Midi Mergen (midi solutions of m-audio midisport 2x2 anniversary)

@vic. Die motu zijn als het goed is vrij prijzig. Daarbij heb ik eigenlijk maar twee apparaten die ik moet mergen naar een kanaal.


Als de prijs een probleem is dan kan je zoals mij voor een twedehands Motu MTP II of MTP AV gaan zonder usb.
De bediening kan op het voorpaneel bij die modellen.

Leuk is naast vol mergen is het ook een patchbay, midi filter (bv blokeren van de clock naar een specifiek kanaal) etc.
 
...Leuk is naast vol mergen is het ook een patchbay, midi filter (bv blokeren van de clock naar een specifiek kanaal) etc.
En het mergen is dat werkelijk mergen of doorverbinden. Heb je dat al eens geprobeerd ?
Twee of meer sysexdata stromen naar eenzelfde poort ?
Ik stel gewoon de werking in vraag Vic, fabrikanten beweren dikwijls vage dingen.
(het kan wel volgens mij maar het zou me verbazen acht poorten mergen...)
 
@vic Iemand heeft me al gewezen op die motu's. Ook de motu midi xpress xt zou dit moeten kunnen als het goed is. Alleen zijn die wel vrij duur. Dus dan wacht ik er nog even mee. Of als iemand hem misschien voor een redelijke prijs tweedehands aanbied.

@audiocollage. Voor mij is er maar één sysexstream nodig en voor de rest alleen midi noten en controllers. En in principe vind ik het ook geen probleem om even alles te stoppen en dan te editten. ALs ik maar niet meer hoef te rotzooien met ompluggen.
 
Hmmm, die motu timepiece staat ook al een tijdje in m'n favorieten,
maar idd, wel niet zo goedkoop,,

En tja, anders moet je mss is proberen den MPC in Thru te zetten,
ik weet ni dat dat gaat ??

dus

Editor => MPC (Midi Out = Thru selecteren in't MPC Menu, als dat kan ??) => Proteus ..

of anders mss ook met een 2x2 midi merger achter de MPC ??

Editor => MPC OUT => Merger => Proteus
________MPC Thru => Merger =>
 
Laatst gewijzigd:
@Stephen Dat heeft de akai niet, dus ik ga nog even sparen voor een motu o.i.d.
 
@Stephen Dat heeft de akai niet, dus ik ga nog even sparen voor een motu o.i.d.
Zou ik ook doen ... al wat duur is, is goed hé. :stupid

Wat Stephen zegt kan wel degelijjk een oplossing zijn hoor.
Mogelijk beter meer informeren aan mensen die pogen te helpen wat kan of niet kan.
Wil je ook midi data met je PC opnemen bvb. ?

Anders ... inderdaad koop een Motu, die kan alles blijkbaar volgens Vic...
 
Ik gebruik
1 mtp II
4 mtp av
3 A880
1 midisport 2X2
1 lexicon omega (midi en audio)

De laatste 2 dienen als usb interface, de mtp`s zijn nog zonder usb.

Ik verkies deze boven de XT omdat je ze kan bedienen zonder dat de pc bijstaat
2de hands allemaal onder de 100 pleuries.

Ik heb deze al lang en het zijn top bakken
 
En het mergen is dat werkelijk mergen of doorverbinden. Heb je dat al eens geprobeerd ?
Twee of meer sysexdata stromen naar eenzelfde poort ?
Ik stel gewoon de werking in vraag Vic, fabrikanten beweren dikwijls vage dingen.
(het kan wel volgens mij maar het zou me verbazen acht poorten mergen...)

Zo is dat, werkelijk mergen dus.

Een voorbeeld.

Alpha juno naar pc
pg300 naar pc en naar alpha juno
stepsequencer naar pc en alpha juno

pc naar alpha juno, op de pc staat midi thru uitgeschakeld.

op de pc neem je de data op in bv cubeest, de noten van de stepsequencer en de synth + sysex van de pg300 worden netjes gemerged.

op m'n pc gebruik ik maar 1 midi in en midi out poort.

Sysex versturen tijdens spelen is geen probleem maar het moet langzaam anders vertraag je (hoorbaar)de noten en dat wil je niet.

:mega:
 
...
Sysex versturen tijdens spelen is geen probleem maar het moet langzaam anders vertraag je (hoorbaar)de noten en dat wil je niet.
Ja, dat is aannemelijk... maar dan heb je ook nog maar twee poorten gemerged hé.
Wat doet die als je er vier neemt (nog steeds maar de helft..) ?
Speel dan eens noten af over de 4 poorten 'tegelijktertijd' (nog zonder sysex bvb.)

Als die dat prima doet ruil ik m'n UM550 mogelijk weer in voor zo'n motu hoor.
(UM550 => merged maximum 2 poorten)
 
Ze schrijven in het faq dat je dat ding ook kan voeden door een pc...Die dan welliswaar uit staat, maar wel voeding geeft. Dit is bij mij het geval. Pc staat uit en usb lampje staat aan. Maar hij geeft verder geen signaal door...
Zal blijkbaar dan niet kunnen. Dan maar terug gaan en inruilen voor een midi solutions?

