Nord Electro 3 vragen

gaius

Nieuwkomer
Lid sinds
1 juni 2008
Berichten
14
Beste forumleden,

Aangezien ik het een beetje zat ben om voor mijn band telkens op gehuurde stage-piano's te moeten spelen, wil ik graag iets dat draagbaar en funky klinkt: de Nord Electro (vooral de Farfisa, de B3 en de Rhodes geluiden vind ik errug vet).

Alleen, van de Nord Electro 3 doet de piano-sound mij niet echt veel. Veel te "digitaal", vooral bij de zachte tonen. Ik begrijp dat er goede samples van pianosounds op internet te vinden moeten zijn. Dus de vraag: wat valt aan te raden? Ik wil hiervoor best wat geld uitgeven, maar dan moet het ook goed zijn natuurlijk :). En vraag 2: kan ik zomaar elke sample-set op de Electro inladen?

Veel dank voor elke hulp!
 
Nee, je kunt niet zomaar elke pianosample-set van elke aanbieder op de NE inladen. Clavia ('Nord') biedt de piano's (en EP's en clavinet, etc etc) aan in hun eigen bestandsformat, d.w.z: dat van de Nord Piano Library.

De NE3 kan ook samples inladen via hun sample library. Heel misschien dat je via heel veel gedoe in hun wave editor zelf ook een pianosample kan 'maken' en die dan kan inladen. Áls dat al kan (geen ervaring met zelf sampleset maken), dan is het wrsch een heel gedoe in het wave editorprogramma die bij de NE3 hoort.

De vraag zit hem in je zinsnede "doet *de* piano-sound mij niet echt veel". Bedoel je *de* pianosound die er van fabriekswege in wordt gezet bij levering, of bedoel je *alle* acoustische pianosounds die Nord via de website downloadable aanbiedt?
Je noteert enkelvoud, dus het lijkt op het eerste. Ik zou dan zeggen: neem eens een duik in alle andere acoustische pianosounds en kijk of er iets van je gading bijzit. Mijn idee als ME3-bezitter is (maar dat is een persoonlijke indruk), dat de NE3 op die manier de beschikking heeft behoorlijk goede ac.piano's , en dat je ook qua ac. piano's een mooi instrument aan de NE3 kunt hebben.
 
Dank voor de reactie! Ik heb de standaard piano's (3 verschillende sounds als ik me goed herinner) geprobeerd. Ze komen vast wel allemaal lekker door een mix, maar mijn oude Yamaha P90 vind ik nog mooier... Als je de hele Nord pianolibrary hebt, betekent dat dat je ook gratis de Nord Stage pianosounds kan gebruiken? En zijn die daadwerkelijk anders/voller?
 
Nadat ik mijn NE3 voor het eerst thuis bespeelde konden de piano's mij ook niet bekoren. Ik was de piano sounds van de yamaha MO8 gewend, en dat zijn zeker niet yamaha's beste... Ik vond de NE3 te schel, te weinig detail. Nadat ik de NE3 pianosound via het gewogen toetsenbord bespeelde klonk dit al beter. Meer nuance aan te brengen.
Ik heb er nu 2 grands (Grand Lady D en Studio Grand 2) en 2 upright (Queen Upright en de Schimmel) uit de pianolibrary in zitten waar ik zeer tevreden mee ben. De nieuwe Grand Imperial moet ik nog testen.
Ik moet zeggen dat de versterking ook zeker van invloed is. Ik heb zelf een paar Alesis m520 monitoren en die komen de sound niet ten goede. De sound over mijn Sennheiser
koptelefoon en Shure SE115 IEM is aanzienlijkt beter.

Kortom:
1. NE3 :okdan:
2. Andere speeltechniek voor mooie sound in vergelijking met Yamaha
3. Probeer verschillende piano's uit de library
4. Neem tijd om de sound te leren kennen

De Nord pianolibrary is voor zowel de NP, de NS(ex) en de NE3. De NE3 heeft alleen geen string-resonance emulatie.
 
