WaveWizard

Prachtige thread dit, al begrijp ik er te weinig van om gekluisterd te blijven.

Leuk om te horen! :)
Maar als je dingen niet begrijpt, kun je hier natuurlijk altijd vragen stellen. Daar is deze draad voor.
Zoals met alles in synthesizer-land: alleen erover lezen is nooit genoeg om te snappen; het gaat vooral om doen, doen, doen. Vandaar dat je WaveWizard kunt downloaden. De vele preset-voorbeelden kun je op je PC uitvoeren door slechts één muisklik op de Start-knop. Door kleine veranderingen in de preset-tekst aan te brengen leer je erg veel.

Wat ik wel grappig vond was het Shepard/Risset verhaal op pagina 7 waar ik net aan werd herrinerd door een YT clip van John Selway zelf. Hierin reageert hij op een opmerking van bezoeker waarin hij zelf zegt dat het verschil tussen Shepard en Risset het feit is dat de eerste in stappen gaat en de tweede vloeibaar.
Onderstaand de link, hoop ik, zodat jullie Selway terecht kunnen wijzen ;-).

Bedankt voor deze mooie toepassing van Risset-opwaarts!
Selway heeft helemaal gelijk.
 
Allen een productief, creatief en muzikaal 2013 gewenst, of je nou synthfreak bent of moduulfreak, recorderfreak, digifreak, algofreak... :)
 
De grote zwakte van modulair, vind ik, is dat in dit rijtje twee fundamentele operatoren ontbreken, nl. direct voor de gebruiker toegankelijke lees-en schrijf-operatoren van sample-buffers. Daarom wordt het extreem moeilijk, zo niet onmogelijk, om zelf grotere "math-moleculen" te bouwen, zoals convolutie, correlatie, FIR- en IIR-filters, DFT, LPC-analyse, om slechts enkele te noemen.

In de eerste plaats, een paar beste muzikale wensen!

Maar geen nieuwjaar zonder een nieuw discussieplatform :). Reaktor heeft in Core inderdaad lees- en schrijfmodules, van een eenvoudige sample-delay tot grotere buffers en recentelijk is er door een gebruikersgroep een heel bussysteem uitgewerkt. FIRs en IIRs geen probleem, maar convolutie blijkt in praktijk mog wat moeilijker.

Een uitdaging voor het nieuwe jaar? :)
 
Hallo JugJug, ik herinner me dat jij met Reaktor werkt, en had al langer het vermoeden dat Reaktor juist in dit opzicht meer te bieden heeft dan andere modulars. Dat van die lees- en schrijfmodules is natuurlijk interssant nieuws, maar als je er FIR en IIR mee kunt maken, dan begrijp ik niet wat het probleem zou zijn met convolutie, want convolutie ìs FIR.

Nu wat betreft de kracht van een synthese-systeem en de vergelijking tussen WaveWizard en modulair, neem het convolutieprobleem. Dat komt uiteindelijk neer op die extreem lange rekentijd, die ook afhangt van de lengte van de pulsrespons. Er is maar één oplossing: Fast Convolution, waarbij je beide signalen transformeert naar het frequentiedomein. Dan is convolutie niets anders dan een vermenigvuldiging van twee spectra, wat veel minder tijd kost. Dit spectrale product moet dan worden teruggetransformeerd naar het tijddomein. Zo wordt de convolutie-bewerking vervangen door een vermengivuldiging en twee transformaties. Enorme snelheidswinst is te behalen als je transformeert d.m.v. de FFT.
In WaveWizard kun je de fast convolution in principe als preset implementeren, gebaseerd op lees- en schrijfmogelijkheden in combinatie met de FFT- en IFFT-functies, zonder dat je daarvoor over een aparte (menu-)functie beschikt -die ik overigens juist op dit moment aan het ontwikkelen ben, want fast convolution is muzikaal enorm interessant en een comfortabele menufunctie is dus belangrijk.

Kun je met Reaktor een fast convolution in het frequentiedomein doen?
 
