Platendeal, waar op letten?

Origineel geplaatst door faab
[]

En de kans dat je eigenhandig een werelddeal kan maken is nihil omdat ze je domweg nog niet serieus nemen. In zee gaan met een partner die al veel langer meeloopt is dus een veel wijzere oplossing.

;)

Daarom dus bijv. lid worden van de BV Pop,daar kun je standaard contracten krijgen + je kunt je contract door hen laten nakijken.....

En over voorschotten : ik heb ooit een vrij hoog voorschot gekregen,voornamelijk om het afkoopbedrag van een andere maatschappij te betalen.....die hadden me genaaid met een titelcontract wat stiekum geen titelcontract was.....vandaar mijn advies : BV Pop....
 
publishing is gewoon voor 3 jaar tekenen. Dat voorschot loop je gewoon in ongeacht hoeveel platen, als er nog een voorschot open staat dan loop je die later in. De paar honderd euro voorschot weet ik niet voor hoeveel oplagen. Het zijn Shockers releases, ik denk zo'n 3000 ? wereldwijd???

Heb je een akte van cessie getekend(ik denk het wel) dan betaal jij zelf met al je buma/stemra geld het voorschot terug.
Als je dat ingelopen hebt heb je eigenlijk je voorschot zelf betaald, zo werkt het bij alle publishers(Denis zal geen uitzondering zijn.)
En over de looptijd, heb je de verborgen verlengingen al gespot in het contract.
Niet inlopen zomaar een jaar erbij, niet optijd AANGETEKEND opzeggen auto verlenging.
ID&T contracten kunnen soms wat tricky zijn.
Ik hoop voor jou dat alles wel goed geregeld is:)
 
Origineel geplaatst door faab
Heb je een akte van cessie getekend(ik denk het wel) dan betaal jij zelf met al je buma/stemra geld het voorschot terug.
Als je dat ingelopen hebt heb je eigenlijk je voorschot zelf betaald, zo werkt het bij alle publishers(Denis zal geen uitzondering zijn.)
En over de looptijd, heb je de verborgen verlengingen al gespot in het contract.
Niet inlopen zomaar een jaar erbij, niet optijd AANGETEKEND opzeggen auto verlenging.
ID&T contracten kunnen soms wat tricky zijn.
Ik hoop voor jou dat alles wel goed geregeld is:)

je hebt wellicht wel gelijk hoor, maar ik denk zo:

1) je moet ook wel ZELF investeren in je groei, dus ik vind het niet erg dat ik uiteindelijk mijn eigen voorschot heb betaald, zolang ik het maar betaal van het geld dat ik aan muziek verdiend heb Want van dat voorschot heb ik nu de spullen waarmee ik muziek maak.

2) Het is een publishing contract een geen platendeal contract. Dit geeft me nog genoeg vrijheid om te gaan en staan waar ik wil. Publishing moet je toch regelen. Of zij worden er rijk van of een ander. En Denis doet goed werk voor me dus..

3) ik vind dat je als beginnende artiest niet te veel big business boy uit moet hangen. Soms moet je eerst geven om later iets te kunnen krijgen. Ik doe daar niet moeilijk over. Zo lang ik maar wel vrij ben om muziek te maken wat ik wil en bij wie het uitkomt :D
 
De punten die je aanhaald geef ik je allemaal gelijk in en in de praktijk werkt het ook zo.
Niet te hoog van de toren blazen is altijd een goed punt om te starten.
Je loyaliteit zal zeker ook beloond worden ID &T eist het zelfs van je.
Ze zijn in de positie om je te maken en breken.

My point is : watch your steps en probeer er zoveel uit te halen als je maar kan.
 
publishing

publishing

Hi :)

sir doe je de groete nog even aan dennis :) als je em spreekt ? heb net ook alle papier werk geregeld met de boys van id en tiet . ik denk niet dat zij voor een carriere kunnen zorgen zonder TOP platen . maar je zit wel heeel erg dicht bij het vuur . ik zelf denk dat ik het nu redelijk gedaan heb . mijn doel is 10 platen per jaar . en als die gemiddeld 2000 verkopen en je er ook nog wat compilaties bij heb kun je redelijk was synths kopen en bouwen aan het fundament van je sound . investeren is het toverwoord of dit nu gear of dedication is . veel zullen er een release krijgen tis alleen de sport om een stabiel product te hebben waar je respect mee afdwingt . hou je niet van commentaar dan moet je gaan puzzele of een andere hobby nemen .

greatings mischa
 
Ja de vraag is ga je voor massaproducties, of voor producties waar je je gevoel inlegt en pas uit wilt brengen als je ervan overtuigd bent dat je er voor staat.

Ik ben zelf niet de man van de massaproducties maar ik vroeg me af of dit ook vaak wordt gedaan: Verschillende stylen muziek onder verschillende namen uitbrengen door een en dezelfde studio.

DUS ook verschillende maatschappijen:
 
Re: publishing

Re: publishing

Origineel geplaatst door mischa
ik zelf denk dat ik het nu redelijk gedaan heb . mijn doel is 10 platen per jaar .

greatings mischa

DAMN 10 platen per jaar ...... uuuhm dnek je echt dat je dat lukt ?!?!?!:confused:
 
Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
ik vroeg me af of dit ook vaak wordt gedaan: Verschillende stylen muziek onder verschillende namen uitbrengen door een en dezelfde studio.

