Jacquelien
Stamgast
- Lid sinds
- 6 november 2009
- Berichten
- 107
Stel; je maakt een compositie bestaande uit 22 tracks/sporen, waarin de volgende VST's verwerkt zijn, bijvoorbeeld:
1. Solo Violin
2. Solo Voc Sopraan
3. Strijkers A (hoge tonen) East West Quantum Leap
4. Strijkers B (lage tonen) East West Quantum Leap
5. Koperblazers East West Quantum Leap
6. Synth A (als layer op de achtergrond)
7. Synth B (melodisch FX)
8. Solo Trompet East West Quantum Leap
9. Stinger Bass
10. Choir A (sopranen/alten) East West QL
11. Choir B (Bariton/Bassen) East West QL
12. Orchestra Hit
13. Basedrum
14. Snare
15. Cymbaal
16. Pauken
17. Acoustic drumset Rythm
18. Taiko's (Stormdrum)
19. Grand Piano East West QL
20. FX
21. FX
22. Orchestral audioloops uit Logic 9
Hoe kun je nu voorkomen dat de compositie als één vette brei klinkt? En dan ook nog zonder breedte en diepte?!
Oftewel: Hoe zorg je ervoor dat ieder instrument afzonderlijk goed waarneembaar is?
Oftewel: Hoe krijg je "lucht" tussen alle afzonderlijke instrumenten?
Let wel: In het "Panorama" zijn de instrumenten reeds verdeeld vanaf - 35 t/m + 35, gelet op de originele orkestopstelling.
Daarnaast is het volume per track (naar mijn mening en naar mijn oren) zorgvuldig uitgebalanceerd.
Wat doe ik fout als het toch klinkt als één dikke vette brei?
Teveel sporen?
Compositie-technische fouten? (kan ik me niet voorstellen want ik heb er nota bene voor gestudeerd, waarvoor ik nog steeds mijn studiebeurs aan het terugbetalen ben!!!)
Of heeft het te maken met verschillende frequenties die elkaar teveel overlappen? Zo ja, hoe kun je dat dan herstellen?
Met de EQ misschien? En dan per track? Ik noem maar wat, ik weet het niet precies.
Ik werk met Logic Pro 9.
Iemand een idee?
En hoe kun je explosieve elementen ook écht explosief laten doorkomen zonder dat de volumes in het rood springen? Erg belangrijke vraag dit. Mijn master staat altijd op 0,0 Db.
PS: Ik kan goed componeren en ben handig met de toetsen, heb ook altijd geweldige ideeën in mijn hoofd (denk ik), maar heb weinig verstand van de technische aspecten. Daarom komen mijn composities niet bepaald tot zijn recht als het om een digitale productie gaat. Helaas.
Veel vragen in één keer, maar met hetzelfde doel namelijk; een scherpe compositie neerzetten.
Ik smacht naar tips
1. Solo Violin
2. Solo Voc Sopraan
3. Strijkers A (hoge tonen) East West Quantum Leap
4. Strijkers B (lage tonen) East West Quantum Leap
5. Koperblazers East West Quantum Leap
6. Synth A (als layer op de achtergrond)
7. Synth B (melodisch FX)
8. Solo Trompet East West Quantum Leap
9. Stinger Bass
10. Choir A (sopranen/alten) East West QL
11. Choir B (Bariton/Bassen) East West QL
12. Orchestra Hit
13. Basedrum
14. Snare
15. Cymbaal
16. Pauken
17. Acoustic drumset Rythm
18. Taiko's (Stormdrum)
19. Grand Piano East West QL
20. FX
21. FX
22. Orchestral audioloops uit Logic 9
Hoe kun je nu voorkomen dat de compositie als één vette brei klinkt? En dan ook nog zonder breedte en diepte?!
Oftewel: Hoe zorg je ervoor dat ieder instrument afzonderlijk goed waarneembaar is?
Oftewel: Hoe krijg je "lucht" tussen alle afzonderlijke instrumenten?
Let wel: In het "Panorama" zijn de instrumenten reeds verdeeld vanaf - 35 t/m + 35, gelet op de originele orkestopstelling.
Daarnaast is het volume per track (naar mijn mening en naar mijn oren) zorgvuldig uitgebalanceerd.
Wat doe ik fout als het toch klinkt als één dikke vette brei?
Teveel sporen?
Compositie-technische fouten? (kan ik me niet voorstellen want ik heb er nota bene voor gestudeerd, waarvoor ik nog steeds mijn studiebeurs aan het terugbetalen ben!!!)
Of heeft het te maken met verschillende frequenties die elkaar teveel overlappen? Zo ja, hoe kun je dat dan herstellen?
Met de EQ misschien? En dan per track? Ik noem maar wat, ik weet het niet precies.
Ik werk met Logic Pro 9.
Iemand een idee?
En hoe kun je explosieve elementen ook écht explosief laten doorkomen zonder dat de volumes in het rood springen? Erg belangrijke vraag dit. Mijn master staat altijd op 0,0 Db.
PS: Ik kan goed componeren en ben handig met de toetsen, heb ook altijd geweldige ideeën in mijn hoofd (denk ik), maar heb weinig verstand van de technische aspecten. Daarom komen mijn composities niet bepaald tot zijn recht als het om een digitale productie gaat. Helaas.
Veel vragen in één keer, maar met hetzelfde doel namelijk; een scherpe compositie neerzetten.
Ik smacht naar tips
Laatst gewijzigd: