Midi-Controller met transpose functie

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey,

Ik ben op zoek naar een Midi-Controller met een tranpose functie maar merk dat deze nogal lastig te vinden is.
Ik ben dan ook niet op zoek naar een octaaf transpose functie maar eentje waarbij je
per halve noot kunt transposen.
Dus dat je van een C een Cis kan maken, van een Cis een D etc.
Ik ben me bewust van het feit dat er allerlei gratis tooltjes zijn waarbij je softwarematisch midi kunt veranderen, maar ik ben echt op zoek naar een midi-controller
waarbij deze functie erin zit.

De enige midi-controller waar ik het 'vermoeden' heb dat die deze functie heeft is de Axiom van M-Audio.
Echter vraag ik me af of er andere controllers zijn die dit ook kunnen en wellicht goedkoper zijn.
 
Ik heb eens rondgekeken en vraag me het volgende af ;

Ik zie voor niet veel geld ook leuke keyboards staan die ik met een usb aansluiting op mn DAW
zou kunnen aansluiten ( zoals een Yamaha PSR-E423 ).
Hiermee kan ik transposen van -12 naar 0, 0 naar +12/ +-100 cents.
Heeft iemand enig idee of mijn DAW ( ik gebruik Cubase ) op die transpose op de keyboard zal reageren?
 
Volgens mij kun je met de Novantion Zero SL transposen. Zie het volgende artikeltje van Novation:

There is 2 ways to transpose with the SL. The first is to transpose globally, this means the transposition applies to all the templates. First you'll need to press 'template' twice, then set Zones to 'global'. Now press 'global' twice, set Zones to 'On'. Now all 4 zones are turned on. So you'll need to turn off the other 3 zones. Therefore go to zone 2, 3, 4 and set these Ports to 'OFF'. Only zone 1 is being transmitted now. You can now adjust the transposition and velocity curve. Make sure the low note is set to C-2 and high note is set to G8 to tranpose the entire range and that it is output to the correct ports.

The second method is to transpose only for certain template. Select the template you want. Double press the global button and make sure zones is set to off. Now double press the template button and set zones to 'ON'. Again, all 4 zones are turned on. So you'll need to turn off the other 3 zones. Therefore go to zone 2, 3, 4 and set these Ports to 'OFF'. Only zone 1 is being transmitted now. You are now free to assign transpose and velocity curve for this template. Again make sure the low note is set to C-2 and high note is set to G8 to tranpose the entire range and is output to the correct ports.

Hopefully, it should be clear by now, you can set up zones globally and for specific template by adjusting the low and high note in each zone and what ports these message are sent out to, as well as the transposition and velocity curve of each zone.

artikeltje

PS Ik heb toevallig een Zero SL te koop staan op het synthforum, zie deze thread
 
Hey Sjaak,

Ziet er leuk uit!
Echter zou het voor mij ideaal zijn als het een apparaat met toetsen betreft :)
Wat ik erg graag zou willen weten is of een normale huis-tuin-en-keuken keyboard met
een USB connectie inclusief een transpose functie van -12 tot +12 zou reageren in Cubase.
Dus of de tranpose functie die ik in de keyboard gebruik ook op diezelfde manier reageert in
Cubase.
 
Ach komop jongens, jullie pro's weten toch wel of dit kan?
Ik kom uiteraard niet zomaar iets vragen zonder dat ik hier vooraf op google heb zitten zoeken, met
het resultaat dat ik het antwoord op de vraag niet heb kunnen vinden.

"Wat ik erg graag zou willen weten is of een normale huis-tuin-en-keuken keyboard met
een USB connectie inclusief een transpose functie van -12 tot +12 zou reageren in Cubase.
Dus of de tranpose functie die ik in de keyboard gebruik ook op diezelfde manier reageert in
Cubase."
 
Als het goed is geeft die dat gewoon door ja, maar een E-mu Xboard transponeert ook keurig in semitones. M-Audio Axiom ook, en zelfs de goedkopere Oxygen

Het zijn voornamelijk de modellen zonder display waar het twijfelachtig is; en dan nog wil de functie wel aanwezig zijn (houd "transpose" ingdrukt, druk een toets in).

Download de PDF-handleiding: als je daar de term "transpose" niet in terugvindt weet je dat je 'm niet moet hebben.

Ik zou overigens geen PSR kopen als je voornamelijk transpose wil hebben; geen sliders, geen draaiknoppen.
 
Als het goed is geeft die dat gewoon door ja, maar een E-mu Xboard transponeert ook keurig in semitones. M-Audio Axiom ook, en zelfs de goedkopere Oxygen

Het zijn voornamelijk de modellen zonder display waar het twijfelachtig is; en dan nog wil de functie wel aanwezig zijn (houd "transpose" ingdrukt, druk een toets in).

Download de PDF-handleiding: als je daar de term "transpose" niet in terugvindt weet je dat je 'm niet moet hebben.

Ik zou overigens geen PSR kopen als je voornamelijk transpose wil hebben; geen sliders, geen draaiknoppen.

Hey Yoozer,

Erg bedankt voor je snelle antwoord!
Ik ga nu meteen op internet naar kijken, thanks! :D
 
Back
Top