Laatst gewijzigd:
fast convolution met WaveWizard

fast convolution met WaveWizard

Hierbij een heel eenvoudige preset die laat zien dat je fast convolution met WaveWizard kunt doen door gebruik te maken van FFT en IFFT, zoals ik al zei in #426 in antwoord op JugJug. Dit is het voorbeeld van https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1565842&postcount=367, waar de kansverdeling van een worp met twee dobbelstenen wordt berekend. Een heel simpel voorbeeldje nog, want hier is geen "OverLap Add" (OLA) nodig. Later een meer praktisch OLA-voorbeeld. Daarmee kan convolutie in veel praktische gevallen, zoals zaal-galm of resonanties snaren bij ingetrapt pianopedaal echt duizenden keren zo snel!!
 

Attachments

  • Preset convolutie in Freqdomein.txt
    1,6 KB · Bekeken: 75
Veel plezier op de Wiskunde dagen! :)
 

Attachments

  • images.jpg
    images.jpg
    6,4 KB · Bekeken: 88


Ik ben benieuwd hoe de vergelijking tussen WaveWizard en SDK 6 software gaat uitpakken; wat kan deze modulair wèl dat het NMG2 platvorm niet kan? En hoe verhoudt zich SDK 6 tot Reaktor? Kan interessant worden. Overigens lijkt het er niet op dat de lees- en schrijf-mogelijkheden van Reaktor echt de grenzen van modulair zodanig oprekken dat je er echt grotere DSP-moleculen zoals fast convolution mee kunt bakken.

Overigens heeft WaveWizard inmiddels een fast convolution die 500 maal sneller (!) is dan de de FIR-filter functie die ik hierboven al een aantal malen heb genoemd. Exit FIR-filter, entrance Fast Convolution! Stel je voor wat hierdoor nu ineens allemaal kan! Bijvoorbeeld: zaalconvolutie nu drie maal sneller dan realtime (i.p.v. 200 maal langzamer); ook realtime convolutie met pulsrespons van piano-sustainpedaal (uitklinktijd > 10 sec!); zo wordt het aantrekkelijk om het MIDI-sustainpedaalcommando te implementeren in een functie die een razendsnelle convolutie uitvoert: Karplus-Strong snaarpluk-tonen klinken dan alsof ze in een echte piano zitten!
Volgende week (na NWD) hier presets en klanken.
 
Overigens heeft WaveWizard inmiddels een fast convolution die 500 maal sneller (!) is dan de de FIR-filter functie die ik hierboven al een aantal malen heb genoemd. Exit FIR-filter, entrance Fast Convolution! Stel je voor wat hierdoor nu ineens allemaal kan! Bijvoorbeeld: zaalconvolutie nu drie maal sneller dan realtime (i.p.v. 200 maal langzamer); ook realtime convolutie met pulsrespons van piano-sustainpedaal (uitklinktijd > 10 sec!); zo wordt het aantrekkelijk om het MIDI-sustainpedaalcommando te implementeren in een functie die een razendsnelle convolutie uitvoert: Karplus-Strong snaarpluk-tonen klinken dan alsof ze in een echte piano zitten!

Ik begrijp dat jij daar helemaal voor gaat want het is natuurlijk fantastisch dit soort dingen te realiseren. En te onderzoeken naar nieuwe mogelijkheden en toepassingen van deze functie. Spannend!
Ik ga op ontdekkingsreis. Het is nieuw, en ook weer niet. Ik ben benieuwd welke vorm ik hierin ga vinden en waar ik mij comfortabel bij voel. Back to the drawing-board ;)
 
3D Grafiek voorbeelden (1)

3D Grafiek voorbeelden (1)

in deze draad hebben we het eigenlijk zelden over de grafische mogelijkheden van WaveWizard, terwijl golfvormen, spectra en andere grafieken bij klanksynthese en geluidseffecten een belangrijke rol spelen. Elementaire synth-klanken worden niet genoemd naar hun klank, maar naar hun golfvorm, hun grafiek, bijv. zaagtand, blok, puls etc.
Daarom bevat WaveWizard een behoorlijk arsenaal aan grafische functies, niet alleen voor 2D, maar ook 3D.
Hier een uitwerking met WaveWizard van een opgave voor eerstejaars studenten natuurkunde Radboud Universiteit Nijmegen. Er wordt gevraagd om een grafiek te schetsen van twee in tegengestelde richting lopende golven.

opdracht 1.1 tekst.jpg: tekst van de opgave lopende golven;
lopende golven 0.jpg: 2D-grafiek van de twee in tegengestelde richting lopende golven;
lopende golven 1.jpg: perspectivische 3D-afbeelding van het (x,t)-vlak met de naar rechts lopende golf;
lopende golven 2.jpg: perspectivische 3D-afbeelding van het (x,t)-vlak met de naar links lopende golf;
lopende golven 3.jpg: perspectivische 3D-afbeelding van het (x,t)-vlak met beide golven en hun interferentie.
 