Als je PC uit staat krijgt USB hoogstens "suspend current". Dat is waarschijnlijk niet genoeg om de Midisport aan te sturen, het is dan ook bedoeld om bijvoorbeeld een toetsaanslag van een toetsenbord te kunnen detecteren en meer niet. Ja en het LEDje :P

En staat je PC aan, dan stuurt ie bij het booten waarschijnlijk al USB-data uit waardoor de Midisport meteen denkt dat ie niet standalone draait. Ik zou dit even testen met een adapter voor een GSM of iets in die trant. Een alternatieve test kan zijn: ga naar je PC BIOS menu, stop DAARNA de Midisport erin en kijk dan of ie werkt. Het idee is dan dat je PC waarschijnlijk niks doet met USB als ie in het BIOS menu rondhangt.

Ze zeggen waarschijnlijk ook niet voor niks "optional USB-type external power supply"...

EDIT: Aanvulling: M-Audio zegt ook alleen dat jouw setup "soms" werkt. Dat doet me vermoeden dat de BIOS-truck hierboven wel eens zou kunnen werken. In de praktijk natuurlijk een onbruikbare werkwijze, maar dan weet je in ieder geval of het aan het apparaat ligt of niet.

NOTE: In some cases, you can use Merge Mode while connected to a computer via USB, but only if the operating system is not currently running. In this scenario, the computer serves only as a power supply while MIDISPORT is operating as an independent device. This is possible, because some computers provide power to their USB jacks even when shut down or in sleep mode. Please note that it may be necessary to disconnect and reconnect the USB cable after shutting down the computer for MIDISPORT to disengage USB Interface Mode and enter Merge Mode. Check the documentation associated with your computer to see if it provides power to its USB jacks while shut down or in sleep mode. A separate USB-type external power supply is not required if MIDISPORT is connected to such a jack.

Aldus http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=9944e2f69b38088c825e16a97ca35764
 
@audiocollage. Laat ik allereerst zeggen, dank voor alle hulp. Erg fijn dat jullie proberen mee te denken. Ik wacht sowieso nog even met een aankoop. De midiman is al niet meer in mijn bezit dus die kan ik niet meer testen. Wat @Zmooc al zegt. Misschien had dit wel gelukt doos alleen je bios op te starten, maar dat is ook erg omslachtig.

Ik ga in principe geen midi uitsturen, maaaar. Als ik een wat grotere interface heb ga ik dat waarschijnlijk wel doen. Het is toch iets handiger om meer opties te hebben en te kunnen patchen. Die midi solutions staat trouwens letterlijk bij dat sysex gemerged kan worden. Dus ik vraag me af waarom je je daar zorgen over maakt @ audio collage.

Misschien had ik anders mijn vraag op een andere manier moeten stellen. Hoe gebruken mensen hier een editor via de pc en verder sequencen via een hardwarebak zoals de akai mpc? Hoe lossen jullie dat op? wat stephen zegt is volgesmij bij mijn akai niet mogelijk maar ik kan het mis hebben. Daarbij zitten alle midipoorten al vol dus eigenlijk is het sowieso geen optie. Maar goed.

Nogmaals dank voor alle info...
 
Trouwens, mijn MIDI-merge-probleem is vergelijkbaar: 2 "master" keyboards, een MPC als sequencer en een hele zwik MIDI spullen. Ik gebruik nu een Roland A-880. 8x MIDI IN, 8x MIDI OUT en de mogelijkheid om 2 inputs te mergen. Een beetje een raar systeem; een input is de "master" en je kunt daar naar keuze 1 van de andere inputs bij mergen. Voor de rest kun je routeren wat je wil.

In mijn setup erg makkelijk; standaard worden 2 MIDI keyboards gemerged maar met 1 druk op de knop kan ik ook kiezen om de MIDI OUT van andere synths naar de MPC te sturen.

Mocht ik dat willen, dan kan ik de hele handel zonder kabeltjes te steken zo herconfigureren dat mijn PC sequencer speelt in plaats van de MPC. Het was wel even wennen, maar ik ben er erg content mee. MIDI-setup is een stuk overzichtelijke geworden en met de "signal" mode kun je precies zien waar wel een geen MIDI-signaal naartoe gaat.
 
@zmooc Ik heb ook 2 keyboards maar die heb ik via midi in aangesloten. (keyboard 1 naar midi in keyboard 2 en die naar midi in akai). Je moet dan alleen in je akai even switchen van kanaal. Dan heb je ook de mogelijkheid om met twee keyboards te werken, maar daar ging het eigenlijk niet over. Ik zit voornamelijk met het probleem dat ik die software editor wil gebruiken. Aangezien ik geen inputs/outputs meer over heb op mijn mpc moet ik dus wel mergen. Of iemand moet dus een ander idee hebben.
 
