Alleen presets wisselen via Midi

Evert1987

Nieuwkomer
Lid sinds
7 februari 2009
Berichten
4
Hallo Allemaal,

Ik ben live muzikant en heb momenteel een Roland RD700GX en een Yamaha Motif XS 6. Ik wil graag de Motif in Master mode gebruiken om de Roland automatisch van preset te laten wisselen. Het wisselen zelf lukt wel, een simpele bank selectie was voldoende om de Roland van preset te laten wisselen. Het probleem is nu echter dat wanneer ik een toets op de Motif indruk, de toon ook via het midi kanaal naar de Roland wordt gestuurd en dus ook een geluid afspeelt.

Weet iemand of (en hoe) het mogelijk is om de externe toongenerator uit te schakelen en toch bank change en program change informatie naar de Roland te sturen?
 
Zet hem op midi channel 2 laat de andere op channel 1 staan zoals nu.

Zo maar een suggestie, heb die toestellen zelf niet, kan niet experimenteren.
 
een simpele bank selectie was voldoende om de Roland van preset te laten wisselen. Het probleem is nu echter dat wanneer ik een toets op de Motif indruk, de toon ook via het midi kanaal naar de Roland wordt gestuurd en dus ook een geluid afspeelt.
is dat niet de bedoeling dan? ...tenminste, aan het begin van het verhaaltje lijkt het er op dat je dit dus wel wil... :?

de Motif is toch het master keyboard? of is het toch de Roland ineens?
 
...Het probleem is nu echter dat wanneer ik een toets op de Motif indruk, de toon ook via het midi kanaal naar de Roland wordt gestuurd en dus ook een geluid afspeelt.
Je dient de diverse midi-data, program changes en noot info, elks op een ander midi-kanaal te zetten (als dat dus kan met die apparatuur).
Program changes beide toestellen eenzelfde kanaal, noot info beide toestellen een ander kanaal.
Weet iemand of (en hoe) het mogelijk is om de externe toongenerator uit te schakelen en toch bank change en program change informatie naar de Roland te sturen?
Daarvoor dient de funktie 'Local Off/On' op de synth die je wil uitschakelen.
 
Daarvoor dient de funktie 'Local Off/On' op de synth die je wil uitschakelen.

sorry, maar zo werkt het precies juist niet, met local off zet je juist het keyboard van de synth in kwestie uit, niet de toongenerator / respons op MIDI.
Of ik begrijp de vraag helemaal verkeerd, het staat er niet superhelder, maar vraagsteller wil de Motif toch niet alleen gebruiken als masterkeys, en zelfs dan verhelpt dit het probleem (reageren op externe note on/off messages door de 2e synth) niet...

Volgens mij moet je het eerder zoeken in de systeeminstellingen van beide synths.
Dan gaat het om opties als 'transmit note on / note off' en 'receive note on / note off'.
Transmit en receive program change moet natuurlijk wel aan staan...
 
local off gebruik je alleen als het master keyboard tevens een soundgenerator is...

- als local on staat ingeschakeld zal de soundgenerator noten ontvangen vanaf de TOETSEN en via MIDI...
- als local off is ingeschakeld zal de soundgenerator alleen noten ontvangen via MIDI...

maar goed, het nog steeds niet geheel duidelijk welke van de 2 synths het master keyboard is...
 
Ideaal gezien zal het natuurlijk een kwestie zijn van, zoals genoemd, de ene synth op midi channel 1 zetten en de andere op midi channel 2. De vraag is (ik ken beide apparaten en het gewenste scenario niet voldoende) of het dan wel mogelijk is om de program changes te versturen op het juiste kanaal.
Kwestie van uitproberen / handleiding erbij pakken...
 
sorry, maar zo werkt het precies juist niet, met local off zet je juist het keyboard van de synth in kwestie uit, niet de toongenerator / respons op MIDI.
Of ik begrijp de vraag helemaal verkeerd, het staat er niet superhelder...
Ooopps, inderdaad, ik heb me vergist Local Off schakeld de verbinding tussen klavier en soundgenerator uit in eenzelfde synth.
ff confused.
 
