WaveWizard

Je laat VOSIM (W. Kaegi) ver achter je door fractionele delay filtering.

Ik snap wat je bedoelt, maar zou het zo niet formuleren.

VOSIM is een heel specifiek "pre-DSP" algoritme voor spraak- en zangsynthese.
Fractionele delay filtering is als DSP-begrip veel algemener maar ook veel meer "low level".

Het was Stan Tempelaars (die VOSIM technisch gestalte gaf en wetenschappelijk onderbouwde) die mij in april 1991 vertelde dat VOSIM totaal verouderd was, een uitgestorven zij-tak in de evolutie van de signaalverwerking. Dat vond ik toen nogal schokkend nieuws, maar al een paar maanden later, als eerstejaars, was me duidelijk dat digtale filters VOSIM ver achter zich laten - ook zonder de toepassing van fractionele delays.

Niettemin blijft het idee achter VOSIM erg intrigerend. Het is een soort "algoritmische vintage" en verdient een plaats in de annalen van de electronische muziek.
 
Ik had het wat ongelukkig neergezet. Wat een enorme sprongen zijn er gemaakt sinds die tijd. Nu met deze prachtige plots i.v.m. Sonologie in Utrecht met een Polaroidcamera de scope fotograferend.

[Niettemin blijft het idee achter VOSIM erg intrigerend. Het is een soort "algoritmische vintage" en verdient een plaats in de annalen van de elektronische muziek.]

Zeker weten.
 
Hoe vernieuwend het was, wordt duidelijk als je bedenkt dat Kaegi en Tempelaars VOSIM ontwikkelden als COMPUTER-algoritme, in de jaren 70, dus in de tijd dat bijna iedereen in de muziek, wereldwijd, van Bob Moog tot Tom Oberheim, dacht in termen van analoge technieken.

Gottfried Koenig vertelde eens dat Tempelaars en Kaegi, ergens begin jaren 80, gesprekken voerden met Philips met het verzoek om een chip te ontwikkelen die een sinus-kwadraatsignaal snel kan uitrekenen... ;)

Zo gaat het vaak: in de muziek waren Kaegi en Tempelaars rare snoeshanen omdat ze "digitaal" dachten. Ten kantore van Philips waren ze rare snoeshanen omdat ze blijkbaar geen enkele notie hadden van de "gathering storm" van DSP en om een totaal onverkoopbare chip kwamen vragen...
 
Of ik jou een rare snoeshaan vind?
Neen. Ik vind jou een BIJZONDER rare snoeshaan. :)
(En daar mochten er wat mij betreft wel wat meer van rondlopen op SF.)
Segui il tuo corso, e lascia dir le genti!
 
3D Grafiek voorbeelden (4)

3D Grafiek voorbeelden (4)

De 3D-grafiek-functie biedt ook de mogelijkheid om een perspectivische 3D-grafiek "af te drukken" op een bestaande bitmap. Dat is bijzonder nuttig, want zo kun je in de 3D-grafiek bijvoorbeeld tekst afbeelden die altijd meedraait met de figuur, van welk projectiepunt je die ook bekijkt.
In dit voorbeeld zie je dat de formule die tot een bepaalde weergave van het 3D-berglandschap leidt in de figuur zelf wordt afgebeeld.:

attachment.php


Hieronder zie je de amplitudekarakteristiek van een tijdvariant filter, met daarin de woorden tijd en frequentie die in het "landschap" zijn geschreven. Ook de lichtblauwe ondergrond en daarop de witte roosterlijnen maken deel uit van de bitmap waarop het landschap wordt geprojecteerd.

attachment.php
 

Attachments

  • Raaf sonogram en spectraal landschap klein.jpg
    Raaf sonogram en spectraal landschap klein.jpg
    32,7 KB · Bekeken: 89
  • Grafiek_3D.jpg
    Grafiek_3D.jpg
    58,4 KB · Bekeken: 91
3D Grafiek voorbeelden (5)

3D Grafiek voorbeelden (5)

Met die bitmap->3D projectiefunctie kun je elke foto mappen op een of andere glooiend landschap, zoals hieronder mijn avatar:

attachment.php


Zoals altijd: dit plaatje is door de S-forum software sterk ingedikt en heeft veel minder goede kleuren en contrast dan de oorspronkelijke bewerking met WaveWizard, waarbij je zelf de resolutie kunt instellen en 24-bits kleuren hebt.
 

Attachments

  • Avatar 3D.jpg
    Avatar 3D.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 87
Dank voor het compliment. Maar ik denk ook dat het voor de discussie niet zo gunstig is om al te veel complimenten te maken, want in feite is het offtopic en leidt af van de discussie. Liever meer inhoudelijk, jouw eigen gedachten over posts.
Zoals Brahms eens zei tegen een jonge componist: "Je hoeft er niet bang voor te zijn dat ik je OOIT een compliment zal maken."

