Klassieke fouten die gemaakt worden is dat b.v. (contra-)bassen veel te laag ge-equalized worden. In rock zitten kick en bas elkaar vaak in de weg maar ik hoor het ook in andere stijlen terug.
Verder hoeft niet elke track duidelijk aanwezig te zijn. Een pad of string kan b.v. de functie hebben om de boel te verbinden als maïzena, hoeft dus niet op te vallen. Melodieën en thema's met strings klinken heel krachtig samen met xylofoon, marimba of de synth-afgeleiden. De attack van de laatste en als dat is uitgestorven komt de string mooi op.
Met een reverb kan je mooi elk instrument in de ruimte plaatsen (sommige VST's doen dat zelfs heel mooi visueel), dichtbij, ver weg en alles daartussen.
Zo zijn er heel veel weetjes die je in de loop der jaren opdoet door gewoon te doen, te analiseren hoe de groten het gedaan hebben en te ontdekken waarom.
Ikzelf heb ook veel gehad aan een basiscursus geluid en opnames, voor de grondbeginselen. Zoals eerder opgemerkt hier, complexe materie, maar daarom ook heel boeiend en iets waar je tot je dood lekker mee bezig kan zijn...