01V,01V96 en ADAT converters voor xtra outs

Backdrop

Synthesizer Patel
Lid sinds
29 augustus 2002
Berichten
1.080
Locatie
Utrecht
Hey allemaal,
het is weer zover, m'n mengpaneel is te klein *D.
Nu sta ik dus voor de keuze wat m'n studio setup voor de komende (~5)jaren wordt.

M'n oude setup bestaat uit een 01V die via ADAT aan een
Lexicon Core2 hangt. Dat voldoet prima alleen mis ik de mogelijkheid
om 'creatief' te kunnen routen/mixen aangezien alle kanalen al vol zitten.
Ik wil zeg maar het mengpaneel kunnen gebruiken als een modulair instrument en
alles naar alles kunnen patchen.

Mijn nieuwe setup gaat bestaan uit een RME HDSP9652 (3xAdat+spdif,echt super!) en, of
een tweede 01V met adatkaart, of de 01V96 met adatkaart. In beide gevallen heb ik 2x
Adat i/o in het mengpaneel waarvan ik 1 adat out wil gebruiken om het schamele
aantal van 4 omni outs op beide modellen :stupid te vergroten tot 12.

Het idee is als volgt:
2x HDSP adat out-->2x mengpaneel adat in.
1x mengpaneel adat out--> Hdsp adat in
1x HDSP adat out-->adatconverter--->patchbay-->comp/eq/FX--->adatconverter--->Hdsp adat in
1x mengpaneel adat out-->adat converter-->patchbay--> FX-->patchbay-->mengpaneel analoog in.

Nu heb ik dus ook een ADAT->analoog->ADAT converter nodig.
Ik heb de volgende kandidaten opgezocht:

Merk: Type: Bits/KHz: I/O: Euros:
Alesis AI3 24/44.1 8 439
Creamware A16Ultra 24/96 16 1222
Fostex VC-8 20/44.1 8 345
Kronauer GenioX1-8 24/44.1 8 679
Kronauer GenioX1-16 24/44.1 16 929
Marian ADcon 24/44.1 8 355
RME ADI8-AE 24/96 8 1075
RME ADI8-DS 24/96 8 1699
RME ADI8-Pro 24/44.1 8 1199
Swissonic AD24+DA24 24/44.1 8 1230
Swissonic AD8+ADAT 24/96 8 1760

tsja wat is een goeie (in ieder geval beter dan die van de 01V) ? Ik zit niet te springen
om 96 KHz maar misschien over een paar jaar wel. Uiteindelijk heb ik denk ik 16 I/O nodig
maar ik kan ook beginnen met 8 lijkt me. Die A16Ultra ziet er wel aantrekkelijk geprijst
uit met 16 i/o en is met 96 KHz ook futureproof en compatible met de 01V96 en de HDSP. Of
kan ik beter voor de RME ADI8-AE gaan die per kanaal 2x zoveel kost maar misschien veel
beter klinkt? Of die Alesis unit, of klinken Alesis converters klote ?

De vraag is dus: welke converter ?

Ook als je opmerkingen hebt over een tweede O1V i.p.v. de 01V96 hoor ik het graag.

Bij voorbaat Dank,

Bert
 
Ja, misschien wil je dit niet horen, maar ik heb een DDX3216 met ADT1616, en ik heb dus op 1 unit al 16 bussen naar mijn RME Hammerfall LE en weer terug.
De Behringer klinkt echt veel beter dan de 01V (het lijkt me sterk dat ie beter klinkt dan de 01V96, maar die heb ik nog niet gehoord) en is wat flexibeler in het routen.
De Behringer kost met ADT uitbreiding net zoveel als de 01V zonder op dit moment.

Als je toch geld uit gaat geven, dan wil ik je aanraden om naar de 01V96 te gaan luisteren. Voor zover ik heb gehoord van peoples, klinkt ie veel beter dan de 01V, en dat was wel nodig ook.

Van de convertors heb ik alleen de RME ADI-8 PRO gehoord, en die klonk, zoals al het RME spul wat ik heb gehoord, fabeltastisch.
 
WAT ZEG JE ? :D
Ja inderdaad de Behringer schijnt ook goed te zijn. Ik heb echter al een 01V en dan zou ik voor
~950 euro er een tweedehands met adat bij kunnen kopen en die "cascaderen''.

