basslines..

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
1.002
Locatie
Rotterdam
De vraag is eerder gesteld maar echt een fijn antwoord nog niet kunnen krijgen, vandaar nogmaals mijn verzoekje..
WELKE software synths zijn perfect voor je basslines. En dan wil ik met name die basslines kunnen evenaren die je vooral in de RNB, Pop/Rock muziek hoort.. je kent het wel, je hoort in feite geen bassline melodie ofzo maar je voelt gewoon de zwaarte voortkomen uit de kicks.. dat maakt het zo'n mooi geheel.

Bij de meeste Basslines zit er zoveel mid in, als je dat weg filtert dan wordt het laag meestal veel te laag en te zwaar om nog tot zijn recht te komen. In de Junglist zit een Initial PreSet die kun je 3 octaven naar beneden zetten en dan een bassline spelen, dan wordt ie mooi laag maar vaag te laag. Ik probeer dan wel alles onder de 40Hz weg te halen zodat ie niet gaat kraken.. maar dat is het ook weer niet.

Ik was afgelopen donderdag in amsterdam (Bittere Zoet) daar speelde een kennis van mij met haar bandje. De bassist gebruikte een bass gitaar en een contra bass. Kijk die dingen maken wel een heel mooi laag, hoewel ik de contra bas mooier vind dan de bass gitaar.

Maar welke soft synths behalen nou die mooie volle laag basses, zoals de commerciele CDs als J-Lo, Kane etc behalen?
 
Ik denk toch een combinatie van dingen. Dus dan is je synth (of echte bass, net wat je wilt) van belang, maar ook je EQ en compressor! Maar vergeet ook niet de combionatie van bass met de bassdrum en de rest (en hoe die rest geEQed is natuurlijik)..
Beetje vaag antwoord he? Maar ik denk dat er niet speciaal 1 synth is voor de perfecte bass, maar waar je het in gebruikt (de song) en met welke andere geluiden je het combineerd is belangrijker.

Arv
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik denk toch een combinatie van dingen. Dus dan is je synth (of echte bass, net wat je wilt) van belang, maar ook je EQ en compressor! Maar vergeet ook niet de combionatie van bass met de bassdrum en de rest (en hoe die rest geEQed is natuurlijik)..
Beetje vaag antwoord he? Maar ik denk dat er niet speciaal 1 synth is voor de perfecte bass, maar waar je het in gebruikt (de song) en met welke andere geluiden je het combineerd is belangrijker.

Arv

ok kan ik me in vinden,
maar noem eens een voorbeeld dan van welke software synthbasses jij gebruikt..
 
Voornamelijk pak ik basses uit Z3ta+. Ondergewaardeerde synth imo. Als ik hardware gebruik dan neem ik uiteraard mijn Pulse.

Arv
 
Ik heb wat bassen gehoord uit de albino van rob papen.
Probeer die is, erg vet
Natuurlijk is compressie en bassdrum bassline verhouding ook super belangrijk.
 
softsynths ?

softsynths ?

nah ... pak dan gewoon een studio electronics SE1X
die word gebruikt door een aantal producers welke voor J-Lo produceren

oh is dat geen softsynth ?
naja nu weet je iig waar het geluid vandaan komt ;)
 
Re: softsynths ?

Re: softsynths ?

Origineel geplaatst door MadR
nah ... pak dan gewoon een studio electronics SE1X
die word gebruikt door een aantal producers welke voor J-Lo produceren

oh is dat geen softsynth ?
naja nu weet je iig waar het geluid vandaan komt ;)

het brengt me idd een stukje dichterbij .. nu nog een evenaardbare synth vinden
 
Alle (goede) Moog clonen maken idd die lekkere massieve lage bassen. Een SE 1x klinkt als een klok. De Macbeth M3X (die ik sinds een poosje heb) kan ook perfecte Moogbassen maken. Het is mij tot op heden niet gelukt dit met een softsynth of een VA als de Virus na te bootsen. DIt is denk ik echt nog een terein waar hardware (en dan het liefste analoge hardware) de best resultaten geeft.
 
Ik denk dat het ook erg belangrijk is om goede monitors te hebben om je bas goed te krijgen. Ik merk dat ik zelf ook altijd problemen heb met bas in de mix, omdat ik het gewoonweg niet goed kan horen op mijn el-cheapo hifi speakertjes. Het is natuurlijk een deel de gebruikte synth, en een deel de manier van mixen.
 
klopt, als je niet hoort wat je doet dan kan je er net zo goed niet aan beginnen. Voordat ik goede speakers had was de bass mixen erg lastig. En dat blijft lastig.

Oja...je moet ook niet vergeten goede compressie toe te voegen. Is niet altijd nodig als je een weinig dynamische bassline hebt. Ik gebruik meestal de LA2A uit de UAD-1 plugin board. Dat is een klassieke compressor die met name bekend is om zijn fijne bass compressie. Dit klinkt ook echt heel goed en beter dan de hardware bakken die ik heb (focusrite en joemeek).

