Ableton 8 hapert

ptaurus

Ouwe rot
Lid sinds
28 oktober 2004
Berichten
1.433
Een maand of 3 geleden definitief de overstap gemaakt van Cubase naar Ableton.
Met Cubase nooit last gehad van haperingen, ook al werkte ik met misschien wel 15 VST's (weliswaar vaak meerdere Sylenght's en Gladiatoren). Natuurlijk ook gebruik gemaakt van effecten.

Nu viel me deze week op dat ik bij een Ableton project tegen de max aanliep. De CPU meter kwam op zeker moment vaak boven de 100&. Op zich heb ik niet zo veel VST's in gebruik (een stuk of 10), maar wel veel effecten, want dat gaat in Ableton allemaal veel sneller heb ik gemerkt dan in Cubase. Zo heb ik bijvoorbeeld al 6 returntrackc met effecten en dan natuurlijk op een aantal tracks ook weer flink wat effecte. Hoofdzakelijk Ableton effecten als autopan, delays autofilter, compressie en her en der wat niet ableton dingen.

Ik denk dat dat die vele effecten de bottleneck zijn.

Zijn er dingen die ik kan doen om de CPU belasting te verbeteren.
Latency staat al maximaal, alle rompslomp staat in Vista 32 uit (dwz: ik heb gekozen voor de intelling: maximale prestatie, verder geen bijzondere zaken handmatig geregeld). Ik merk dat voor ableton het is die CPU vraagt. Als ik op de windows meters let dan vliegt de CPU omhoog zodra ik het project start. Met haperingen tot gevolg. Freeze van ankele tracks heeft m.i. geen effect. Eventueel omzetten naar audio en dan deleten van de VST sporen zou dan een oplossing kunnen zijn denk ik, maar heeft natuurlijk het grote nadeel dat het signaal niet meer helemaal bewerkbaar is.

Het valt me op dat de pc uit de workshop ongeveer 50/60% CPU belasting geeft. Dat zie ik op de video. Het kan dus wel. Nu is dat overigens een Mac.

Ik heb een 3 GB Intel Core 2 E8200 2,66GHz processor en werk onder Vista 32.
Ik werk op een interne EMU o4o4 geluidskaart

Zou een Quad core een mogelijke oplossing zijn?
Zou een extrene geluidkaart bij kunnen dragen aan de oplossing?


Of heeft iemand andere tips die ik nog eens kan proberen.

Paul
 
Kijk eens bij je systeemprestaties: Ctrl-Alt-Del. Daar kijken wat tijdens Ableton nog meer veel geheugen gebruikt.

15 instances van Sylenth en/of Gladiator is best veel, zeker in combi met Ableton's interne fx.

Probeer zoveel mogelijk fx onder Sends te schikken ipv trackspecifiek.

Vista is daarnaast ook niet het meest geschikt voor DAWing. Misschien upgraden naar Win7?
 
powerscheme voor een laptop aanpassen:
quote High performance: Maximizes system performance and responsiveness.

zooi onzinnige services uitzetten in vista.

niet teveel delays gebruiken, zeker niet op solo tracks.

vst op een track sampelen op een audio track en daarna de vst disable-en, kun je weer terug naar je vst voor de aanpassingen, volgens mij zijn de disabled tracks ook echt inactief qua cpu.

virusscanner niet laten scannen tijdens 't produceren
 
ik ben juist weer meer in cubase gaan doen ipv ableton
het viel mij op dat ableton (veel?) sneller aan zijn max zit dan cubase
ableton is leuk als sketchpad, voor serieus gebruik geef mij maar cubase
 
Inmiddels heb ik via de tips behoorlijk wat aanpassingen gemaakt en er zijn serieus verbeteringen opgetreden. CPU blijft nu rond de 75% en is daarmee werkbaar geworden. Ik kan zelfs de latency terugschroeven.

Ik ben het met bronswerk eens dat cubase proffesioneler is. Voor het echte werk gebruik je cubase. Maar voor mij is momenteel ableton voldoende. Ik heb juist even dat schetmatige nodig om mezelf te ontwikkelen. Ableton zit voor mij logischer inelkaar en heeft een aantal heel handige opties.

Paul
 
Heb zelf recentelijk een nieuwe Dell XPS laptop aangeschaft met Windows 7 en een nieuwe externe geluidskaart maar hij bleef af en toe kraken en haperen.

Omdat mijn oude Tascam US144 geluidskaart niet meer werd ondersteund op de Tascam site en ik het vermoeden had dat de drivers van de Tascam voor windows 7 wellicht niet helemaal lekker waren, voor mijn verjaardag een nieuwere externe geluidskaart gevraagd.

Nu ik de nieuwe kaart (Native Instruments Komplete Audio 6) incl laatste drivers en firmware heb geïnstalleerd blijft hij af en toe kuren vertonen.

Aan de specs zou het toch niet kunnen liggen:

Windows 7 Home premium 64 bit edition & service pack 1
Intel I7 processor 2,70 GHZ
8GB Intern geheugen

Wat ik al heb geprobeerd:
- USB Poorten zo ingesteld dat ze altijd maximale voeding klrijgen
- latency van de geluidskaart maximaal gezet
In Ableton OA
- Direct in plaats van AISO
- Sampling rate op
- verschillende "plug in buffer sizes" geprobeerd
- Multicore processing geactiveerd

Iemand nog suggesties?
 
@Flamehead,

Er zijn een aantal verschillende soorten haperingen. CPU haperingen, RAM happeringen, instrument buffer haperingen (sommige vsts houden standaard rekening met 512 RAM geheugen zoals grand2 of autotune welke je dan kunt wijzigen in een options scherm. Dit gaat dan om sample based vsts om even duidelijk te zijn) maar ook ASIO underruns ed. Het lijkt me verstandig eerst op zoek te gaan om wat voor haperingen het zijn en dan pas verder te zoeken. Check de load van je CPU en RAM eerst eens tijdens het produceren.
 
Overigens leuk dat je 64-bit hebt en 8GB aan RAM maar Live blijft een 32-bits programma. (hier hetzelfde probleem hoor)
 
Inmiddels al weer een tijdje verder, problemen met haperen zijn omzeild door de sampling rate naar beneden te schroeven en de USB buffers maximaal te maken. Ook de instelling in de bios gewijzigd zoals voorgesteld hier op het forum.
Helaas nu wel echt veel latency wat vooral erg irritant is bij het inspelen van partijen op mijn recent aangeschafte digitale drumstel. Zijn er (naast de standaard instellingen van de software van mijn geluidskaart) nog andere dingen die ik kan proberen om de latency naar beneden te krijgen?
Ik heb iemand wel eens gehoord over een grafische kaart die roet in het eten zou gooien?
 
Back
Top