Platendeal, waar op letten?

BigDplayboy

Ouwe rot
Lid sinds
27 oktober 2002
Berichten
821
Locatie
Eindhoven
Ik heb nog geen plaat uitgebracht jammergenoeg, maar stel dat ik binnenkort bericht krijg op een demo, dat een platenlabel 'm wil uit gan brengen; waar moet ik dan op letten in het aangeboden platencontract?
Ik heb hier een keer een lezing over bijgewoond, een 7 jaar geleden ofzo, maar daar kan ik me jammergenoeg niet veel meervan herinneren. En van m'n aantekeningen ben ik de helft kwijt. Wel weet ik nog dat wanneer een contracty getekend wordt, dat je op moet letten dat je de master-rechten van je nummer zelf houdt en dat je de platenmaatschappij het recht geeft je werk te verveelvoudigen/uit te brengen. Of zeg ik nu iets onzinnigs?

In ieder geval, ik wil er niet aangenaaid worden ALS ik straks de kans heb een nummer uitgebracht te krijgen. Zo heb ik bijvoorbeeld ook gehoord dat je weer bij ID&T bijvoorbeeld, als e daar het contract teken. Dat je voortaan voor een bepaalde periode al je nummers bij hun uit moet laten geven/brengen.

Iemand nog mer van deze tips?
 
dat over ID-T is niet waar. hoewel dit een club is die zeer commercieel en kapitalistisch is ingesteld en terecht, waar ben je anders een bedrijf voor.. is dit niet de juiste stelling. Je kunt bij hen zoals bij vele anderen op vele manieren een plaat uit brengen. of 1tje of je bindt je aan hen voor een lange periode, waarbij je veel promotie ondersteuning en naamsopbouw krijgt. Of je doet alleen je publishing bij hen en zo nu en dan iets releasen zoals ik ..

waar je op moet letten is dat wanneer je een titel contract krijgt (dus alleen een contract voor die ene plaat!) dat je dan niet hen het recht geeft eindeloos te mogen incasseren. Daarmee wil ik zeggen. In je contract staat vaak dat de platenmaatschappij oneindig in jaren $$ mag incasseren van de tracks en dat zij het recht hebben van de titel. Maar wat jij wilt is dat dit maar een periode van 10 jaar zeg maar dekt en dat daarna jij weer volledig recht krijgt van de titel en alle inkomsten.

Zie het als een onderhoudscontract. Daarmee creeer je cashflow en duurzaamheid van je org. Zo werkt dat met dit soort contracten ook. Maar stel dat je heeeeeel beroemd wordt en dat je niet meer met die club wilt werken.. net als met Laurent Garnier, zijn tracks van 20 jaar terug werden opnieuw uitgebracht. Dan zou die platen maatschappij al je inkomsten kunnen derven omdat dat in je titel contract staat. Maar jij wilt dan echt niet meer hun geld geven.

Echter, als je een beginneling bent zoals ik dan moet je ook zoiets hebben van: Deze platenmaatschappij heeft mij de kans gegeven om groot te worden, dan geef ik ook een stukje loyaliteit. Ik geef daarom vrij makkelijk de rechten van mijn muziek aan ID-T Publishing omdat zij me helpen. Wanneer ik nieuwe tracks maak als ik ooit eens groot en beroemd ben (as if that will ever happen) .. dan zal ik met die tracks strenger omgaan. Nu ben ik loyaal tegenover zij die me helpen en dus ook de platenmaatschappijen
 
Origineel geplaatst door djsirjamez
... bladiebla ...

waar je op moet letten is dat wanneer je een titel contract krijgt (dus alleen een contract voor die ene plaat!) dat je dan niet hen het recht geeft eindeloos te mogen incasseren. Daarmee wil ik zeggen. In je contract staat vaak dat de platenmaatschappij oneindig in jaren $$ mag incasseren van de tracks en dat zij het recht hebben van de titel. Maar wat jij wilt is dat dit maar een periode van 10 jaar zeg maar dekt en dat daarna jij weer volledig recht krijgt van de titel en alle inkomsten.

... bladiebla ...