De reden dat je compressed is niet om de dynamiek eruit te trekken maar om sommige noten, die wegvallen, extra energie te geven. Als je een bassline speelt met een synth die bijna een sinus golfvorm heeft hoor je dat sommige noten heel duidelijk zijn en een noot ernaast weer heel zwak (qua volume). Als je dan een melodietje speelt komen er gaten in en mis je impact. Compressen die handel dus!

Wat ook leuk werkt is je bassline gewoon door een basist laten inspelen.
Door het geluid van een bassamp en een cabinet krijg je een specifieke klank die iedereen herkend als "Bass!". Ik merk dat een basgitaar veel lager gaat dan een synth.
 
De bassen uit de V-station vindt ik erg lekker klinken moet ik zeggen...!!
 
Origineel geplaatst door sander
Met Vaz, Vaz+ en Vaz Modulair zal het ook moeten lukken. Eigelijk kan je het wel met de meeste synths doen.

Hmmm....dat ben ik niet helemaal je eens. Jamesz doelt op Hip Hop / R&B achtige bassen. Die gaan meestal diep en hebben veel body (weinig dynamiek trouwens). Ik weet aardig een synth te programmeren en heb aardig wat ervaring met VA, Analoog en softsynth. Sinds ik een Moog Prodigy en Macbeth M3X heb (gehad) weet ik ineens waar 'dat' geluid vandaan komt. Het is wel na te maken op andere synth en of je het hoort in een mix....tsja...

Een Moog is echter zo simpel. Je zet 'm aan. Druk op een knop. Klaar. precies 'dat' bassgeluid.
 
hoewel ik eigenlijk een schurfthekel heb aan de moderne r&b, denk ik dat je zo'n basje al kan maken met een simpele synth waar je een sinus uit kan peuteren of een blokgolf die je te sinus filtert. deze bassen kenmerken zich meestal tot een klein aantal harmonischen. je zou als basis iig een sinus kunnen nemen die je vervolgens gaat bewerken met fx (beetje phasen / detunen om wat variatie in klank te brengen of klein beetje distortion voor extra harmonischeb die je weer apart filtert. je zou ook erbovenop een ge-hip-passed soundje kunnen dubben die voor de kleur zorgt. en dan zou je bijv. met een felle attack en een snelle decay kunnen werken waardoor je een kort, snel punchy geluidje toevoegt, die al snel weer weg is waardoor je alleen nog die vette sinusbas hoort doorwobbelen..
 
Origineel geplaatst door jes303
hoewel ik eigenlijk een schurfthekel heb aan de moderne r&b, denk ik dat je zo'n basje al kan maken met een simpele synth waar je een sinus uit kan peuteren of een blokgolf die je te sinus filtert. deze bassen kenmerken zich meestal tot een klein aantal harmonischen. je zou als basis iig een sinus kunnen nemen die je vervolgens gaat bewerken met fx (beetje phasen / detunen om wat variatie in klank te brengen of klein beetje distortion voor extra harmonischeb die je weer apart filtert. je zou ook erbovenop een ge-hip-passed soundje kunnen dubben die voor de kleur zorgt. en dan zou je bijv. met een felle attack en een snelle decay kunnen werken waardoor je een kort, snel punchy geluidje toevoegt, die al snel weer weg is waardoor je alleen nog die vette sinusbas hoort doorwobbelen..

ik voel me net een 12 jarig klasgenootje dat aan zijn scheikundeleraar vraagt wat E=MC2 betekent.. :confused:
 
Origineel geplaatst door Nolet
Hmmm....dat ben ik niet helemaal je eens. Jamesz doelt op Hip Hop / R&B achtige bassen. Die gaan meestal diep en hebben veel body (weinig dynamiek trouwens). Ik weet aardig een synth te programmeren en heb aardig wat ervaring met VA, Analoog en softsynth. Sinds ik een Moog Prodigy en Macbeth M3X heb (gehad) weet ik ineens waar 'dat' geluid vandaan komt. Het is wel na te maken op andere synth en of je het hoort in een mix....tsja...

Een Moog is echter zo simpel. Je zet 'm aan. Druk op een knop. Klaar. precies 'dat' bassgeluid.

offtopic...waarom heb je je macbeth weggedaan? vanwege het niet op kunnen slaan van patches ofzo?
 
Ha ha! foutje. Dat (gehad) sloeg op de prodigy. Die heb ik weggedaan om de M3X te bekostigen!

Voor de uitleg: De eenheid van Prodigy en M3X heb ik gehad. De M3X heb ik nog. Maar de combi niet. Dus het duo bestaat niet meer. Dat betekent dat een gedeelte van het geheel nog in mijn bezit is. Dat leidt tot de situatie dat ik kan zeggen dat ik de twee machines te samen heb en/of heb gehad.

Zo das ook weer uit de wereld.

Ennuh...die M3X rockt als een gek. Echt een ontzettend leuk ding.
 
Back
Top