...Die midi solutions staat trouwens letterlijk bij dat sysex gemerged kan worden. Dus ik vraag me af waarom je je daar zorgen over maakt @ audio collage.
Jij maakt je daarover zorgen (omdat het niet werkt).
Ik had in deze tip toch reeds aangeduid dat het ding zoiets wel zou moeten kunnen doen, aldus de handleiding :
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1430382&postcount=17
Misschien had ik anders mijn vraag op een andere manier moeten stellen. Hoe gebruken mensen hier een editor via de pc en verder sequencen via een hardwarebak zoals de akai mpc? Hoe lossen jullie dat op? wat stephen zegt is volgesmij bij mijn akai niet mogelijk maar ik kan het mis hebben. Daarbij zitten alle midipoorten al vol dus eigenlijk is het sowieso geen optie. Maar goed.

Nogmaals dank voor alle info...
Ok jikbeh maar weerom... omdat je (nog steeds) niet vermeld hebt over welke MPC het gaat heb ik de manual van het kleinste type MPC eens nagegeken en wat staat daar blz. 60 'MIDI Soft Thru' instelling.
Als het kleinste model dat al biedt, zullen de grotere dat ook wel doen hé. Dus wat Stephen zei kan dus hoogstwaarschijnlijk wel.
Wel is het zo dat ander de manuals napluizen, waarom doe je dat zelf niet ?
 
Mogelijke oplossing:

Op pc gratis programma midi OX installeren, deze kan mergen.

Amiga midi out op de pc midi in zetten.

Midi OX zal midi data van de editor mergen met de amiga en naar buiten sturen.

Het programma Bidule kan ook mergen.

Mooie merger is een oude motu midi express voor parallele poort. Werkt prima als 8x8 stand alone merger. Op pc kan je allerlei presets maken voor je midi routing voor stand alone gebruik. Kost niet veel meer tegenwoordig.

Kenton heeft een 4 x 2 merger met eigen voeding.
 
Amiga midi out op de pc midi in zetten.
Hey raabje, dat was effe een voorbeeld van mijn setup hier,,
t'gaat om de MPC en proteus van jikbeh he !!?? :) :)

Wel is het zo dat ander de manuals napluizen, waarom doe je dat zelf niet ?
en audiocollage, je hebt wel gelijk hoor, maar da's toch zo associaal he, manuals lezen !!??
Da's met plezier gedaan hoor, m'n antwoord op jikbeh,

en tja, da's zoals electrische schema's zelf bouwen,
achteraf lijkt het o zo simpel en o zo vanzelfsprekend,
maar je moet er zelf maar zien op te komen he !!?? :) :)
 
@stephen. Dat is dus het probleem. Je moet er maar opkomen. Ik wist niet dat je het wellicht zo kan oplossen Alhoewel ik nog steeds vind dat een mergebox er tussen makkelijker is. Althans denk ik. Maar ik ga het nog eens napluizen hoe het zit en of het lukt. Ik laat het wel weten. Ik ga zo voor de eerste keer de manual maar eens lezen...;) Nogmaals dank aan allebei!

PS ik heb een akai mpc2000xl en er zit inderdaad soft thru op dus nu nog eens kijken of het kan en of ik dan niet in de knoop kom met andere apparaten inputs outputs etc. Thx
 
Oke heb nu net even een online versie gezocht hoe dit zit met die soft thru. Maar als ik het goed begrijp. Zoals in de manual staat:

omni A: midi data ontvangen op je midi in gaat naar je midi uit. Dit kan inderdaad dan werken mits je poorten over hebt. Ik ga nog wel even kijken of ik dit kan oplossen door het op een andere manier te configureren.
Er staan namelijk al twee apparaten (midi poorten) op de midi in aangesloten en dat wil ik eigenlijk zo houden.
 
Arrrg ik kom er niet uit hoe ik het nou zou moeten aansluiten. Ik heb een bijlage gemaakt hoe alles aangesloten zit. Misschien dat iemand hier kan aangeven hoe ze het zouden aansluiten. De aansluiting pc uit naar proteus gaat het dus om. Van proteus naar de pc staat al aangegeven in het blauw.

Overigens misschien dat deze setup heel omslachtig is. Voor mij werkt het prima. Maar als er nog suggesties zijn dan hoor ik het graag.

Ik merk dat het plaatje heel klein is dus er valt nauwelijks te lezen wat wat is. Van rechts naar links zijn het midi in, midi uit, midi thru. (geld voor alle modules onder elkaar) Akai midi out A, out B, In A, In B Keyboard Midi in , midi out.
De pc is van boven naar onder midi in, midi uit.
 

Attachments

  • Naamloos jikbeh groot.jpg
    Naamloos jikbeh groot.jpg
    24,4 KB · Bekeken: 54
Laatst gewijzigd:
Brrr, Daar kan ik ni veel van maken !! Ik mis "IN/OUT/THRU" benaming, en mss ook apparaten naam :)

en tja, Rust er anders eens een weekendje over uit he !!?? :) :)
 
Back
Top