Leuk spul op MP

Alleen wat echt super aan die sequencer was dat je over 1 oktaaf jouw basline/sequence kon transponeren.

Handleiding niet goed gelezen? ;)

Het transpose bereik van de sequencer is in te stellen.
Hierdoor kun je de sequencer zelfs over het hele bereik van het klavier transponeren.
Standaard staat ie ingesteld op 1 octaaf.

De sequencer van de Synthex is inderdaad super. :okdan:
 
de chorus is wel heel mooi, ik ken geen andere chorus die het beter kan,

Ik las deze zin laatst op een advertentie .. "Mooiste chorus flanger ooit gemaakt Dynacord Tam 19 Zelfde chips als in de chorus van de Elka Synthex"
Als dat zo is , is er toch nog een redelijk goedkoop alternatief.
 
Ik las deze zin laatst op een advertentie .. "Mooiste chorus flanger ooit gemaakt Dynacord Tam 19 Zelfde chips als in de chorus van de Elka Synthex"
Als dat zo is , is er toch nog een redelijk goedkoop alternatief.

Die ad was van mij. Hanz heeft verteld dat er dezelfde chips in zitten als de elka chorus
 
heeft iemand van jullie al eens op een syntex gespeeld?
zo wild was ik er niet van hoor, uit mijn belachelijk goedkope jx3p haal ik minstens even leuke riedeltjes!
 
heeft iemand van jullie al eens op een syntex gespeeld?
zo wild was ik er niet van hoor, uit mijn belachelijk goedkope jx3p haal ik minstens even leuke riedeltjes!

Ik vind het ook maar zozo..
Geef mij maar een Yamaha CS80, Oberheim OBX, of een Moog Memorymoog.
 
Ummm... het enige wat ik ooit heb gezegd was in een thread op dit forum (inderdaad) dat er dezelfde chips (die TDA's inderdaad) werden gebruikt.
Het zijn nogal korte BBD chippies, dus voor delay wat minder bruikbaar, wel goed voor chorus/flanger etc. werk.
Deze thread https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=781691

Dat er dan precies dezelfde chorus uit zou volgen was nadrukkelijk nergens de conclusie. Op zich bepaalt een BBD een boel van de sound, maar een complexe doos als de TAM19 bestaat uit meer onderdelen dan alleen de BBD, laten we eerlijk zijn.
Evengoed vind ik die Dynacord bakken erg gaaf, TAM19 zou ik niet uit bed schoppen, 't is dat ik behoorlijk wat minder van dat soort gear heb momenteel...

Overigens wordt er wel vaker erg makkelijk geknipt/geplakt en verder uitgebouwd op bepaald zaken die op dit forum langs komen, en zie ik de synth mythes soms ontstaan waar je bij staat.
Ik weet van een paar van dat soort mythen precies hoe ze ontstaan zijn en het is altijd lachen als zo'n 'algemeen bekend' verhaal via een enorme omweg weer bij je terug komt... het is een klein wereldje... :)
 
Laatst gewijzigd:
heeft iemand van jullie al eens op een syntex gespeeld?
zo wild was ik er niet van hoor, uit mijn belachelijk goedkope jx3p haal ik minstens even leuke riedeltjes!

Ik vond hem heel gaaf! Maar niet vanwege de vele exotische sounds, meer de dreigende donkere sound die er in zit. Die sound heeft wel iets weg van de soundtrack uit een donkere jaren 70 film. Toegegeven je betaald er flink voor!
 
Ummm... het enige wat ik ooit heb gezegd was ...

Overigens wordt er wel vaker erg makkelijk geknipt/geplakt en verder uitgebouwd op bepaald zaken die op dit forum langs komen,

dat bedoelde ik precies, ben bang dat het niet alleen voor dit forum geldt.
 
Citaat bronswerk ; ik ken geen andere chorus die het beter kan (ik wel de Roland SDD 320 Dimension D)
Citaat J.M.J eind jaren '90 in het blad ''KEYS'': I think the Synthex is pretty well the best analoque polysynth ever made, en wie weet het nou beter, hij heeft ook de MemoryMoog/JP-8/OBXa/Prophet-5/CS-80, maar goed smaken kunnen verschillen :P
Daar komt bij dat de chorus op de synthex wel degelijk van invloed is op de warmte van de sound, hij heeft tenslotte maar DCO's i.p.v. VCO's die de concurrentie destijds had, dus of het een fair vergelijk is :?
Verder is de Synthex helemaal niet zo zeldzaam als wordt gedacht (had ooit ergens gelezen dat er 10.000 van gebouwd moesten zijn) en je ziet ze dan ook met enige regelmaat net zo als de MiniMoog en Pro-One die ook in die aantallen geproduceerd zijn op diverse sites aangeboden worden.
Verder wil ik een aspirant koper als ex Synthex bezitter op het volgende wijzen.
Wees je er van bewust dat er in de Synthex zo'n 1000 IC's zitten (100 per voiceboard) en daar zullen er ongetwijfeld enkele bij zitten die niet meer leverbaar zijn.
Kijk of alle 8 stemmen werken, niet alleen op gehoor (dit kan ook visueel).
Voor de huidige prijzen mag je van de verkoper wel verwachten dat hij je een kijkje laat nemen onder de ''motorkap''.
Daar zie je 2 grote (voice) boards naast elkaar en 4 hoog op elkaar gestappelt, naast elk voiceboard bevind zich een rode led, als die niet gaat branden bij aanslag van een noot (toets) heb je een synth met een voice probleem, ze moeten dus alle 8 tegelijk kunnen branden :eureka:
Het is maar dat het gezegd is, doe je voordeel ermee.
Ik vond het een zeer goed klinkende synth, helaas had ik er één met veel problemen en heb hem na (reparatie) om opnieuw slapeloze nachten te voorkomen maar noodgedwongen verkocht.
Ik heb maar spijt van één ding en dat is gezien de huidige prijzen de prijs van 2400 gulden waar ik hem in 1998 voor heb afgestaan =(
En er zijn idd geluiden die je ook met andere synths kunt maken, de Laserharp sound en strings kun je ook met een JX8P en Supernova II maken, zie YouTube.
Daarom heb ik die nu maar als schrale troost :(
 