Dus als ik het goed begrijp is dus het enige geld wat bij jou terecht komt, van de royalties (die erg mager zijn, als je nog onbekend bent) ... En van Buma/Stemra natuurlijk. Zeg ik dat goed?
En met die rechten op de titel, wat is daar de officiele term voor? Titelrecht? :?
 
het enige geld wat jij krijgt is

1) royalties van je platen verkoop
2) royalties over de licentie wanneer je plaatje op cd compilaties gezet wordt
3) airplay (denk aan radio, tv etc)

buma stemra int een deel, je publisher int een deel en jij krijgt een deel. 1/3 :)

je moet er altijd voor proberen te zorgen dat je royalties redelijk liggen
doorgaans is 13% de standaard maar een beetje goeie producer krijgt zeker 18%

je gaat verdienen aan de licentieinkomsten dus daarom maken de commerciele djs muziek die daarop terecht komen
en dus veel geld verdienen!
 
Dus als ik het goed begrijp is dus het enige geld wat bij jou terecht komt, van de royalties (die erg mager zijn, als je nog onbekend bent) ... En van Buma/Stemra natuurlijk. Zeg ik dat goed?

Ik geloof zo-ie-zo niet dat je met je eerste plaatje veel geld zal verdienen. Misschien als je jamai heet, maar dat is toch net iets anders.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik geloof zo-ie-zo niet dat je met je eerste plaatje veel geld zal verdienen. Misschien als je jamai heet, maar dat is toch net iets anders.

dat zeg ik
je moet ook loyaal zijn en niet zo geldwolverig. zorg eerst maar ervoor dat je een naam krijgt
kijk naar junky xl.. die verdiende niets op zijn elvis track, maar het heeft wel 100x deuren voor hem geopend.
 
Re: Platendeal, waar op letten?

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik heb nog geen plaat uitgebracht jammergenoeg, maar stel dat ik binnenkort bericht krijg op een demo, dat een platenlabel 'm wil uit gan brengen; waar moet ik dan op letten in het aangeboden platencontract?
Ik heb hier een keer een lezing over bijgewoond, een 7 jaar geleden ofzo, maar daar kan ik me jammergenoeg niet veel meervan herinneren. En van m'n aantekeningen ben ik de helft kwijt. Wel weet ik nog dat wanneer een contracty getekend wordt, dat je op moet letten dat je de master-rechten van je nummer zelf houdt en dat je de platenmaatschappij het recht geeft je werk te verveelvoudigen/uit te brengen. Of zeg ik nu iets onzinnigs?

In ieder geval, ik wil er niet aangenaaid worden ALS ik straks de kans heb een nummer uitgebracht te krijgen. Zo heb ik bijvoorbeeld ook gehoord dat je weer bij ID&T bijvoorbeeld, als e daar het contract teken. Dat je voortaan voor een bepaalde periode al je nummers bij hun uit moet laten geven/brengen.

Iemand nog mer van deze tips?

Word lid van de Kunstenbond van de FNV of zoiets.....zij hebben gespecialiseerde juristen die je daarmee kunnen helpen...
je moet alleen wel lid zijn voordat je een contract tekent,maar als je echt denkt dat je in de nabije toekomst een platencontract gaat tekenen,is dat geen onverstandige tip...
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Ik geloof zo-ie-zo niet dat je met je eerste plaatje veel geld zal verdienen. Misschien als je jamai heet, maar dat is toch net iets anders.

Dat is ook niet de bedoeling, maar het gaat me niet om het geld. Maar ik wil het wel even allemaal duidelijk op een rij hebben zou ik benaderd worden voor een contract. Niet dat ik gebeld wordt en dat ik dan nog eens uit moet gaan zoeken waar ik wel en niet op moet letten ...
Thanks :)
 
BigD:

Je laat een concept-contract (=voorstel) door de tegenparij opstellen en opsturen wat je op je gemak thuis zelf of door een juridisch onderlegd persoon laat lezen. Pas als je dit concept uit ten treure bestudeerd hebt en je alle termen echt duidelijk zijn (gemaakt) ga je eens reageren en je aanpassingen en wensen kenbaar maken, zo gaat dat in de praktijk, en laat je niets anders wijsmaken.

Je kan namelijk beter niet ter plaatse een deal sluiten, gewoonweg omdat je nog niet bent opgewassen tegen snuggere platenmannen, die spelen het spel al een stuk langer als jij en daar moet je gewoon even de tijd voor nemen.

