Hoe voorkom je dat je compositie als één dikke brei klinkt?

Gebruik goede mono bronnen. Een cello,viool etc is mono en niet stereo zoals het in veel libraries wel is opgenomen.

Dubcreator, betekent dit dan ook dat ik moet kiezen voor mono tracks in mijn template? Ik heb tot nu toe altijd gekozen voor stereo tracks.

Verder: Bedankt iedereen voor de fantastische tips! Echt heel attent.
 
ik zie nu pas dat het om sample libraries gaat, deze zijn over het algemeen al zwaar processed, zou dus i.d.d. flink gaan hakken in de hoeveelheid kanalen.

Hoi Raphie, wat bedoel je precies met 'kanalen'? Zijn dat de tracks/sporen? Moet ik gaan hakken in het aantal tracks/sporen?
 
het aantal instrumenten, of i.g.g. accepteren dat je niet alle instrumenten overal even duidelijk gaat horen. En dat je misschien voor solo's ook nog wel een aantal volume curves zelf moet tekenen.
 
Dubcreator, betekent dit dan ook dat ik moet kiezen voor mono tracks in mijn template? Ik heb tot nu toe altijd gekozen voor stereo tracks.

Verder: Bedankt iedereen voor de fantastische tips! Echt heel attent.

Yep idd mono tracks. Alles stereo maakt ook een brei. Er zijn maar weinig instrumenten stereo. In een klassiek orkest al helemaal niet. Met mono tracks kan je veel beter pannen en alles netjes in het stereobeeld plaatsen. Hakken in kanalen zou niet nodig hoeven zijn als je maar zorgvuldig je gain structuur opzet.

1e en 2e violen op links niet hard maar op 45/50 ongeveer. Alt violen in het midden, Celli op plm 45/50 op rechts. Contrabassen op hard op rechts, koper lage tonen ongeveer 30/45 op rechts. Slagwerk 30/45 op links, Tompetten in het midden, hoorns 15/20 op links, trombones 15/20 op rechts, Klarinetten/picolo 10/15 op links, fluiten midden, fagotten/hobo's 10/15 op rechts.
Je reverb (wel in stereo) gaat uiteindelijk het boeltje aan elkaar plakken, zoals de natuurlijke galm in een concertzaal doet.

En goed letten op volumes, in een orkest staat het koper en slagwerk niet voor niets achteraan.
 
mixen is een kunst, kun je niet 1,2,3 leren ondanks opleiding
samples als basis geeft al gauw teveel van het goede, bv een string geluid is onder elke toets een complete string sectie, als je dan met akkoorden gaat werken komen er opeens extra "violisten" bij", is onnatuurlijk (ipv dat het aantal stemmen verdeeld wordt)
 
Bronswerk en Sander02 hebben daar inderdaad een goed punt!
 
Dubcreator, ik hoor al van meerdere kanten dat de Spacedesigner uit Logic Pro 9 niet het mooiste Reverb-effect geeft. Bestaat er een betere reverb in Logic 9? Bedankt nog voor je uitgebreide uitleg. Ik heb er veel aan.
 
Klassieke fouten die gemaakt worden is dat b.v. (contra-)bassen veel te laag ge-equalized worden. In rock zitten kick en bas elkaar vaak in de weg maar ik hoor het ook in andere stijlen terug.
Verder hoeft niet elke track duidelijk aanwezig te zijn. Een pad of string kan b.v. de functie hebben om de boel te verbinden als maïzena, hoeft dus niet op te vallen. Melodieën en thema's met strings klinken heel krachtig samen met xylofoon, marimba of de synth-afgeleiden. De attack van de laatste en als dat is uitgestorven komt de string mooi op.
Met een reverb kan je mooi elk instrument in de ruimte plaatsen (sommige VST's doen dat zelfs heel mooi visueel), dichtbij, ver weg en alles daartussen.
Zo zijn er heel veel weetjes die je in de loop der jaren opdoet door gewoon te doen, te analiseren hoe de groten het gedaan hebben en te ontdekken waarom.
Ikzelf heb ook veel gehad aan een basiscursus geluid en opnames, voor de grondbeginselen. Zoals eerder opgemerkt hier, complexe materie, maar daarom ook heel boeiend en iets waar je tot je dood lekker mee bezig kan zijn...
 
Back
Top