controleren van volumes on stage

gracetunes

Nieuwkomer
Lid sinds
5 februari 2011
Berichten
20
Hallo,

Ik speel in een beginnend groepje en heb een probleem om on-stage mijn volumes te controleren.
Ik gebruik verschillende instrumenten uit mijn NE3 (piano, rhodes, orgel, sample) en dat in combinatie met een volume pedaal. Ik gebruik on-stage een A&H Zed1OFX mixertje. mijn keys gaan eerst door 2 effectenbakjes en dan in de mixer. Ik heb de indruk dat de volumecurves van de verschillende instrumenten niet allemaal gelijk zijn. Ik kan bv. goed afgesteld staan voor mijn Rhodes, maar daarna een sample spelen die veel te luid staat...

Ik heb al gemerkt dat geluidstechnici blij zijn als je dat allemaal netjes op orde hebt, dus ik wil mij voor de volgende gig goed voorbereiden.
is er een manier om te zorgen dat al je volumecurves +/_ gelijk zijn, ongeacht het instrument? en vooral, om te zorgen dat het uitgaande volume niet boven een maximum gaat? En hoe kan ik mij het best monitoren om een realistische weergave van de zaalmix te hebben? kan dat eventueel via mijn mengpaneelke?

Dank en kerstgroeten voor iedereen,

Mijn setting :

Nord electro 3
A&H zed10fx mixer
2 X QSC K12
NEO INSTRUMENTS ventilator
Strymon El Capistan delay
 
Je preset volumes goed zetten in je gear. Als het voor jou klopt is het aan de technici de boel te corrigeren voor de zaal. Wanneer hij nog niet blij is, is het een prutser.
 
Als je veel verschillende geluiden en verschillende synths, effecten en ook nog een submixer gebruikt, dan is het heel erg lastig om de volumes goed te houden. Geluidstechnici zullen je gemiddeld "te zacht" zetten en jouw volume niet bij elk nummer corrigeren.

Mijn advies:

Zet al je volumes (synth, mixer gain, mixer faders, effect etc.) elke keer weer in de zelfde stand, bij elk optreden en bij elke repetitie
Wees voorzichtig met een volume-pedaal
Probeer thuis de volumes van je presets gelijk te trekken (liefst met een soort dB-meter van een mixer oid)
Als de band tijdens repetities en optredens niet aan volumeknoppen draait heb je een goede basis. Fine-tune je volumes tijdens repetities met je presets en corrigeer vooral niet met de "volume-knoppen". Door telkens voorzichtig te fine-tunen trek je het steeds meer naar elkaar.
Zelf gebruik ik verder 1 preset die ik qua volume telkens als referentie gebruik.

Ik ben zowel geluidsman als toetsenist (met veel verschillende geluiden). Het heeft me behoorlijk wat tijd gekost om de volumes van alle nummers recht te trekken.

Ik vind het zelf prettig om tijdens een optreden alleen mezelf over een monitor te horen. kan makkelijk met een submixer, setup heb ik al eens gepost: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=136237

Wil je ook andere instrumenten, dan loopt dat via de PA. Die geven je precies de mix die je wilt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top