Audio signalen verdubbelen

Arnevr

Ingeburgerd
Lid sinds
6 juli 2007
Berichten
82
Locatie
rotterdam
Hallo,

Ik heb een vraagje, hoop dat dit de juiste topic is?

Met m'n band willen we graag zoveel mogelijk live optredens in losse sporen opnemen. We hebben een Mackie Onyx 1620 i, die alles in losse sporen via een laptop kan opnemen. Probleem is dat we dan alle instrumenten daarin zouden moeten prikken, terwijl het ook naar de geluidsman moet worden gestuurd. Weten jullie misschien een mogelijkheid om de signalen vanuit instrumenten (XLR en JACK) te verdubbelen, zonder een hoorbaar kwaliteitsverlies? Dan kunnen we dus per instrument 1 kabel naar onze eigen Mackie sturen, en 1 kabel naar de geluidsman zijn mixer.

Is hier een apparaat of iets dergelijks voor?

Alvast bedankt!
Gr,
Arne
 
als je een 8 output geluidskaart aan die laptop kan hangen die doorstuurt naar de geluidsman ben je er.

Of je knutselt/soldeert kabels waarbij je gebruikmaakt van de inserts per kanaal, nog goedkoper. Soort van y splitter/splitter/merger.

Als je geen gebruik maakt van de auxen en je hoeft maar max 4 uit te sturen kan je ook daarvan gebruik maken.
 
Alle aux kanalen zijn trouwens helaas in gebruik. En een interface met 8 outputs is helaas ook geen optie, gezien budget
 
Het merk Rolls heeft daar een paar handige doosjes voor...
De kwaliteit is me echter zelf nog een vraagteken...
 
Thanks allemaal voor de reacties...

Ik heb ook nog even rondgekeken en ik neem aan dat zoiets: http://www.thomann.de/nl/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm Het zou moeten doen? Voor de microfoons in ieder geval (ik neem aan alleen dynamisch?) ... Ik ben dan ook nog opzoek naar een variant voor de TRS aansluitingen, maar tot nu toe geen succes.

Splitten met Y-split kabels is vragen om moeilijkheden; je zet op die manier namelijk 2 preamp's op 1 mic of instrument, wat tot flink wat problemen kan leiden (en als je niet oppast ook 2 x 48v fantoomvoeding = funest voor condensator mics).

Een van de beste oplossingen hiervoor is om zg. 'transformed isolated' splits te maken. Een transformer isolated splitter heeft per kanaal 2 outputs: 1 direct (directe doorkoppeling) en geisoleerde output.
Bijvoorbeeld: http://www.thomann.de/nl/art_s8_mikrofon_splitter.htm
Veel gebruikte toepassing is bijvoorbeeld als er in PA systemen wordt gewerkt met een aparte monitor mixer dan wordt er bijna altijd een splitter gebruikt.

En door de juiste verloopkabels (XLR naar TRS) te gebruiken kun je ook gewoon TRS kabels hierop aansluiten.
 
Volgens mij is de beste manier de direct outs van de zaal mengtafel gebruiken.

Volgens mij is de oplossing hierboven nog het makkelijkst....

In zeker zin wel ja, inprikken en klaar.... maar je bent daarbij volledig afhankelijk van de mogelijkheden van de FOH of monitor console. Bij post-fader geschakelde direct outputs varieert de opname mee met de faderbewegingen van de technicus; een goeie multitrack opname maken is dan behoorlijk lastig (af te raden). Ook bij pre-fader ouputs ben je enigzins afhankelijk van de grillen van de technicus; het is mij wel eens overkomen bij opnames uit pre-fader geschakelde direct outputs dat de technicus de gain van de preamps zover open had staan dat het opgenomen signaal was geclipped, maar in de FOH mix nog wel goed klonk (zal waarschijnlijk toch een verschil in headroom zijn geweest).

Kortom, het kan wel degelijk een makkelijke oplossing zijn om via direct outputs op te nemen, maar een waarbij je compleet afhankelijk bent van de aanwezige mogelijkheden (vooraf bij elk optreden informeren dus). Wil je totale controle over je opgenomen signaal, dan is dit geen betrouwbare oplossing.
 
