Plugin voor de pop filter

nhl2003

Stamgast
Lid sinds
18 december 2002
Berichten
225
Is er een plugin of een andere manier om de vocals pop te vermijden, zeg maar in plaats van een pop filter? Graag als iemand een oplossing voor heeft graag laten weten. Want de vocals zijn al opgenomen dus ik kan ze niet opnieuw laten opnemen.

Met een vriendelijke groet.
 
interessante kwestie!

wat voor storing heb je dan nu in de opname?

een ruisknal bij de letters P en B bijvoorbeeld? of ook een microfoon die dichtslaat?

ruis is moeilijk nog schadeloos wegtewerken ben ik bang...
 
interessante kwestie!

wat voor storing heb je dan nu in de opname?

een ruisknal bij de letters P en B bijvoorbeeld? of ook een microfoon die dichtslaat?

ruis is moeilijk nog schadeloos wegtewerken ben ik bang...


Ik heb alleen nog de P en de B. Geen ruis in iedere geval. Is hier wat tegen te doen?

groetjes.
 
ik weet niet zeker, maar de attacks van Ps en Bs zijn denk ik kleine stootjes van ruis/noise.
dan is EQ/filteren geen handige optie. dan denk ik eerder aan compressie.

als je niet te veel materiaal hebt qua lengte, dan zou je handmatig van elke P en B met pieken het volume kunnen verlagen. wordt wel vaker gedaan. handmatige compressie zeg maar ( is wel even doorwerken, maar dan heb je ook wat!).

heb je misschien een geludisfragmentje?
 
handmatig en afgemeten volumes/ EQ aanpassen is vaak het minst destructief
 
Frequenties onder de 150 Hz wegfilteren op de 'p' en 'b' met een scherpe highpass filter voldoet 8 van de 10 keer. Wel puur en alleen op de korte pop klanken anders ga je best veel missen qua sound natuurlijk.
 
Frequenties onder de 150 Hz wegfilteren op de 'p' en 'b' met een scherpe highpass filter voldoet 8 van de 10 keer. Wel puur en alleen op de korte pop klanken anders ga je best veel missen qua sound natuurlijk.

Dank jullie wel voor de hulp, maar hoe doe ik dan zon highpass filter in cubase 5? Ja ik heb vocal fragmenten en ik kan ze aanpassen naar me wens eigenlijk.

Groetjes
 
Highpass filter of EQ waarbij je het laag terugdraait, weinig verschil. Gebruik automation om de EQ aan te zetten als je 'm nodig hebt.

En koop gelijk een fatsoenlijke plopfilter. :)
 
Heb je er ook last van met de muziek erbij? Meestal valt het dan namelijk we mee.
 
ik heb een experiment gedaan met eigengemaakte op en plop geluiden.
ik krijg het niet weg. Een H-pass filter werkt niet, want het plop-geluid zit over het hele spectrum. het is een dot ruis/noise denk ik.

een highpass/laag-af filter vanaf 100 Hz of iets meer helpt wel de harde lage dreun van de 'pop' weg te halen. meer EQen betekent de zang aantasten. En met compressie kan je de attack misschien minder hard maken.

maar het hangt toch helemaal af van hoe jou zangopname klinkt. als het alleen lage plops zijn, dan valt er wel wat aan te doen.
 
In een filmpje van WaveLab kun je prachtig zien hoe je dit soort dingen oplost. Moet je wel WaveLab (7) hebben natuurlijk....(zie hieronder voor de gouden tip ;))...... Maar daarin kun je dit soort zaken perfect oplossen.
Kijk hier naar filmpje #2 "Recording, Editing, Restoration Redefined" vanaf iets voor het midden. http://www.steinberg.net/en/products/wavelab/whats_new.html

En als je een eLicencer hebt (want je hebt immers Cubase 5), dan kun je de WaveLab7 demo downloaden en 30 dagen gratis testen. :okdan:
http://www.steinberg.net/en/products/wavelab/wavelab_7_trial_version.html
 
In een filmpje van WaveLab kun je prachtig zien hoe je dit soort dingen oplost. Moet je wel WaveLab (7) hebben natuurlijk....(zie hieronder voor de gouden tip ;))...... Maar daarin kun je dit soort zaken perfect oplossen.
Kijk hier naar filmpje #2 "Recording, Editing, Restoration Redefined" vanaf iets voor het midden. http://www.steinberg.net/en/products/wavelab/whats_new.html

En als je een eLicencer hebt (want je hebt immers Cubase 5), dan kun je de WaveLab7 demo downloaden en 30 dagen gratis testen. :okdan:
http://www.steinberg.net/en/products/wavelab/wavelab_7_trial_version.html

Dank jullie wel. Met wavelab heb ik dingen wel recht kunnen zetten. Mijn dank is groot. Ik ga zo een pop filtertje kopen lijk me het beste ;).

Groetjes
 
Back
Top