Als je de hele Nord pianolibrary hebt, betekent dat dat je ook gratis de Nord Stage pianosounds kan gebruiken? En zijn die daadwerkelijk anders/voller?

De Nord Piano Library is bruikbaar voor zowel NS als NE. Ja dus. De NE heeft een paar opties minder dan de NS (sympathetic resonance geloof ik, en/of half pedalling, weet niet precies), dus in sommige gevallen is het niet zinvol om de grootste variant van een bepaalde sample te nemen.

Ik heb lang niet alle piano's uitgeprobeerd. Heb een Steinway en een Yamaha in mijn NE zitten. Vaak gebruik ik de NE voor B3 en Rhodes en haal ik mijn AP's uit mijn andere synth. Maar als ik de NE voor AP gebruik, dan bevallen de verschillende varianten me goed. Door de mix prikken gaat meestal beter met het 'killere' c.q. 'helderder' Yamahageluid. Jazz/solo doe ik zelf liever met een iets warmer geluid, bij. een Steinway of een andere.

Manier van spelen (en van EQ'en en uitversterken) maken een slok op een borrel uit. Dus het is idd een kwestie van optimaliseren qua klavier en andere zaken.
 
In de Pianolibrary van Nord is er veel keuzemogelijkheid. Vooral de Uprights zijn echt te gek!!
En ik ben het zeker Doc eens wat betreft het spelen op het originele toetsenbord of een extern gewogen keyboard.
 
Eigenlijk is alles al gezegd.
Ik gebruik slechts twee Large grands, de grand lady en de nieuwe Bosendorfer.
IK gebruik een Kawai mp8 als master keyboard.Ik durf te beweren dat geen enkele Yamaha (en zeker niet de p90) een vollere klank heeft.Heb zelf de P120 gehad.
Ik heb zelfs de grand Lady uitvoerig vergeleken met Ivory Steinway (wel de orginele eerste versie) en de laatste verbleekte totaal bij de mooie houte volle warme toon van de Nord sample.

De Kawai is overigens een top kwaliteeit toetsenbord wat alle velocities naar eigen wens kan triggeren.

Ik moet soms achter m'n oren krabbelen als ik dezelfde sound van het Fatar keyboard van de Nord vergelijk met wat er via een simpel midi kabeltje uit de Kawai wordt getoverd.Alsof er een gigabyte sample (Kawai) terug gecomprimeerd word in 1mb (Nord).
 
Je kan alleen sounds van de Nord Library inladen, maar ik denk dat dat er heel veel zijn (ik heb zelf ook een NE3 en ik heb nog geen zin gehad om alles te bekijken (hier komt een emoticon van iemand die zich heel erg schaamt)) en je kan je eigen geluiden inladen. Als je zelf pianogeluiden opneemt, moet je eerst F1 doen, dan F#1, dan G1 enz. en steeds een beetje stilte tussen de geluiden laten. Dan assignt de sample editor de geluiden automatisch, maar daar ben ik niet erg weg van, want het kost best wel veel tijd en mb's (je hebt maar 60 mb in totaal en 1 goed geluid is al 10 mb).
 
Ik moet soms achter m'n oren krabbelen als ik dezelfde sound van het Fatar keyboard van de Nord vergelijk met wat er via een simpel midi kabeltje uit de Kawai wordt getoverd.Alsof er een gigabyte sample (Kawai) terug gecomprimeerd word in 1mb (Nord).

Ja dat is mij al eens opgevallen toen ik een Doepfer LMK2+ gebruikte bij een Roland Fantom XR piano. Op een of andere manier doet een keyboard met de juiste velocity curves heel erg veel.
 
Dank voor alle tips! Ik heb hem nog eens bespeeld, en mijn hemel, wat dacht ik toen ik zei dat ik de standaard grand piano nummer 1 niet fijn vond?! Hij is super eigenlijk... Misschien een off-day mijnerszijds?

Dus: ik heb 'm gekocht. Binnenkort eens rondkijken op de site van Nord 8)

Bedankt voor de tips!
 
Back
Top