Blijf op het moment dat je ergens word uitgenodigd rustig, let goed op, staar je niet blind op het feit dat iemand interesse hebt en je dus maar met alles accoord moet gaan, als die partij nu interesse heeft, komt de interesse van een andere ook wel...take it easy en laat je niet gekmaken.

Voorlopig ben je nog niet zover dat de aanbiedingen binnerollen en tegen de tijd dat het zover is kan je altijd hier rustig advies inwinnen, er zijn hier genoeg mensen die al vaker met dat bijltje hebben gehakt en je goede adviezen kunnen geven, waarbij het advies van Olafmol om dat boek te scoren zeker niet verkeerd is.
 
aanbetaling - voorschot

aanbetaling - voorschot

Een goeie test om te weten te komen of platenfirma "X" echt gelooft in je product, is een flink"niet terugvorderbaar" voorschot vragen.
Als er 1000 plaatjes worden geperst, vraag dan gerust 1000 tot 2500 euro. Niet terugvorderbaar betekent dat indien de verkoop niet meezit, de platenfirma het geld dat je als voorschot kreeg, niet kan terugeisen. (vaak staat net het omgekeerde in een platencontract en zo dekt een platenfirma zich in) Op die manier heeft een platenfirma al onkosten gemaakt en zullen ze extra moeite doen om je produkt te slijten en te promoten om het geld dat ze jou al hebben gegeven terug te recupereren.
Immers, jij hebt 'gewerkt' aan jouw product, en niemand werkt gratis, toch ?
Teken om te beginnen nooit optie-deals, maar steeds 1 contract per maxi, liefst op 50/50 basis.
Als je merkt dat er veel interesse is omdat je toevallig iets hebt gemaakt dat zou kunnen scoren, doe het dan liever in eigen beheer als je daar de financiële middellen toe hebt.
 
[]
Een goeie test om te weten te komen of platenfirma "X" echt gelooft in je product, is een flink"niet terugvorderbaar" voorschot vragen.
Als er 1000 plaatjes worden geperst, vraag dan gerust 1000 tot 2500 euro. Niet terugvorderbaar betekent dat indien de verkoop niet meezit, de platenfirma het geld dat je als voorschot kreeg, niet kan terugeisen. (vaak staat net het omgekeerde in een platencontract en zo dekt een platenfirma zich in) Op die manier heeft een platenfirma al onkosten gemaakt en zullen ze extra moeite doen om je produkt te slijten en te promoten om het geld dat ze jou al hebben gegeven terug te recupereren.
Immers, jij hebt 'gewerkt' aan jouw product, en niemand werkt gratis, toch ?
Teken om te beginnen nooit optie-deals, maar steeds 1 contract per maxi, liefst op 50/50 basis.
Als je merkt dat er veel interesse is omdat je toevallig iets hebt gemaakt dat zou kunnen scoren, doe het dan liever in eigen beheer als je daar de financiële middellen toe hebt.

Sorry ben het niet helemaal eens met je.
Voorschotten zijn kwa hoogte afhankelijk van kwaliteit en muziekstroming.
De bedragen die je hier noemt worden alleen betaald aan zeer goede producers, dus ga dit alsjeblifet niet lopen roepen als je net komt kijken.Optie deals zijn schering en inslag bij een titelcontract zit altijd een optie inbegrepen op de opvolger.Dit doen ze zodat jij niet meteen wegrent naar de concurrent.
Over eigen beheer: Je zult erg veel contacten moeten hebben en zeer sterk in je schoenen staan.Grote kans bestaat dat een distributeur je oplicht en je naar je centen kunt fluiten.Ooit wel eens afgevraagd waarom veel labels stoppen na 3 tot 5 releases? En de kans dat je eigenhandig een werelddeal kan maken is nihil omdat ze je domweg nog niet serieus nemen. In zee gaan met een partner die al veel langer meeloopt is dus een veel wijzere oplossing.

