Mixer: monitor R uitgevallen

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo Forum,

Een technisch probleem, mijn Soundcraft Folio F14/2 mixer heeft kuren.

De rechter monitor out is uitgevallen. Was al een keer eerder gebeurd, maar door opnieuw inpluggen van de 1/4 inch jack deed ie het weer. Ik heb de mixer een paar keer verschoven om een sampler aan te sluiten die er onder staat, misschien heeft er teveel kracht op de plug gestaan die er in zat.

Ik heb de mixer uit elkaar gehaald, ik kan niet zien dat er iets los zit, of dat een verbinding is gebroken.

Mixer Out rechts werkt wel, en monitor L+R over de koptelefoon ook. Heb geprobeerd de 1/4 inch plug te bewegen en te wrikken, geeft alleen een beetje gezoem, en af en toe heel erg zwak het signaal dat doorgegeven zou moeten worden.

Paar vragen:

Kan dit gerepareerd worden? b.v. door de output er af te halen, en er een nieuwe aan vast te solderen (hoeft niet per se in de behuizing te passen, ik kan de verbinding ook verlengen met wat draad en een nieuwe output buiten tegen de behuizing plakken. Ander idee is een output omruilen, mono sum gebruik ik niet, misschien kan ik deze los maken en gebruiken.

Volgens mij zit de output op de printplaat gesoldeerd, zit nogal vast, moet deze los gesoldeerd worden? Ik ben bang dat ik de hele printplaat sloop als dit moet.

Probleem zit mogelijk verder op de printplaat, ik heb helaas geen elektrotechnische kennis. Advies wordt zeer gewaardeerd!

Het gaat om de output aan de buitenkant van het rijtje, naast de heatsink.

Edit: ik heb gebeld met technische dienst van audio xl, soundcraft dealer, schema wordt opgestuurd. Medewerker gaf aan dat er mogelijk een IC kapot is. Reparatie plus opsturen kost waarschijnlijk rond de 100 euro. Ik hoop het zelf te kunnen fixen.
 

Attachments

  • mixer_1.jpg
    mixer_1.jpg
    59 KB · Bekeken: 125
  • mixer_2.jpg
    mixer_2.jpg
    73 KB · Bekeken: 96
  • mixer_3.jpg
    mixer_3.jpg
    54,5 KB · Bekeken: 98
Laatst gewijzigd:
Waarschijnlijk is er niets aan de hand.
Wat je even moet doen is volgende:
Check of de outputs waar je het over hebt een insert hebben.
Meestal is het voldoende om hier een paar keer met een plug in en uit te rossen.
Als dat niet afdoende is moet je hier jacks insteken waarvan de tip en de ring aanelkaar zitten gesoldeerd.
Dit probleem komt erg vaak voor.
Laat nog even weten of dat de oplossing biedt.
 
Mixer heeft mix inserts. Verder hebben alleen de mono inputs een insert.

Heb overal een plug in en uit gerost, meerdere keren, monitor R komt nog niet tot leven.

Jack met gesoldeerde tip en sleeve moet ik nog proberen.

Ik kan voorlopig de main out naar mijn monitors sturen, moet ik eerst XLR naar jack snoeren kopen. Bij opnemen de boel omgooien naar de computer. Maar ik wil het wel fixen, ik kan er heel slecht tegen als iets kapot is....
 
ik zie dat je de print open hebt liggen.
Als je de onderkant bekijkt van die print rond het betreffende steker contact, kun je even kijken of niet dat contact van de print/spoor is gebroken.
Dit kun je herkennen aan een dunne breuk in het tin of print/pcb/spoor
succes
 
Nou, heb de printplaat bekeken, zit wel erg complex in elkaar, 1 groot doolhof.

Mixer gaat ter reparatie naar Belgie, ik heb even gezocht naar een andere, maar die ik heb is (was) goed genoeg.

ik herken de 5 stadia van rouw bij dit soort dingen

1 ontkenning (shock)
2 woede
3 marchanderen
4 depressie
5 acceptatie

Heb het inmiddels geaccepteerd denk ik :)
 
Voor de liefhebbers, het schema van de Spirit Folio, zie de PDF.
 

Attachments

  • Spirit_Folio_10_12_2Schems.PDF
    2,2 MB · Bekeken: 271
ik heb de mixer weer in elkaar gezet om op te kunnen sturen, nog maar een keer getest voor de zekerheid (heb de afgelopen dagen wel 10 keer geprobeerd), en monitor R doet het weer!

Ik snap niet hoe het kan. :? , heb alleen de stofzuiger op de printplaat gezet, en alle knoppen ingedrukt en pots gedraaid tijdens monteren.

Misschen toch het "rossen" van alle knoppen?
 
Dit is echt het bekende soundcraft probleem. Bijna alle wat oudere mixers hebben hier last van. Bij mij helpt het schoonmaken van de inserts bijna altijd.
Als ik er last van heb moet ik het volume van het desbetreffende kanaal ff flink opschroeven (gain open) en als hij dan boven een bepaald voltage oid komt doettie het weer (een tijdje).

Tijdens muziekmaken zelf heb ik er nagenoeg geen last van aangezien er dan altijd genoeg volume is.
 
Back
Top