Mod matrix algemeen

steve r

Stamgast
Lid sinds
1 augustus 2005
Berichten
260
Beste allemaal.

Ik ben opzoek naar iemand die in grote lijnen de mod matrix kan uitleggen.
In veel synths heb je ze zitten alleen ik begrijp gewoon niet wat je er mee kan.
Je kan de cutoff zetten op de pitchbend ect ect ect.

Weet iemand of je ergens instructie filmpjes hier voor kan bekijken.

Rob papen is voor mij nog even te duur.

mvg

Steven
 
ha,

Ik weet niet precies op welke synths je doelt, maar over het algemeen gebruik je een mod matrix om te bepalen welk signaal je gebruikt om parameters aan te sturen. Zo kan je (bijvoorbeeld) bepalen dat je cutoff parameter wordt aangestuurd door het pitchbend signaal, of door de plek op het toetsenbord waar je speelt (hoog of laag). Je kan ook je volume laten aansturen door een LFO of een envelope. Afhankelijk van je synth kan je de raarste dingen op deze manier aan elkaar knopen.

Helpt dit?

-Jelle
 
Een matrix werkt ongeveer als volgt
1=LFO1
2=LFO2
3=MOD WHEEL
4=PITCH BEND

A= Pitch OSC1
B= Cutoff filter
C= LFO Speed
D= Release

Je hebt modulators (1 t/m 4) en je hebt functies die je kan moduleren (A t/m D).
Moduleren kan je zien als het draaien aan een parameter van je synth.
Door bijv modulator 1 via de matrix te koppelen aan functie B (waarin je vaak ook de depth van de modulatie kan instellen), zal LFO 1 de cutoff van je filter laten bewegen op de snelheid van de LFO.

Dat is alles, de functies die ik hierboven heb geschreven zijn puur voorbeelden.
Verder nog iets?
 
Een mod matrix is eigelijk niks anders dan een tabel met:

1. modulatiebronnen, zeg maar de stuursignalen. Afhankelijk van de synth kunnen dat pitch wheel, modulationwheel, key, maar ook envelopes, LFOs etc etc zijn

2. doelwitten: cutoff, resonance, pitch, LFO speed etc.

3. amount: de sterkte waarmee het doelwit gemoduleerd wordt

Sommige synths kunnen in een patch maximaal maar 3-4 verschillende bronnen en doelwitten koppelen (lijntjes van de kolom met bronnen naar de kolom met doelwitten) terwijl er veel meer bronnen en doelwitten beschikbaar zijn. Andere, meestal wat nieuwere synths kunnen meer dan twintig koppelingen tegelijk maken om te finetunen of er een complete chaos van te maken (Oberheim Matrix, Akai VX600, Evolver, Voyager). Doelwitten kunnen zelf ook weer modulatiebronnen zijn. Bijvoorbeeld als je de LFO snelheid beinvloed met je modulatiewiel kun je de output van de LFO weer gebruiken om de cut off van je filter te moduleren.
 
Ja word me wel meer duidelijk thx !

Maar wat heeft bijvoorbeeld het doel om je lfo op je cutoff te verbinden ?
KRijg je dan hier freaky effecten ?

Ik gebruik de morphox en sylenth natuurlijk.
Maar dit zit best wel in wat plugins alleen was me altijd onduidelijk.

grtz

s
 
Ik zal zeggen pas het eens toe.....
Als je de depth heel laag zet bijv op 5, dan zal je geluid minder statisch klinken als daarvoor.....je filter zwoelt dan een beetje mee. Bij extremere settings zal je filter open en dicht trekken, met een LFO in audio rate gaat het dan erg knisperen en leip klinken.

Experimenteer met je mod matrix, het is de bedoeling dat je je geluid ermee moduleert en zodoende minder saai maakt.
Niet alles hoeft voluit open, subtiel zijn is ook een kunst:)
 
Maar wat heeft bijvoorbeeld het doel om je lfo op je cutoff te verbinden ?
KRijg je dan hier freaky effecten ?

