postionering geluidsabsorberend materiaal

nicovv

Stamgast
Lid sinds
16 november 2006
Berichten
146
Locatie
belgie
Binnenkort verhuizen we en ik en denk eraan om gebruik te maken van geluidsabsorberend materiaal, kwestie van de buren niet onmiddelijk op stang te jagen ;)
De studio ruimte zelf is relatief klein, dus daar zouden de volledige muren kunnen voorzien worden met dergelijk materiaal.

Ik heb echter een vraag over een andere ruimte, die eerder dient als dj ruimte, zie de prachtige schets in bijlage.
Het worden vermoedelijk rechtopstaande boxen en er zijn enkel buren langs deze zijde!
Heeft het nut/effect om enkele panelen van dit materiaal aan te brengen, zonder de ganse muur uit te rusten?
Zoja, best vanaf de grond tot aan de hoogte van de speaker?

Graag jullie mening of dit een goed idee is, of weggegooid geld...
 

Attachments

  • materiaal.jpg
    materiaal.jpg
    34,8 KB · Bekeken: 58
  • akoestiek.jpg
    akoestiek.jpg
    24,4 KB · Bekeken: 42
ik zou de hele muur van de buren behandelen
 
Als het je gaat om geluidsoverlast naar buiten de ruimte te beperken, dan heeft het plaatsen van enkele geluidsabsorberende panelen weinig nut (dat heeft alleen effect op de akoestiek binnen in je ruimte). Je zult moeten kijken naar geluids-isolatie, dus het nemen van maatregelen om de doorgifte van geluid via muren, vloer en plafond tegen te gaan. Denk hierbij aan dubbele wanden, zwevende vloer, box-in-box achtige constructies etc.
 
Wat Rip zegt! Dit soort panelen zijn bedoelt om de akoestiek te verbeteren / aan te passen (dempen de weerkaatsingen van hoge frequenties enigzins). Geluidsisolatie is in de praktijk helaas vaak redelijk complex en duur. Met name lage frequenties zijn moeilijk te bestrijden (zonder de maatregelen die rip noemt).
 
ok bedankt, duidelijk geen goed plan :)
De volledige muren van de studio-ruimte hiermee uitrusten zal dit dus ook heel weinig of niets helpen op het vlak van overlast verminderen, als ik het goed begrijp.
Beter een gyproc wandje voorzien met geluidsisolatie tussen.
 
Hey,

Ben zelf ook bezig met een eigen studio. Ofja, beter gezegd ik ben aan het orienteren naar de mogelijkheden. En lees op veel fora dat je dit ALLEEN kan aanpakken met een box in box constructie.
Ik kom echter net van een repeteer ruimte vandaan waar ik me hem laten informeren en het zelf ook heb kunnen horen.

Ze hebben daar een muur bedekt met rockwool van 5cm met daarvoor van die dunne gipsplaten (zo'n cm dik). met daarop van weer die eierdozen schuim (hoe je het ook noemt) zoals die jij bedoelt En dit scheelt toch aanzienlijk in geluids overlast. Neen, het is niet geluidsdicht maar het scheelt wel behoorlijk. Gewoon wat van dat eierdozen schuim tegen de muur aandoen geeft inderdaad een verwaarloosbaar effect, maar een hele box in box constructie is voor (amateur) thuis gebruik overdreven.
Een aantal broadband traps plaatsen werkt ook.EDIT: deze dingen Geen wonder oplossing, maar op de plekken waar je het plaatst scheelt het toch in lucht geluid wat wordt omgezet in contact geluid. Probeer een aantal van dit soort opties en je zult wel redelijk ver komen. Pas wel op dat je de kamer niet volledig dood maakt.
Ow, en nog een goeie is zorg voor een monitor statief die zo min mogelijk contactgeluid doorgeeft een de vloer. (of een hangende constructie wat wel gelijk wat gecompliceerder is.

Een klein beetje inhouden na 22:00 of een ander afgesproken tijdstip moet te doen zijn. Of maak duidelijke afspraken met de buren. Meeste mensen doen er niet moeilijk over als ze weten wat ze kunnen verwachten.

Nogmaals zoals ik al zei: Dit is geen wonder oplossing met name de bassen blijf je horen, maar alle beetjes helpen. Als is wat van dat schuimrubber tegen de muur wel een verwaarloosbaar beetje.
 
Hey,

(...)
Ze hebben daar een muur bedekt met rockwool van 5cm met daarvoor van die dunne gipsplaten (zo'n cm dik). met daarop van weer die eierdozen schuim (hoe je het ook noemt) zoals die jij bedoelt En dit scheelt toch aanzienlijk in geluids overlast. Neen, het is niet geluidsdicht maar het scheelt wel behoorlijk.
(...)

Hoe weet je dat? Kende je de situatie ook voordat die wand geplaatst werd?

Maar het kan best helpen als bijvoorbeeld de vloer, het plafond en bij voorkeur ook de zijwanden heel erg lomp zijn (zoals in repetitieruimtes heel vaak het geval is). Een doos-in-doos werkt vooral goed omdat ie voorkomt dat contactgeluid alsnog via de overige muren, plafond en vloer weglekt. Maar als die zo zwaar zijn dat ze toch al niet in beweging zijn te krijgen, kan een voorzetwandje wonderen doen.
 
Hoe weet je dat? Kende je de situatie ook voordat die wand geplaatst werd?

Ja, ruimte is niet lang geleden verbouwd. En kwam er vroeger regelmatig. Is natuurlijk wel lastig te vergelijken als je de before en after niet direct achter elkaar kan horen. Maar vroeger was het in die ruimte erlangs gewoon echte een takke herrie. Maar je kan er nu een stuk aangenamer een gesprek voeren.
 
Back
Top