Direct outs is inderdaad de manier maar volgens mij heeft je Mackie deze niet. Als je de channel inserts niet gebruikt voor andere zaken dan kan je die gebruiken. Half insteken van de plug werkt, je takt wel het signaal af maar onderbreekt het doorgaande signaal niet. Ik zou het zelf niet zo doen bij een bij een optreden want als je hem toch doorsteekt, onderbreekt het signaal en hoor je dus niets meer van dit kanaal. Er zijn kabeltjes of zelf eenvoudig te maken waarbij je bij een instert het interne signaal toch doorstuurt en een aftakking maakt.
 
Hier nog een schema

http://www.bommelair.nl/insert.jpg


- mono plug half insteken werkt, risicovol??
- monoplug normaal insteken, het normale signaal op je Mackie wordt onderbroken
- Als je met een stereo plug de tip en ring hebt doorverbonden heb je een extra output zonder het signaal te onderbreken.
 
Volgens mij heeft het ding 2 stuks gebalanceerde outputs kan 1 tm 8 en 9 tm 16 op subd 25 connector die je naar je foh kan sturen.
Firewire output naar je laptop en klaar ben je.
 
Waarom vraag je niet of de zaal zelf het optreden opneemt? Ze hebben altijd wel een recordertje liggen.

Maar omdat je de losse sporen wilt opnemen, moet je een 8 analoog in geluidskaart hebben, anders gaat dat niet werken. Dus mengpaneel wegdoen en er een geluidskaart voor terug kopen. Voor minder dan 300 euro heb je al een 2e hands Motu en dat is echt heel goed spul.
En met een ding als dit, ben je van niemand afhankelijk hoe goed of slecht je opnames klinken. Kost 200 knaken nieuw ongeveer. Voor keyboards kan je een kabeltje maken of kopen.
 
De firewire optie op die mixert stuurt multitrack naar laptop. Vervolgens de multi outs op de subd25 naar de FOH... ik zie het probleem niet wanneer je de gains goed hetbt staan er verder niet meer aankomen.
Wanneer je de firwire optie niet hebt dan wordt het een ander verhaal.
 
De firewire optie op die mixert stuurt multitrack naar laptop. Vervolgens de multi outs op de subd25 naar de FOH... ik zie het probleem niet wanneer je de gains goed hetbt staan er verder niet meer aankomen.
Wanneer je de firwire optie niet hebt dan wordt het een ander verhaal.

Ah ik wist niet dat je alle kanalen apart kan opnemen met de Mackie.
En idd geen eq ofzo gebruiken, niet teveel gain en 24 bit, dan kan het eigenlijk niet fout gaan.
 
ik zou een patchbay menemen. bijvoorbeeld van neutrix.
 
Uit ervaring als geluidstechnicus, muzikant en elektronicus zou ik je aanraden om uit de volgende opties een keuze te maken :

1) Simpele XLR splitterkabels maken/kopen : kost relatief weinig geld en moeite en in sommige gevallen is er weliswaar klankverschil met 3 mengtafels aan 1 mic i.p.v. 2 stuks, maar dat wil niet zeggen dat dat persee kwaliteitsverlies is.. (kwestie van uitproberen en technicus zo ver krijgen dat ie er niet al te religieus over gaat doen) - Splitters op basis van trafo's helpen alleen tegen aardlussen, ze veranderen praktisch niets aan de belasting van de signaalbron, slecht idee dus voor jullie toepassing, zeker gezien de prijs van enigszins acceptabele trafo's (denk aan 60,- per kanaal of zo)

2) Inderdaad de direct outs van de zaaltafel gebruiken en de geluidstech vragen of ie extra voorzichtig wil zijn met het draaien aan de gains... - Het levert wel wat risico op ongeregeldheden die lastiger weg te werken zijn in je mix, maar mijn ervaring als muzikant is dat er in de meeste gevallen uiteindelijk toch weinig gaat gebeuren met de gemiddelde live opname.. Vooraf lijkt het allemaal heel erg interessant om alles perfect te registreren maar uiteindelijk heb je al gauw teveel materiaal om serieus werk van te maken en blijken de spontane low-fi camera opnames door vrienden soms veel langer te blijven boeien...

3) Een goede kwaliteit actieve splitter zoeken, technisch de meest correcte en de meest comfortabele methode, maar ook erg prijzig waarschijnlijk...
 
Back
Top