nodig heb dan mijn synths/mixer aan kunnen. Dit kan je dan dus ook weer met losse tracks doen, of met meerdere stereo mixen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Alle suggesties, tips, do's & don't of andere bespiegelingen zijn welkom