Beginnersvraagjes

Philly

Nieuwkomer
Lid sinds
10 mei 2010
Berichten
18
Hey mensen,

Ik ben helemaal nieuw in deze synthesizer wereld en wil eens proberen te beginnen want heb vroeger veel piano gespeeld.

Ik heb een paar hele basic vragen, mss dat iemand mij kan helpen.

Ik wil een Juno Di kopen, mijn vraag is; wat moet ik daarbij nog meer kopen?

Bepaalde kabels? Speakers? Versterker? Enige laaggeprijsde aanbevelingen?

Zou ik eventueel genoeg hebben aan alleen een headphone?

Ik wil hem namelijk mss over internet kopen, en dan is het vervelend als bij aankomst blijkt dat ik nog allerlei dingen nodig heb om te kunnen spelen.

bij voorbaat dank en vriendelijke groet,

Phill
 
@Philly:
Ik neem aan dat je de Roland Di wel van te voren hebt beluisterd en dat je weet wat je van het apparaat verwacht en wat jij er mee wilt. Dat lijkt me een belangrijk uitgangspunt bij het beantwoorden van de vragen die je hebt. Dus de wedervraag is: wat wil jij ermee? Ga anders gewoon naar een winkel waar je misschien een tientje meer betaald, maar wel persoonlijk geholpen wordt. Maar om je vraag in het kort te beantwoorden: Een Roalnd Junio Di en een koptelefoon kunnen voldoende zijn. En als je dan toch 'geholpen' wilt worden ... Zet je het instrument op tafel, of wil je een standaard om het instrument op te zetten? Indien het laatste, wil je staand spelen, of zittend (want in dat geval wil je misschien een kruk bij de standaard). Et cetera. Je geeft zo weinig informatie dat je onmogelijk een concreet antwoord kunt verwachten. Maar de twee die je noemt kunnen voldoende zijn, afhankelijk van wat jij wilt.
 
Ik ga akkoord met bovenstaande opmerking.

Probeer heel concreet te denken: dat ding komt thuis aan, en dan ?
Waar ga je hem zetten ?
Wanneer ga je er op spelen ?
Heb je een eigen hoekje ? Hoeveel plaats heb je daar ?
Wil je gewoon wat lekker improviseren zonder meer, of echt nummers schrijven (en opnemen) ?
Probeer jezelf "de workflow" voor te stellen.

In ieder geval, laat je niet verleiden tot overhaaste (en vaak dure) aankopen. Doe het lekker stap voor stap.
Koptelefoontje kan inderdaad handig zijn, zeker voor een beginner tussen medebewoners. (ik spreek geheel uit eigen ervaring ;-)
Geen in-ear ipod-achtige oortjes, maar zo één voor op je hoofd. Je hebt er misschien nog wel eentje rondslingeren thuis.
Idem voor speakers. Ga niet gelijk een stel KRK Rockits kopen ofzo. Probeer ergens wat goedkopere speakers te scoren waarvan je vindt dat ze wel goed klinken, zonder meer.
Sluit de boel lekker unbalanced aan, met RCA tulpenstekkers, of phono jacks. Hou de kabels zo kort mogelijk.

Welkom in deze hobby !
 
bedankt beide voor de replies.

ik ben al een tijdje aan het zoeken en de Juno Di is geen impulsaankoop, heb m gehoord, heb reviews gelezen, etc.

mijn plan is om gewoon thuis te spelen, eventueel aan de laptop. Dus zal er een standaard bij halen. Qua speakers, ik vind het een dure bij-aankoop, dus weet niet zo goed wat ik daar moet. Hoopte eigenlijk iets voor ongeveer 200eu klaar te hebben (eentje die ook nog eens op accu/batterijen zou kunnen werken zou fantastisch zijn voor parkbezoeken)

en wat betekent het eigenlijk om de boel 'unbalanced' aan te sluiten?
 
oh en btw, hoe zit het eigenlijk als ik 'tracks' wil maken op de pc? speciaal kabeltje? software?
 
Keyboard amplifier? Kan je hem ook meenemen.
 
Volgens de specifikaties van die Juno Di hier :
http://www.rolandce.com/nl/nl/producten/synthesizers/synthesizers/juno-di/
...en wat betekent het eigenlijk om de boel 'unbalanced' aan te sluiten?
Connectors: Output Jacks (L/MONO, R): 1/4 inch phone type, Headphone Jack: Stereo 1/4 inch phone type, Mic Input Jack: 1/4 inch phone type,
EXT INPUT Jack: Stereo miniature phone type, Hold Pedal Jack, MIDI Connectors (IN, OUT), USB COMPUTER Connector (supports USB MIDI)
oh en btw, hoe zit het eigenlijk als ik 'tracks' wil maken op de pc? speciaal kabeltje? software?
Parts: 16 parts
Mogelijk betekend dit ook 16 midi kanalen, maar daar ben ik niet zeker van (kan ook bedoeld zijn voor 16 verschillende klankparts zoals Roland dat al wel meer gebruikte).
Aansluitingskabel (USB en/of midi) vermoed ik dat erbij een nieuw toestel bij zal zijn :
Accessories: Owner's Manual, CD-ROM (Sound Editor, Librarian, Playlist Editor, USB Driver), USB Memory Protector, AC Adaptor (PSB-1U), Power Cord
Met die software kan je weinig doen als er geen kabels bij zouden zijn. Opname software staat hier blijkbaar nog niet bij.
 
Back
Top