DUS ook verschillende maatschappijen:

Dit vroeg ik me ook al eens af... zijn die contracten persoonsgebonden of hoe werkt dat precies? Kan ik onder de naam 'Pietje Puk' bij ID&T hardcore uitbrengen en ambient bij Groove onder de name 'Kameleon' ? of doen de platenboys daar moeilijk over...?

Groet,
Roy
 
Dit vroeg ik me ook al eens af... zijn die contracten persoonsgebonden of hoe werkt dat precies? Kan ik onder de naam 'Pietje Puk' bij ID&T hardcore uitbrengen en ambient bij Groove onder de name 'Kameleon' ? of doen de platenboys daar moeilijk over...?

Tuurlijk kan dat, maar er zijn platenmaatschappijen die je helemaal willen, die willen al je artiestennamen,acts,pseudoniemen en ook nog je publishing.

Ben zelf al een tijdje lekker aan het freewheelen, ben ex ID&T en ik moet zeggen het bevalt me prima.
Artiestencontract bij ID&T heeft zeker ook voordelen ze kunnen je ontiegelijk hypen en een boost aan je carriere geven.

Het voordeel van freelancen is: Je zorgt ervoor dat meerdere mensen tegelijkertijd geinteresseerd in je zijn dit heeft z'n weerslag op hoogte van voorschotten en je bevind jezelf in een uitgekiende voorkeurspositie.
Door verschillende stijlen tegelijkertijd te doen bij verschillende platenmaatschappijen zorg je er ook nog eens voor dat je niet op 1 paard wed en ze zullen wat sneller voor je gaan lopen want ze weten dat de concurrent ook met iets van jou bezig is.
En op deze manier kom je ook in contact met meer mensen en het blijft tenslotte een ons kent ons wereldje.

Vast bij 1 maatschappij betekend ook vaak dat wanneer er bij jou het nieuwtje af is je onderdeel van het meubilair kan worden en dat jou werken niet meer op waarde geschat worden, met alle gevolgen van dien.
 
@ Faab

Dus als ik het goed begrijp kan een contract zo zijn opgestelt dat ze jou met je pseudoniem tekenen, dus die over dat pseudoniem heb je dan niets meer te vertellen. Zou het in een extreem geval zo kunnen zijn dat ze iemand anders onder dat pseudoniem kunnen laten werken.

Het zou nml zonde zijn als iemand jarenlang een naam heeft opgebouwd, vervolgens een contract tekent en dan "vergeten" wordt door de maatschappij. Want dan kan je dus niets meer met je pseudoniem.

Of begrijp ik het verkeerd.

Ik denk toch dat ik rechten had moeten gaan studeren voor ik mijn gear kocht ;)
 
Dus als ik het goed begrijp kan een contract zo zijn opgestelt dat ze jou met je pseudoniem tekenen, dus die over dat pseudoniem heb je dan niets meer te vertellen. Zou het in een extreem geval zo kunnen zijn dat ze iemand anders onder dat pseudoniem kunnen laten werken.


Niet helemaal met pseudoniem bedoel ik je alias namen bij buma/stemra je mag er daarvan max. 3 hebben.
Platenmaatschappijen denken dat ze het recht hebben om dat van je af te pakken maar dat kan helemaal niet, je hebt ze namelijk zelf verzonnen en dit heet in het recht "geestelijk eigendom:engel: :D ".

Dat er artiesten zijn die op dit moment al hun grootste naam kwijt zijn is een vaststaand feit,ken zelfs mensen die echt vette hits hebben gescoord en nooit meer wat onder die naam kunnen doen, uiteraard noem ik geen namen.
Deze namen worden opnieuw gebruikt door de platenmaatschappij maar geproduceerd door andere mensen.

Als je heel erg serieus aan je naam wilt vasthouden dan moet je een licentie kopen voor de benelux bij het benelux merkenbureau in a.dam. Dit kost je zo'n 500 euro en je moet de categorieen aangeven waar je in opereerd dus bijv. merchandising kan daar ook bij horen.
Als je dit doet dan kunnen ze je nooit meer fucken met je naam.

Pas heel erg op want veel maatschappijen willen je vastpinnen met je hele hebben en houen en het eindresultaat kan dan zijn dat je met je ballen in de kerstboom zit, tussen de gebakken peren.;)
 
Maar goed... hoe voorkom je zoiets? Bijvoorbeeld ID&T kan zich best een houding van "take-it or leave-it" permiteren.
 
Maar goed... hoe voorkom je zoiets? Bijvoorbeeld ID&T kan zich best een houding van "take-it or leave-it" permiteren.

Zorgen dat er veel meer platenmaatschappijen in je geinteresseerd zijn dan heb je namelijk een goede onderhandelingspositie.
Beginnen op titelbasis is zowiezo een betere optie laat ze zich eerst maar eens bewijzen voor dat je verder gaat met onderhandelen.
Als een maatschappij als ID&T in je geinteresseerd is doe je vast iets goed, en zijn er zeker ook andere in je geintereseerd gebruik die positie dan ook als je het kan, want deze momenten in een carriere zijn zeldzaam.:)
 
Origineel geplaatst door faab
gebruik die positie dan ook als je het kan, want deze momenten in een carriere zijn zeldzaam.:)

Weet het :(

Tis voor mij alweer wat jaartjes geleden. Net een paar releases via labels van Rob slaat het "noodlot" Eilan...:bekdicht: Muziek toe. Kan er nu nog wel om janken ;{
 
Maar goed... morgenvroeg verhuizen naar onze nieuwe woning!!!! Z.s.m. mijn spullen weer installeren en weer vol goede moed aan de slag :D
 
Back
Top