Attachments

  • opdracht 1.1 tekst.jpg
    opdracht 1.1 tekst.jpg
    48,4 KB · Bekeken: 80
  • lopende golven 0.jpg
    lopende golven 0.jpg
    44,2 KB · Bekeken: 84
  • lopende golven 1.jpg
    lopende golven 1.jpg
    29,3 KB · Bekeken: 78
  • lopende golven 2.jpg
    lopende golven 2.jpg
    26 KB · Bekeken: 80
  • lopende golven 3.jpg
    lopende golven 3.jpg
    29,1 KB · Bekeken: 78
3D Grafiek voorbeelden (2)

3D Grafiek voorbeelden (2)

Hier een 3D-plaatje van "FM-Bessels": als je de amplitude van de modulator van een FM-generator langzaam laat toenemen, wordt de klank niet alleen helderder (zoals dat wèl het geval is als je de bandbreedte van een laagdoorlaatfilter langzaam laat toenemen), maar bovendien worden alle boventonen afwisselend harder en weer zachter, elk in z'n eigen tempo. Dat is het beruchte "besselen" van FM. Het is onmogelijk om met FM een toon helderder te maken (d.w.z. de hogere boventonen meer en meer versterken t.o.v. de lage) zonder dat dit "gebessel" optreedt.

attachment.php


Je ziet verschillende boventonen boven elkaar afgebeeld, als een soort dinosaurussen met langere of kortere kammen op hun rug. Die kammen zijn het volume-verloop van de boventonen: een grillig patroon, maar toch is er "system to this madness": die systematiek dat zijn die Besselfuncties.

Dit plaatje illustreert tevens wat een sonogram nu eigenlijk is, nl. de "hoogtekaart" van de 3D-plot van het tijd-spectrumdiagram.

N.B. Dat de kwaliteit van het plaatje zo laag is, ligt niet aan WaveWizard, maar aan de forum-software die afbeeldingen automatisch indikt. Je krijgt een veel hogere resolutie, betere kleuren en meer contrast, als je de preset-code uitvoert.
 

Attachments

  • FM-Bessels Grafiek 3D en sonogram.jpg
    FM-Bessels Grafiek 3D en sonogram.jpg
    39,6 KB · Bekeken: 84
  • Preset_FM_Bessels.txt
    3,4 KB · Bekeken: 84
Laatst gewijzigd:
3D Grafiek voorbeelden (3)

3D Grafiek voorbeelden (3)

Dank je, Roland. Zelf beschouw ik de grafische functies niet als toevoeging, maar als iets dat tot de kern van de software behoort: "van horen en zien" daar gaat het vaak om bij klanksynthese en sound design. Het plaatje wijst je soms op eigenschappen of bijzonderheden van een geluid die je pas daarna ook echt gaat horen. Dat geldt niet alleen voor de Bessels van een FM-toon, maar ook voor heel veel andere geluidseffecten, zoals galm. Ook bijgaand plaatje maakt gebruik van de 3D-grafiekfunctie van WaveWizard en brengt niet alleen het toonhoogte- en volumeverloop van de boventonen van een raafstem in beeld, maar ook de echo's ervan.

De kenmerkende rauwe-strotklank van de raaf, wat is dat nou eigenlijk? Hoe synthetiseer je die? Het plaatje legt het duidelijk uit: er is sprake van frequentieverdubbeling en dus van verdubbeling van alle boventonen, afhankelijk van het stemvolume.
Daarom zijn afbeeldingen een essentie. Net zoals analysefuncties, zoals FFT, LPC, correlatie, pitch-tracker etc. Die horen er gewoon bij. Echt goed klankontwerp is niet te doen zonder goede analysefuncties en de grafische output daarvan.


attachment.php
 

Attachments

  • Raaf spectrum landschap  en sonogram klein2.jpg
    Raaf spectrum landschap en sonogram klein2.jpg
    81,6 KB · Bekeken: 80
Back
Top