Een LFO is niks anders dan een robot die voor jou een knop kan bewegen: in de mod matrix stel je in wat er bewogen moet worden en hoeveel (niet hoe snel, dat stel je in de LFO zelf in). Een envelope is ook zo'n robot. Waarom 2 soorten? Over het algemeen: een LFO blijft de hele tijd bezig en dipt onder/boven een soort nul-lijn; een envelope doet z'n ding maar 1 keer en blijft alleen boven of alleen onder de nullijn.

In tegenstelling tot een gemiddeld mens kan een LFO heel langzaam/heel snel maar voornamelijk heel regelmatig aan een knop draaien; het zorgt er gewoon voor dat je je handen vrij hebt.

Freaky? Nee, dat ligt aan hele ris van factoren. Maar iets als



(0:21)

is niet zonder LFO op de filter mogelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Yoozer damn wat een duidelijke uitleg dat had ik nodig !

LFO en MOD is dus eigenlijk niks :) ik maar altijd denken dat daar uit zich zelf freaky zhizzle uit kwam.

Bedankt man ga er mee aan de slag !

En je moet gewoon beetje alles op elkaar aan sluiten om te kijken wat werkt :)

Of zijn er wel standaart dingen die je op elkaar aansluit ?

gr

s
 
Wat is een AMp envelope dan ? ook een robot ?
om met die analoog te blijven spreken: JA en dan wel een robot die specifiek de amp beïnvloed. Synths hebben vaak meer van die specifieke robots, bijvoorbeeld een filter envelope en dat is er dan een die specifiek het filter beïnvloed. Een LFO zou je kunnen zien als een robot die van alles kan (en afhankelijk van de synth soms meerdere taken tegelijk), maar je moet hem wel eerst vertellen wat hij moet doen en dat kun je (o.a.) in de mod matrix.
 
Of zijn er wel standaart dingen die je op elkaar aansluit ?
Nou, wat je noemt van die amp envelope, da's een goed voorbeeld.

Analoge synthesizers hebben oscillators. Die blijven continu aan staan - ook al speel je geen geluid*. Vergelijk het met de muziek in een discotheek die door blijft spelen, ook al staat de deur dicht (geen geluid) of open (wel geluid).

Het enige wat de toetsen als effect hebben is dat de toonhoogte van de oscillator verandert, maar ze blijven continu geluid produceren. Wat er voor zorgt dat je niks hoort is de amplifier envelope; standaard staat het volume op 0, maar als je op een toets drukt, dan gaat de envelope-robot aan de slag en zet het volume open. Die robot kan dat heel snel; bij een Minimoog heeft 'ie maar 1 milliseconde nodig. Als je de toets loslaat fade het volume weer uit; ook dit kan heel snel (of juist langzaam). Maar - het is de robot die aan de volumeknop draait, niet de volumeknop zelf.

Een mod matrix geeft je flexibiliteit - maar een compleet lege modmatrix is niet praktisch. Die laat namelijk de hele tijd geluid door als er geen envelope op zit. Je wilt dus 99 van de 100 keer dat er een envelope op de volumeknop zit, en daarom zit 'ie niet in de modmatrix: die robot zit vastgelast aan de volumeknop.

Nou kan zo'n robot meerdere dingen doen zoals teluur opmerkt; de beweging die 'ie maakt kan ook naar de filter of toonhoogte door worden gestuurd. Dat kun je dan wel instellen in de mod matrix (afhankelijk van de synth). Een JX3P heeft bijv. maar 1 envelope (het is een budgetbak) die vast zit aan het volume en die kun je toewijzen aan filter -en- toonhoogte. Om daarvoor te compenseren zit er een hele simpele extra envelope in die het volume direct op 100% smijt zo gauw je de toets indrukt en weer direct naar 0 zet als je 'm loslaat; een zogenaamde "gate" envelope, gelijk aan ADSR = 0 max max 0. Bij plugins kost een extra envelope bijna niks, dus heb je daar vaak wel een "volledige" ADSR.

* uitzonderingen van dingen die wel beginnen met geluid te maken als je de toets indrukt: samplers, sample-based synthesizers, goedkope/oude virtueel-analoge synthesizers of plugins die geen "free-running" oscillators hebben
 
schaf eens een simpele semimodulaire synth aan bv korg ms20 legacycollection voor op pc/ mac
ga ermee stoeien
en lees eens wat over subtractieve synthese.
gewoon doen.
zegt meer dan duizend woorden.
 
Back
Top