Laatst gewijzigd:
Van belang is natuurlijk ook wat -ie er destijds voor heeft betaald en hoeveel plezier er van heeft gehad.
2400 guldens van toen komt bij een inflatie van 2.1% overeen met 1450 euro van nu.

Overigens heb ik altijd begrepen dat de ICs in de Synthex vrijwel allemaal heel standaard zijn. Check welke uniek en onvervangbaar zijn en ga ze verzamelen, hoeft niet veel te kosten.
 
Gekocht voor 500 gulden (notabene van een gitarist in m'n eigen woonplaats) en reparatiekosten van 400 gulden.
Dus toch nog in de plus gebleven :okdan:
Als dat niet het geval was had ik al m'n haren uitgetrokken en dat zijn er nogal wat :D
 
Ha, toch nog in de plus gebleven noemt -ie dat! 1500 gulden winst, 160% ! Die 1450 euro van nu x 160% winst is 3770 euro. Dus geen gemiep meer over de huidige vraagprijzen. Had je dat geld maar niet aan de kapper moeten uitgeven.
 
Citaat bronswerk ; ik ken geen andere chorus die het beter kan (ik wel de Roland SDD 320 Dimension D)
Citaat J.M.J eind jaren '90 in het blad ''KEYS'': I think the Synthex is pretty well the best analoque polysynth ever made, en wie weet het nou beter, hij heeft ook de MemoryMoog/JP-8/OBXa/Prophet-5/CS-80, maar goed smaken kunnen verschillen :P
Daar komt bij dat de chorus op de synthex wel degelijk van invloed is op de warmte van de sound, hij heeft tenslotte maar DCO's i.p.v. VCO's die de concurrentie destijds had, dus of het een fair vergelijk is :?
Verder is de Synthex helemaal niet zo zeldzaam als wordt gedacht (had ooit ergens gelezen dat er 10.000 van gebouwd moesten zijn) en je ziet ze dan ook met enige regelmaat net zo als de MiniMoog en Pro-One die ook in die aantallen geproduceerd zijn op diverse sites aangeboden worden.
Verder wil ik een aspirant koper als ex Synthex bezitter op het volgende wijzen.
Wees je er van bewust dat er in de Synthex zo'n 1000 IC's zitten (100 per voiceboard) en daar zullen er ongetwijfeld enkele bij zitten die niet meer leverbaar zijn.
Kijk of alle 8 stemmen werken, niet alleen op gehoor (dit kan ook visueel).
Voor de huidige prijzen mag je van de verkoper wel verwachten dat hij je een kijkje laat nemen onder de ''motorkap''.
Daar zie je 2 grote (voice) boards naast elkaar en 4 hoog op elkaar gestappelt, naast elk voiceboard bevind zich een rode led, als die niet gaat branden bij aanslag van een noot (toets) heb je een synth met een voice probleem, ze moeten dus alle 8 tegelijk kunnen branden :eureka:
Het is maar dat het gezegd is, doe je voordeel ermee.
Ik vond het een zeer goed klinkende synth, helaas had ik er één met veel problemen en heb hem na (reparatie) om opnieuw slapeloze nachten te voorkomen maar noodgedwongen verkocht.
Ik heb maar spijt van één ding en dat is gezien de huidige prijzen de prijs van 2400 gulden waar ik hem in 1998 voor heb afgestaan =(
En er zijn idd geluiden die je ook met andere synths kunt maken, de Laserharp sound en strings kun je ook met een JX8P en Supernova II maken, zie YouTube.
Daarom heb ik die nu maar als schrale troost :(


Er zijn er volgens de site van http://www.polynominal.com/site/studio/gear/synth/elka_synthex/index.html

Elka Synthex Production Series (data not verified)
1850 synthex in total according the 3 releases+ prototypes:
  • Production run I: 50 units
  • Production run II: 800 units
  • Production run III: 1000 units (midi)
gemaakt en je komt ze helemaal niet zo vaak tegen. als je naar synthfind gaat
zijn er 7 geregistreed
van de minimoog zijn er 165 geregistreerd
van de pro-one zijn er 157 geregistreerd

Dat is toch wel een significant verschil lijkt mij zo. Dat er nu in korte tijd 4 de reveu passeren is wel zeer opmerkelijk (hierbij opgemert natuurlijk die van zwitserleven met zijn uitzonderlijk hoge vraagprijs van 5600 euro die er binnen no-time na het verschijnen van de tweede met een prijs van 3750 verdwenen is).

Blijft een gruwelijk vette synth.
 
Ik vind het ook maar zozo..
Geef mij maar een Yamaha CS80, Oberheim OBX, of een Moog Memorymoog.

Ik heb ze toevallig allemaal, maar de Synthex misstaat echt niet in het rijtje.......

Ik zelf zou zeggen op 1, CS 80, dan OB-X, dan Synthex, dan LAMM.
 
Back
Top