Het is wellicht niet zo slim om nu nog in een verouderde, volgens velen slecht klinkende 01V te investeren.
Ik vind de Yamaha's wel bijzonder lekker werken en de adatkaart van de 01V kan ook in de 01V96 dus als ik moet kiezen tussen de behringer en de 01V96 kies ik denk ik de laatste. Maar eerst maar eens luisteren...

RME tsja dat was te verwachten he. Ik vraag me af of er zoveel verschil tussen de Creamware en de RME's zit.
 
Ik snap je overweging.

De 01V's werken lekker, maar de overstap naar de behringer is niet groot. Het is tenslotte weer jatwerk door Behringer 8o) Mijn makker die al vanaf dat de 01V's op de markt zijn met die dingen werkt, was in 10 min.s volledig vertrouwd op mijn DDX.

Vergeet overigens niet dat de Behringer 2 uitbreidingsslots heeft. Persoonlijk ben ik er nog niet helemaal uit of nog een ADT zin heeft in de 32 in 16 structuur van de DDX, maar om bijvoorbeeld je 01V de Behringer in te lussen, is het perfect.

Ik weet niet wat de 01V kost, maar heb je de DM24 overwogen? Klinkt nog beter dan de DDX, en doet ook gewoon 24/96.

Ik heb zelf nog helemaal geen ervaring met Creamware. Zijn er geen reviews te vinden?

Je zegt nu heel hard, dan kies ik voor de 01V96, maar als het prijsverschil nu aanzienlijk is? Ik heb de DDX met ADT voor 1800 euro gekocht.

Een 2de hands 01V erbij is natuurlijk het goedkoopst en gemakkelijkst voor jou, dat lijkt me duidelijk. En een hele lekkere setup, laat dat duidelijk zijn. :okdan:
 
Grmmblllll......

01v klinkt niet slecht. Voor een mixer uit die tijd was het de best klinkende betaalbare digitale mixer. En da's inmiddels al weer wat jaartjes geleden. In die tijd zijn bijv ook de analoge mixers met sprongen vooruit gegaan. Ja, zelfs de Behringers. ;)

Je kunt ook een 01V96 plus de 16AT adatuitbreiding kopen. Dan heb je 3xAdat (dus 24 kanalen). Kun je evt die 01v als submixer en voor extra inputs gebruiken.

Een zeer groot voordeel van de 01V96 is de optie om inserts op elk van de 16 inputs ertussen te schakelen. Nadeel is dat hij nog fonkelnagelnieuw is en dus duur. (Ben wel zo'n sukkel die er een heeft besteld trouwens)

En van horen zeggen (iemand die er verstand van heeft) zegt dat de Creamware AD's zeer goed zijn en erg dicht in de buurt bij de Apogee komt. De RME ADI's lijken me ook interessant en wellicht dat een zijsprong naar bijv een Presonus Firewire ook wel eens interessant kan zijn. (als alleskunner met redelijk goede buizen preamps ook nog eens)

DM24 is ook een optie, het is maar net wat je zelf lekker vind. Maar die zou ik zeker met een MotU 2408MkIII en Tdif aan je computer knopen.

En inderdaad een 2e 01v (die nu goedkoper dan ooit zijn (en ik daarom m'n oude vooralsnog niet weg ga doen)) plus een RME HDSP9632 is ook handig. Zeker omdat je 2 01v's aan elkaar kunt knopen en dat heel goed werkt.
Een zwaar voordeel van die RME HDSP versie is dat ze patchable zijn en je dus suf kunt patchen en superflexibel bent.
 
@Fuse:
Da's waar, voor z'n tijd klonk de 01V zeker niet slecht. En bovendien was het in de tijd dat ik 'm kocht
het enige betaalbare digitale mengpaneel. Wat die 16AT kaart betreft, die derde adat moet volgens mij wel i.p.v.
de FX returns gerekend worden. De 01V96 heeft ook maar 4 omni outs dus moet je gaan werken met adat outs en adat converters.

Wat was voor jou de reden om over te stappen van 01V naar 01V96 ? 96 KHz ? Wanneer verwacht je 'm ?
En denk je de oude 01V later voor een betere prijs kwijt te raken ?

