Opnemen in WaveLab 7 probleem

Mark R.

Stamgast
Lid sinds
1 februari 2009
Berichten
274
Locatie
Amstelveen
hey.

ik heb een paar weken gelden de Cubase 6 upgrade gekocht en toen ook maar gelijk de WaveLab 7 upgrade. pc opnieuw geinstalleerd met win 7 64-bit dus ben weer helemaal bij. in principe loopt alles goed op 1 ding na.
op het moment dat cubase 6 draait en ik wil iets opnemen of afspelen in wavelab krijg is de volgende melding:

'Cannot open Wave device for recording. Are you sure you audio device supports the currently specified samplerate and/or bit resolution?
Check also of the input of the audio device is in slave or auto-sync mode.'

ik heb een m-audio delta 1010LT geluidskaart dus ik dacht gewoon even de m-audio asio driver instellen in wavelab maar die staat er dus helemaal niet tussen. als ik nu cubase afsluit en wavelab opnieuw opstart dan doet ie het wel prima maar kan ik de asio instelling in cubase niet meer instellen. het is dus 1 van de 2 en dat is behoorlijk irritant want ik wil tijdens het cubasen wel is een sample ofzo knippen in wavelab of iets opnemen. toen ik nog cubase 4 en wavelab 6 draaide was er niks aan de hand. sample rate en bit resolutie is allemaal gewoon goed ingesteld dus daar kan het niet aan liggen. zijn er meer mensen die dit probleem hebben of weten wat er aan te doen?
ik hoor het heel graag.

thnks!

:biertje:
 
'Cannot open Wave device for recording. Are you sure you audio device supports the currently specified samplerate and/or bit resolution?
Check also of the input of the audio device is in slave or auto-sync mode.'
Moet je geen "ASIO" instellen ipv "Wave"? (Het heeft waarschijnlijk te maken met of een audio device "multi-client" is of niet.)
 
ja ik denk dat ie met wave device gewoon het opname apparaat bedoeld. (de geluidskaart dus) en daarvan kan ik idd de asio instellingen niet instellen. ik kan alleen kiezen tussen Windows MME en de asio van mijn access virus. het is altijd goed gewoon met de vorige versies van wavelab en cubase dus het lijkt me wel dat die delta 1010 multiclient is.
 
"Wave" device is toch iets anders (een soort algemene driver) en niet de benaming voor de geluidskaart
het lijkt erop dat de ASIO driver voor de geluidskaart niet aanwezig is
misschien opnieuw installeren?
of misschien werken die drivers niet 100% in Windos 7?
 
idd. hij kan de m-audio asio drivers niet laden. maar op het moment dat ik cubase afsluit kan hij ze wel laden.
 
hmm, ik hou het erop dat je nu draait in Windows 7 en dat eea toch anders is
nieuwste drivers voor Windows gebruikt? als die er zijn tenminste..
 
ja ik heb gewoon de nieuwste drivers voor 64-bit.
ik zal hem morgen is opnieuw installeren maar ben bang dat het niet veel zal helpen aangezien verder alles goed werkt. in ieder geval bedankt voor de hulp.

niemand anders die hier ervaring mee heeft? ik word er ondertussen behoorlijk gefrustreerd van :?
 
Je hoeft niets opnieuw te installeren.

Als je een beetje de basics van ASIO kent, weet je dat die slechts op 1 applicatie gelijktijdig kan draaien. Het zou als het goed is wel kunnen als je in Cubase "Release ASIO driver when application in background (of zoiets, ken de term niet uit mijn hoofd)" aanvinkt in je Device Setup bij je audio instellingen.

Edit offtopic
P.S. na 2300 berichten tijd om even te gaan pitten....................:Z
 
die Release ASIO driver when application in background knop heb ik geprobeerd alleen schakeld dat de driver in cubase uit dus dat blijft hetzelfde. wat je zegt over 1 applicatie tegelijk lijkt me een beetje vreemd omdat in mijn vorige setup alles prima werkte. of ik moet me nu echt heel erg vergist hebben en had ik al die tijd die windows mme driver draaien. dat zou toch wel erg stom zijn.
 
die Release ASIO driver when application in background knop heb ik geprobeerd alleen schakeld dat de driver in cubase uit dus dat blijft hetzelfde. wat je zegt over 1 applicatie tegelijk lijkt me een beetje vreemd omdat in mijn vorige setup alles prima werkte. of ik moet me nu echt heel erg vergist hebben en had ik al die tijd die windows mme driver draaien. dat zou toch wel erg stom zijn.

Als je bv in WaveLab niet opneemt, of geen realtime monitoring nodig hebt, hoef je de ASIO driver ook helemaal niet te gebruiken. Latency is helemaal geen probleem bij stereo recording. Dat is vooral voor multitrack recording en VSTi's met realtime monitoring etcetera. Kwaliteit wordt er niet minder door. Dat blijft gebonden aan de hardware.

Principe van ASIO is en blijft 1 applicatie gelijktijdig. Steinberg heeft wel een keer een multi-applicatie beta ASIO driver geschreven. Die vind je op hun oude forum. Maar of die werkt, en onder welke OS, weet ik niet.

P.S. Ik gebruik zelf geen ASIO drivers in WaveLab, en draai toch probleemloos.
En dan draai ik dus op Win7 64-bit, Cubase 6 32-bit en 64-bit en WaveLab 7. Cubase draai ik (natuurlijk) wel met ASIO drivers.
 
bedankt voor je antwoord arno,

dat ik dat nooit in de gaten heb gehad dan. ik ga er effe mee aan de slag.


:biertje:
 
ASIO maar 1 applicatie gelijktijdig? nooit wat van gemerkt eerlijk gezegd. het zal waarschijnlijk verschillen per fabrikant en type apparaat.
ikzelf gebruik ook cubase en wavelab door elkaar heen en kan er gelijktijdig mee werken (Windows XP, Motu hardware)
 
ASIO maar 1 applicatie gelijktijdig? nooit wat van gemerkt eerlijk gezegd. het zal waarschijnlijk verschillen per fabrikant en type apparaat.
ikzelf gebruik ook cubase en wavelab door elkaar heen en kan er gelijktijdig mee werken (Windows XP, Motu hardware)

En in beide de MOTU ASIO driver geselecteerd? En dan gelijktijdig Cubase en WaveLab geopend en niet 'release driver in background' aan en beide werkend?
 
het kan wel dus, ik hoor nu ze door elkaar heen
settings wavelab > playback/record: motu pci asio; buffer number: 16; latency: 92ms
settings cubase > VST audio system: motu pci asio; release audio in background NIET aangevinkt; input latency: 6.304 ms; output latency: 6.304 ms
 
Back
Top