;)
 
Origineel geplaatst door faab
[]

Sorry ben het niet helemaal eens met je.
Voorschotten zijn kwa hoogte afhankelijk van kwaliteit en muziekstroming.
De bedragen die je hier noemt worden alleen betaald aan zeer goede producers, dus ga dit alsjeblifet niet lopen roepen als je net komt kijken.Optie deals zijn schering en inslag bij een titelcontract zit altijd een optie inbegrepen op de opvolger.Dit doen ze zodat jij niet meteen wegrent naar de concurrent.
Over eigen beheer: Je zult erg veel contacten moeten hebben en zeer sterk in je schoenen staan.Grote kans bestaat dat een distributeur je oplicht en je naar je centen kunt fluiten.Ooit wel eens afgevraagd waarom veel labels stoppen na 3 tot 5 releases? En de kans dat je eigenhandig een werelddeal kan maken is nihil omdat ze je domweg nog niet serieus nemen. In zee gaan met een partner die al veel langer meeloopt is dus een veel wijzere oplossing.

;)

zelfde gedachte had ik.... wij doen met ons label kleine oplages (500 stuks per keer) en dan is de winstmarge uberhaupt al zwaar minimaal...dus A) kunnen we niet met voorschotten werken en B) mogen we al blij zijn als we uit de kosten komen en er een klein beetje "winst" overblijft..... en dan praten we dus niet eens over honderden euro's winst, maar eerder over tientallen....... daar pakken wij dan een deeltje van om in de volgende releases te kunnen stoppen (bv mooi artwork, betere mastering, promotie ed) en het andere deel gaat naar de artiest..... stelt dus nix voor..... als we dus iemand over voorschotten van 1000 of meer euro horen praten dan vertellen we gelijk dat je maar beter ergens anders naartoe kan gaan...... voor de duidelijkheid, we houden ons niet bezig met de meer commerciele vormen van dance-muziek als trance ofzo..... het wordt pas interessant qua geld als het een hit(je) wordt en je kan gaan bijpersen en/of licenseren aan mix- en compilatie-albums....

Olaf
 
Re: aanbetaling - voorschot

Re: aanbetaling - voorschot

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Als er 1000 plaatjes worden geperst, vraag dan gerust 1000 tot 2500 euro.


1000 tot 2500 euro voor 1000 platen!?!?!? Waar kan dat!! Vertel me! Ze lachen je in je gezicht uit denk ik.....
En het 'werk' is natuurlijk niet gratis. Persen, promoten, artwork, distributie, administratie e.d. ook niet.
 
Ik heb binnenkort ook een eerste plaat uit, en ik krijg een "non-recoupable advance" van rond de 300euro.

Voor hetzelfde nummer op engelse platenmaatschappij (niet nader te noemen) ook een contract voorstel gekregen, maar
daar kreeg ik absoluut nul en alles was recoupable.. dus heb ik maar niet gedaan
:erm:

maargoed!

:doei:
 
ik heb ook een voorschot gekregen, non recoupable voor publishing en dan bij het uitbrengen van een release een paar honderd euro non recoupable op de release zelf.
 
Ik heb binnenkort ook een eerste plaat uit, en ik krijg een "non-recoupable advance" van rond de 300euro.

Voor hetzelfde nummer op engelse platenmaatschappij (niet nader te noemen) ook een contract voorstel gekregen, maar
daar kreeg ik absoluut nul en alles was recoupable.. dus heb ik maar niet gedaan

.

De engelse maatschappijen zijn nog veel harder en zakelijker omdat daar veel meer mensen op af komen.
Het non-recoupable advance moet je dan ook zien als een soort veredelde productiekosten.
Voor een eerste deal heb je het zeker niet slecht aangepakt.
Als de plaat een hit wordt kun je altijd nog nieuwere afspraken gaan maken voor de opvolger.
Eerst interesse wekken en daarna oogsten blijft nu eenmaal het credo.

Suc6;)
 
Origineel geplaatst door djsirjamez
ik heb ook een voorschot gekregen, non recoupable voor publishing en dan bij het uitbrengen van een release een paar honderd euro non recoupable op de release zelf.

over wat voor oplage praten we hier?
 
publishing is gewoon voor 3 jaar tekenen. Dat voorschot loop je gewoon in ongeacht hoeveel platen, als er nog een voorschot open staat dan loop je die later in. De paar honderd euro voorschot weet ik niet voor hoeveel oplagen. Het zijn Shockers releases, ik denk zo'n 3000 ? wereldwijd???
 
Back
Top