Die Creamware unit begint interessanter te worden...
--
@n0_key:
Ja de prijsverschillen zijn dus wel aanzienlijk:

Tascam DM24+ADAT8i/o-----=3400 euros--->16 ADATi/o-16 analoog-32channel@44.1-16channel@96 KHz
Yamaha 01V96+16DAT-------=3100 euros--->24 ADATi/o-16 analoog-40channel@44.1-40channel@96 KHz
Behringer DDX+16ADAT------=1800 euros-->16 ADATi/o-16 analoog-32channel@44.1
2de O1V+adat-------------------=950 euros---->16 ADATi/o-32 analoog-48channel@44.1
in de eerste drie gevallen kan ik er nog een ingeruilde 01V vanaf trekken. In geval 2 kan ik ook m'n oude adatkaart erin proppen i.p.v. de 16ADAT wat weer 400 euro scheelt .
Dan kost de 01V96 2600 euros en de Behringer 1800 voor een gelijk aantal kanalen.

Dat lijkt een enorm prijsverschil maar ik weet niet of je die twee wel in dezelfde klasse zitten. Zoals gezegd zit ik op het moment niet te wachten op 96 KHz maar dit wordt een aankoop voor de lange termijn en wellicht ga ik ook acoustische opnamen maken waar het wel uitmaakt. Ik wil gewoon een tandje erop qua kwaliteit en heb het idee dat de behringer nog in dezelfde klasse zit als m'n oude yamaha.
Maar ja, ik moet ze maar eens naast elkaar hebben om te kunnen vergelijken.

Gr.
Bert
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Wat die 16AT kaart betreft, die derde adat moet volgens mij wel i.p.v.
de FX returns gerekend worden. De 01V96 heeft ook maar 4 omni outs dus moet je gaan werken met adat outs en adat converters.
Da's een goeie. Zal de brochure nog een keer nazien hoe dat zit. Maar volgens mij niet hoor. Die uitbreiding schakelt verder niets uit. En 4 omni's is een nadeel. Maar als je die andere 4 via adat routed (je hebt dan toch genoeg) is ook OK. Je hebt nl. toch die afzonderlijke inserts die een 01v niet heeft.

Wat was voor jou de reden om over te stappen van 01V naar 01V96 ? 96 KHz ? Wanneer verwacht je 'm ?
En denk je de oude 01V later voor een betere prijs kwijt te raken ?

Die ouwe gaat de deur niet uit hoor, tenzij er iets mis gaat qua geld of zo. Maar die nieuwe is op het moment moelijker leverbaar en veel mensen moeten tot juni of juli wachten. En m'n keuze is vooral vanwege de geluidskwaliteit en mogelijkheden. En ik heb er al mee gespeeld en hij is gewoon erg vet. En voor dat geld koop je eentje die qua geluid hetzelfde is als z'n grotere familie. Want Yamaha bouwt haar eigen chippies en plakt die in elk apparaat wat ze denken te verkopen. Vandaar die 01X wat gewoon een spinoff hiervan is. En dus tov de oude 01v heb je dat 'zware' nadeel niet. En analoog mixen is voor mij niet zo handig als digitaal.

Die Creamware unit begint interessanter te worden...
Misschien is die ernaast voor die 16 extra kanalen met een RME kaart nog helemaal niet zo gek.

Maar ja, ik moet ze maar eens naast elkaar hebben om te kunnen vergelijken.
Nou ja op de VST dagen denk ik wel dat er wat te zien staat (zoek ff op het forum wanneer dat is enzo).

Maar goed dit is geen 01v96 reclame bericht. Je zou zeker ook naar alternatieven moeten kijken en luisteren IMO.
En 'kudde' firewire interfaces zou evt ook kunnen voor naast je 01v.
Maar digitaal mixen met meer dan 16 of 24 kanalen is nog steeds gewoon erg duur. Daar doe je voorlopig nog niets aan.
 