Maar inderdaad, heel handig die 3D-projectie van een bitmap. Je kunt die zo combineren met de 2D-sonogram bitmap dat je een bijzonder geval van krijgt van wat in computer graphics bekend staat als bump-mapping.:eureka:
 
Hallo audio,

Correcte waarden aflezen gaat alleen in het 2D-geval; bij een perspectivische figuur is dat meestal onmogelijk of knap lastig. Is dat een nadeel van 3D? Hangt van het doel af: een foto van een Alpen-landschap vind ik heel wat "begrijpelijker" dan een lange serie 2D-dwarsdoorsneden waaruit ik de exacte waarden van de hoogten van een aantal toppen of de steilheid van de hellingen heel exact kan aflezen. Wat moet ik met al die meetwaarden? Vergroten die het begrip? Geven die een totaalbeeld?

Ik vind een 3D-weergave van een spectraal landschap soms informatiever dan het sonogram, waar de spectrum-amplitudewaarden alleen maar kunnen worden weergegeven door de helderheid van de pixels, terwijl dat in het 3D-geval de hoogte-dimensie is. Het tijd-frequentiediagram is immers een functie van twee variabelen die we ons ruimtelijk alleen maar kunnen voorstellen als een "berglandschap". Vaak begrijpen mensen het sonogram pas echt goed, als ze eerst de perspectivische 3D-"werkelijkheid" hebben gezien!

Dat de plaatjes niet uniek zijn, ben ik met je eens; sterker nog, ik vind dat in audiosignaalverwerkingssoftware een perspectivische 3D projectie met hidden surface en schaduwwerking voor de weergave van de plasticiteit niet mag ontbreken. Het is gewoon standaard. Zie bijv. ook Matlab.
 
Dan nog iets anders. Als je het gedrag van filters goed wilt afbeelden, dan heb je eigenlijk... 4 dimensies nodig! Die zou je kunnen weergeven in twee aparte 2D-diagrammen, één voor de amplitude en één voor de fase. Maar wat je ook kunt doen, is een 3D landschap maken waarin de "heuvel-achtigheid" het amplitude-gedrag van het filter in beeld brengt, en de kleur de fase. Dat laatste is iets heel natuurlijks, want beiden, zowel fases als kleuren, zijn uitdrukbaar als hoeken: bij RGB-kleuren worden rood, groen en blauw vaak voorgesteld als een punten "rond de klok": rood ligt op 12 uur (0 graden), groen ligt op 4 uur (120 graden) en blauw ligt op 8 uur (240 graden). Zo kun je elke fasehoek een eigen kleur geven en daarmee het amplitude-landschap opschilderen. Daarmee is de kleur dus de "vierde dimensie". Zo kun je heel mooi de relatie tussen het amplitude- en het fase-gedrag van een filter weergeven.

Dus 3D-projecties zijn een heel waardevol hulpmiddel. Zal van de week een plaatje maken van een gekleurd filter-"landschap".
 
Wav7, het was een hint.
Verder kan je ook in 3D makkelijk waarden weergeven door de muiswijzer te vervangen als xyz-as en de waarden die die uitleest in één enkel label weergeven.
(hoewel je mijn tips weinig of niet gebruikt, het maakt dat ik jou software wel of niet gebruik... en je hoeft niet te herbeginnen met wat je niet met andere software kan... of waarom dit of dat wel of niet nuttig is ... ik kan zelf wel bepalen wat ik nodig heb of wil gebruiken.... maar doe gerust verder hoor.)
 
Kleur als 4D indicatie-prima idee!

Moet die laatste post niet tussen aanhalingstekens Audio? Dat gesneer van jou verpest gewoon een draad. En zo laf het klein neer te zetten. Daar wordt ik nijdig om.
Ik snap dat een positief geluid al snel gezien wordt als slijmen op een forum waar het vaak bon ton is om mensen die iets komen brengen neer te halen zodra het niet meteen bruikbaar is/of geen notie hebbende waar het toe dient.
(ik zie dat je dat gesputter tussen aanhalingstekens maar verwijderd hebt)


 
Laatst gewijzigd:
Moet die laatste post niet tussen aanhalingstekens Audio?
Ik snap dat een positief geluid al snel gezien wordt als slijmen op een forum waar het vaak bon ton is om mensen die iets komen brengen neer te halen zodra het niet meteen bruikbaar is/of geen notie hebbende waar het toe dient.

het wordt de laatste tijd kwa negativiteit hier inderdaad wel wat erger. Ik denk dat je die mensen maar moet negeren en zelf je eigen bijdragen moet limiteren, ik doe dat zelf ook inmiddels en het bevalt best goed.

Overigens lees ik graag mee met de discussies die julle hier voeren. Veel gaat me ver boven mijn pet, vandaar dat ik er ook niet op reageer, maar zo af en toe steek ik er iets van op of zoek het verder uit nav wat jullie hier bespreken. :okdan:
 
Back
Top