Nieuwe Nord?

@Quifster: jazekers zijn die er...hier eentje

interessant, wat is voor jou het voordeel tijdens het spelen van zo'n klavier? Gaat het bijvoorbeeld om het snel kunnen schakelen tussen piano spel en orgelspel qua aanslag wat jij fijn vind?

Wat ik me ook afvraag is hoe lang je nodig hebt om te kunnen wennen aan zo'n keyboard. Ik heb het geprobeerd namelijk en ik kon er echt helemaal niets mee. Dat ligt ongetwijfeld aan mijn slechte techniek en onervarenheid met dat soort keyboards overigens :D
 
interessant, wat is voor jou het voordeel tijdens het spelen van zo'n klavier? Gaat het bijvoorbeeld om het snel kunnen schakelen tussen piano spel en orgelspel qua aanslag wat jij fijn vind?

Wat ik me ook afvraag is hoe lang je nodig hebt om te kunnen wennen aan zo'n keyboard. Ik heb het geprobeerd namelijk en ik kon er echt helemaal niets mee. Dat ligt ongetwijfeld aan mijn slechte techniek en onervarenheid met dat soort keyboards overigens :D

Vind die klavieren van hun gewoon lekker aanvoelen en kan er prima dynamisch mee spelen en je bent inderdaad flexibel qua speeltechniek...reageren goed. Je moet ook het idee van piano feel ofzo uitzetten in je hoofd.

Hoe lang je nodig heb? Ik niet veel, een nieuw of ander toetsenbord/klavier went binnen 2 minuten spelen.
 
Ik vind een waterfall klavier vooral lekker voor Hammond. Je kunt glissando's spelen zonder dat je vel er af ligt.

Maar als ik moet kiezen tussen Hammond spelen op een piano klavier of piano op een waterfall klavier kies ik het eerste.
 
Ik vind een waterfall klavier vooral lekker voor Hammond. Je kunt glissando's spelen zonder dat je vel er af ligt.

Maar als ik moet kiezen tussen Hammond spelen op een piano klavier of piano op een waterfall klavier kies ik het eerste.

Zo zie je maar weer hoe persoonlijk een klavier is...voor mij is het precies andersom; I'll pick playing piano on a waterfall keyboard anytime over Hammond op een piano klavier.
 
het maakt denk ik ook wel uit als je veel ervaring met verschillende klavieren hebt, dan stap je waarschijnlijk wel makkelijker over. Ik moet altijd een tijd wennen aan een keyboard voordat ik er een bepaald gevoel mee heb.
 
ben het met je eens Manu, ik ook hammond-eerst en dan piano, qua toetsen. Mooi apparaatje, alhoewel ik de lampjes prima vind van mijn (2001!!) Electro. Ooit eens een E3, dus, misschien!
 
Clavia DMI AB introduces the new Nord Electro 4D at Musikmesse

In time for the 10th anniversary of the very first Electro we proudly introduce the new Nord Electro 4D SW 61.

The ultra lightweight (7kg) Electro 4D sports a 61-key Semi Weighted Waterfall key bed and the sturdy, great feeling drawbars found on the Nord C2D for full hands-on control, as well as support for both our constantly expanding Sound Libraries.

Sound-wise the Nord Electro 4D has a number of improvements under the red hood: The Organ section features a brand new tone wheel engine derived from our flagship organ Nord C2D. The Click-modeling has been improved and there’s a brand new Rotary Speaker simulation with an amazing new Drive.

The Nord Electro 4D supports Long Release suitable for legato playing and selectable String Resonance. Handling programs is easy with 4 Program Banks and 4 Live Locations. The Effect section now includes a flexible new Delay Effect with tap-tempo, rate, amount and a stereo Ping-Pong mode and the USB port doubles as an USB-MIDI interface.

The Nord Electro 4D will be shown at the Musikmesse Frankfurt, March 21-24 at the Nord Booth B90, Hall 5.1



nord-electro-4-top.jpg


Zijn er nu echt mensen die een 3 boven een 4 verkiezen? Waarom dan?
 
nord-electro-4-top.jpg


Zijn er nu echt mensen die een 3 boven een 4 verkiezen? Waarom dan?

Waarom niet? De extra's moeten maar net belangrijk zijn voor je toch? Veel is verwaarloosbaar afhankelijk van de setting waarin je speelt of overige apparatuur die je gebruikt. Waarom een C2 als je een C1 hebt? Waarom een C2D als je een C2 hebt? Waarom een 3 als je een 2 hebt? Daar kan je allemaal voor's en tegens voor bedenken maar zijn allemaal zo persoonlijk als de pest.
 
Ik doel hiermee eigenlijk op de drawbars die er nu op zitten dat lijkt me veel directer werken dan de knoppen van voorheen. Maar dat ervaart niet iedereen zo dus?
 
Ik doel hiermee eigenlijk op de drawbars die er nu op zitten dat lijkt me veel directer werken dan de knoppen van voorheen. Maar dat ervaart niet iedereen zo dus?

Directer niet, lekkerder voelen zal ongetwijfeld zo zijn alleen is het nodig? De meeste spelers integreren de drawbars niet eens in hun spel, soms zelfs geen volume/expressie pedaal maar werken met presets die van begin tot eind hetzelfde blijven, ook dan maken die drawbars niet uit.
 