In mastermode kan je alles precies instellen zoals je wilt. Programm changes, volumes, meespelen of niet etc. Gewoon menu's even langslopen (via EDIT). Je hebt de common instellingen en die per PART. Met de handleiding erbij zou je er wel uit moeten komen.

Geef maar een seintje als het niet lukt.
 
Hallo Allemaal,

Ik ben live muzikant en heb momenteel een Roland RD700GX en een Yamaha Motif XS 6. Ik wil graag de Motif in Master mode gebruiken om de Roland automatisch van preset te laten wisselen. Het wisselen zelf lukt wel, een simpele bank selectie was voldoende om de Roland van preset te laten wisselen. Het probleem is nu echter dat wanneer ik een toets op de Motif indruk, de toon ook via het midi kanaal naar de Roland wordt gestuurd en dus ook een geluid afspeelt.

Weet iemand of (en hoe) het mogelijk is om de externe toongenerator uit te schakelen en toch bank change en program change informatie naar de Roland te sturen?

Ik zal iets exacter zijn; ga naar
MASTER MODE
EDIT
COMMON EDIT; hier kan je wat algemene zaken instellen
druk op 1
Je kunt nu de instellingen ingeven voor ZONE 1, je motif kent 8 zones dus je kunt ook 2-8 instellen
in de tab TRANSMIT kan je voor de zone (1?) aangeven of de interne en/of externe geluidsbron aangestuurd moet worden. HIER MOET JE DUS ZIJN.
in de tab NOTE geef je per zone aan welk keyboard bereik het betreft
n de tab PRESET geef je o.a. je program changes aan

Volgens mij zou je er verder uit moeten komen

grz
 
Allereerst iedereen bedankt voor de snelle reacties.

Ik zal iets exacter zijn; ga naar
MASTER MODE
EDIT
COMMON EDIT; hier kan je wat algemene zaken instellen
druk op 1
Je kunt nu de instellingen ingeven voor ZONE 1, je motif kent 8 zones dus je kunt ook 2-8 instellen
in de tab TRANSMIT kan je voor de zone (1?) aangeven of de interne en/of externe geluidsbron aangestuurd moet worden. HIER MOET JE DUS ZIJN.
in de tab NOTE geef je per zone aan welk keyboard bereik het betreft
n de tab PRESET geef je o.a. je program changes aan

Volgens mij zou je er verder uit moeten komen

grz

Het scenario wat je beschrijft is inderdaad ook wat ik geprobeerd heb, het probleem is echter dat: zodra ik de optie "Ext Switch" in het tabblad TRANSMIT uitzet, stuurt de Motif geen program change commandos meer naar de Roland, kortom ik kan alleen Program Change messages sturen als de Ext Switch aan staat, wat dus ook betekent dat de externe toongenerator van de Roland gebruikt wordt. Ik kan er natuurlijk voor kiezen om een zone aan te maken voor met een toetsenbereik van 1 toets, maar dat is natuurlijk niet echt een nette oplossing.

Ik heb uiteindelijk maar geprobeerd om de Roland als master te gebruiken en dat is wel gelukt. Ik zal binnenkort nog eens verder kijken of ik de Motif als master kan gebruiken, maar tot die tijd heb ik in iedergeval een oplossing.
 
Ik gebruik volgens mij 2 methoden om dit te omzeilen.

- jouw "niet nette oplossing" (is snel en meestal effectief voor mij)
- in de andere (aan te sturen) synth het aanstuurkanaal voor de program change niet gebruiken voor de interne aansturing van geluiden. Bv In de andere synth het MIDI kanaal 15 gebruiken voor program changes e.d. En dit kanaal juist niet gebruiken voor de interne klanken.

Je kunt je vraag ook stellen op het motifator forum. Een erg goed forum van Yamaha, je krijgt er altijd goede antwoorden, o.a. van Yamaha experts.

Ik heb een Roland A90 en had eerder ook een FantomG en vond de masterboard functies daar wat handiger en uitgebreider. De RD700GX ken ik verder niet.
 
Back
Top