Even asl aanvulling, die Behringer draaidt ook 48KHz, zonder kanaalverlies. Is super over ADAT zo je RME in.
De Behringer klinkt in een rechtstreeks vergelijk met de 01V dus echt veel beter. Je weet niet wat je overkomt. De reden waarom ik 'm kocht ondanks wat reserves t.o.v. Behringer zijn de 16 bussen en het vreselijk mooie geluid.
Ik heb het ding nu 4 maanden en ik wordt er alleen maar happier mee. Lekker flexibel en snel, en een supergeluid. Ik heb zelfs even de microfoonvoorversterkers vergeleken met de 01V en DM24. De DDX en DM24 doen het daarbij allebei goed, een stuk transparanter dan de o1V, maar natuurlijk niet zo tof dat je voor echte goede opnames zonder microfoonvoorversterker kan. Maar goed, dat heb ik bijna nog nergens meegemaakt, op geen enkele tafel.
De DM24 is prachtig, heeft een mooi scherm en klinkt super, maar ik heb op 48KHz geen verschil gehoord met de Behringer. Heeft wel een duidelijk voordeel op FX gebied, als dat al interessant is. Het ding is veel duurder, en als je 'm echt tof wilt maken heb je de meterbrug nodig, kaching!
BTW, de DDX heeft naast elke fader VU meters, geinig hoor.
Zoals gezegd, de 01V96 zou wel eens een heel mooi ding kunnen zijn, maar is mijn inziens alleen het prijsverschil waard als je op 96KHz gaat zitten. En weet je hoe mooi 48KHz klinkt?


De Behringer is hoewel een Behringer duidelijk beter dan de 01V (mag ook wel, er zit tenslotte nogal een aantal jaar tussen). Hij zit qua geluidskwaliteit op hetzelfde niveau als de DM24, maar ik heb 'm nog niet kunnen vergelijken met de 01V96.
Het ding is super flexibel voor een toppi prijs, vergeet ook niet het tweede uitbreidingsslot. In jou geval zou ik de 01V nooit inruilen maar lekker los verkopen, scheelt volgens mij een aardig bedrag.
 
Da's een goeie. Zal de brochure nog een keer nazien hoe dat zit. Maar volgens mij niet hoor. Die uitbreiding schakelt verder niets uit
Ik heb de manual maar eens gelezen...
Hij schakelt niets uit of zo, maar je moet wel kiezen welke inputs ook echt naar channels geroet worden. Met drie adats heb je als inputs 24 ADAT+ 16 analoog + 8 FX returns, 48 dus en dat gaat niet passen in 40 channels. Overigens kan je de FX ook als inserts gebruiken dus dan kan je wel alle inputs met channels verbinden.
Hij heeft ,anders dan sommige berichten, ook type I en II EQ net als de 02R96.
Overall indruk is erg 'pro', flexibel en ergonomisch (en veel kanalen).

Ik ga 'm proberen en kijken of hij vet genoeg is om die 800 euro extra te rechtvaardigen.
en met zo'n creamware/RME combi erbij wordt je helemaal gek van de routing mogelijkheden, prima dus.

Iemand een 01V met analoge expensie kopen :D ?
 
Hehe,

Toch ook maar de manual bijgepakt en die is weer typisch Yamaha (dus onduidelijk).
Maar idd de beperking van 32 is onhandig (tel de FX ff niet mee). Dan had je liever 40 gehad zodat die extra 3e Adat ook niet ten koste van FX in's gaat. Maar die hele AT16 uitbreiding is eigenlijk gewoon bedoeld als 96Khz 8 kanaals Adat.
Maar met wat goochelen en creatief gebruik van de uitermatige patch mogelijkheden kom je een heel eind.

En volgens mij heeft de DM24 dezelfde beperking van die 32 kanalen intern. Dus wat dat betreft verschilt het niet zoveel van elkaar. Het meest belangrijke lijkt me het verschil in geluidskwaliteit.

Wat ik een groot nadeel van die Behringer vond was de prijs van de Adat uitbreidingen. (niet dat die van Yamaha goedkoop is trouwens)

Jammer dat Roland niet meer op dat segment van de markt mikt trouwens. Die kunnen dat makkelijk nl.
 
180 euro voor 16 kanalen adat in en 16 kanalen adat uit (2x 8 in en 2x 8 uit, voor de duidelijkheid) vind ik anders een erg nette prijs. De DM24 uitbreidingen zijn bijvoorbeeld wel wat steviger aan de prijs.

Ik denk trouwens ook dat je bij de Behringer tegen dezelfde beperking in interne kanalen gaat aanlopen.
 
Back
Top