Zo zie je maar weer hoe persoonlijk een klavier is...voor mij is het precies andersom; I'll pick playing piano on a waterfall keyboard anytime over Hammond op een piano klavier.

Zeker, ik moet er ook niet aan denken om hammond partijen te spelen op een gewogen pianoklavier .. en die nord waterfall klavieren voelen en spelen dynamisch genoeg voor Piano partijen. Maar uiteraard alles is persoonlijk en in context, als jij 29 latinpiano stukken speelt en 1 reggae orgelpartijtje ..ja uiteraard kies je dan voor hammeraction weighted shizzle. Bij mij breken mijn duimnagels af als ik die hammond partijen op (laat ik eens een extreem zware nemen) een KX88 drop.
 
waar ik me bij de 3 zorgen om maakte zijn de ontbrekende preset knoppen. bij de E1 heb je 8, en dan van ieder 8 (denk ik??) versies. Bij mij is dat rhodes op A, wurly op b, cp70 op c, piano op d, clavi op e, en f g h drie orgelpresets (rock, jazzy, bluesy). Nu hebben we er tenminste weer 4
 
Het eerste waar ik aan moest denken toen ik de Electro 4D zag: een Hammond SK 1 cloon ...
Niets mis mee (want het Electro-concept was er eerst), maar hopelijk wel de laatste melkbeurt?

De producten van Nord verliezen hun eigenheid en worden meer eenheidsworst, naar mijn mening.
Waarom breng je een Nord Piano uit met énkel keyboardsounds als je er daarna toch ook samples in steekt met zeer strikte beperkingen.
Waarom ga je zo prat op je drawbars met LEDS die zo handig te bedienen zijn als je daarna toch naar standaard drawbars gaat?
Het keyboard in de Electro dat altijd een ideaal compromis was tussen piano en orgel moet nu ineens of / of worden?
Daarbij steken we in de ene wél de nieuwe toonwielgeneratie en in de andere niet?

Ik begrijp dat je als klein bedrijf met een grotendeels handmatige productie snel kan inspelen op specifieke behoeften, maar wat is dit?

Stiekem kijk ik uit naar de dag dat ze met een iPad-editor komen voor de G2, inclusief adapter,
maar dat is waarschijnlijk ook een té specifieke behoefte waar ze dan géén volk voor hebben ;).
 
Stiekem kijk ik uit naar de dag dat ze met een iPad-editor komen voor de G2, inclusief adapter

:okdan:

Dat is ook al een tijdje een fantasie van mij.
 
Veel presets is het laatste wat je nodig hebt toch bij een Electro?! Is zo hands-on

klopt, maar als je van hammond naar rhodes(+phaser oid) en terug wilt wisselen "tussen refrein en couplet" dan heb je ze bitter nodig!
 
Laatst gewijzigd:
Jammer, had gehoopt dat Clavia met een waardige opvolger van de Nordlead 3 zou komen. Want die Wave is echt waardeloos.
 
Het eerste waar ik aan moest denken toen ik de Electro 4D zag: een Hammond SK 1 cloon ...
Niets mis mee (want het Electro-concept was er eerst), maar hopelijk wel de laatste melkbeurt?

De producten van Nord verliezen hun eigenheid en worden meer eenheidsworst, naar mijn mening.
Waarom breng je een Nord Piano uit met énkel keyboardsounds als je er daarna toch ook samples in steekt met zeer strikte beperkingen.
Waarom ga je zo prat op je drawbars met LEDS die zo handig te bedienen zijn als je daarna toch naar standaard drawbars gaat?
Het keyboard in de Electro dat altijd een ideaal compromis was tussen piano en orgel moet nu ineens of / of worden?
Daarbij steken we in de ene wél de nieuwe toonwielgeneratie en in de andere niet?

Ik begrijp dat je als klein bedrijf met een grotendeels handmatige productie snel kan inspelen op specifieke behoeften, maar wat is dit?

Stiekem kijk ik uit naar de dag dat ze met een iPad-editor komen voor de G2, inclusief adapter,
maar dat is waarschijnlijk ook een té specifieke behoefte waar ze dan géén volk voor hebben ;).

Amen! Just my € 0,02.
Die overlap tussen de Electro, Stage en Piano snap ik ook niet. Een dikke vette revolutionaire synth zou ze meer op de kaart zetten als vernieuwend en innovatief dan de huidige brei aan EX/2/C2D/3/4D. Aan de andere kant: overal on stage en op TV zie je ze voorbijkomen. Aan de kwaliteit ligt het ook niet...

Waarom noemen ze dit niet gewoon de NE 4, zonder die D?
Gaan ze die drawbars dan ook op de Stage 2D/3(D) doen?

Ik heb al 1,5 jaar een Nord Stage EX76 en heb sindsdien nog geen enkele keer na een update van Nord (Stage of Electro) de onrust gevoeld van "ik moet die nieuwe hebben", niet eens "oe, dat is echt een flinke stap verder t.o.v. mijn EX". Maar zoals Manu terecht zegt: de relevantie van die features en specs is heel persoonlijk. Daarom zeg ík dit :).
 
Back
Top