Akai Sampler Sysex? Remote Midi?

Bathmutz

Ouwe rot
Lid sinds
20 april 2005
Berichten
772
Locatie
Middelburg
Hallo allemaal,

Ik heb hier drie Akai samplers staan. De S2000, de S900 en de S01. Die laatste gebruik ik bijna helemaal niet. De andere twee alleen als kleurbak (samplen in sampler, door naar daw).

Nou wil ik wat meer gaan doen met externe effecten (oa de filter van de monotron, binnenkort ook de delay). Dus wil ik de samplers wat meer gaan gebruiken.

Nou ben ik er laatst achtergekomen via APM de cutoff te controlleren met een midi controller (bcr2000).

Weet iemand of het mogelijk is de ADSR, sample start/eind, looppoints te controlleren met een externe midi controller? Zo ja, hoe werkt dat?

Heb op Google al best wat gezocht, Sysex dingen gevonden. Begrijp niet helemaal hoe het werkt. Met Midi-Ox kan ik een Sysex file naar m'n BCR2000 sturen en als preset opslaan. Alleen kan ik nergens die file vinden.

Waarschijnlijk best onduidelijk allemaal, maar dat is het voor mij ook best wel.
 
Sommige midi controllers kunnen Sysex uitsturen die je er zelf inprogrammeert, zoals de Edirol PCR.

Anders met software, b.v. Sounddiver, MidiQuest, op PC de oude Logic 5.5, of b.v. een Ipad met de juiste apps (loopt een heel groot topic over hier op SF.

Sysex kan heel gecompliceerd zijn. Maar veel functies zijn ook met gewone midi CC commando's aan te sturen, check de midi implementation charts in de handleidingen.

Ik ben zelf ooit in de Sysex gedoken om een Roland S760 sampler beter te kunnen besturen, is me nooit echt gelukt:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=143924

En let op, sysex sturen gaat niet al te snel (niet zoals midi CC's), als je sampler wat trager is, dan kan ie een hick-up geven. Er zit ook wat vertraging tussen versturen en verwerken van commando's. En je kan maar 1 opdracht tegelijkertijd sturen, je kan volgens mij niet meerdere functies tegelijk automaten in een sequencer. Ik kan me ook voorstellen dat als je veel hardware aanstuurt, de sysex alle midi bandbreedte opeet en dat midi timing minder wordt als je sysex uitstuurt (weet het niet, zou kunnen?). Dit alles is voor alleen patches maken minder relevant denk ik.

Sounddiver/Midiquest zijn denk ik een goede complete oplossingen, als er een template inzit voor je samplers. Je kan met Midi-OX sysex commando's aftappen die vanuit Sounddiver/Midiquest verstuurd worden, en deze toewijzen aan je eigen controller. hoef je ze niet zelf te uit te dokteren.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top