(Mede) patch-creeerders gezocht voor 3D-box euclidische midi-sequencer-vst

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Laatste paar dagen ben ik bezig geweest met een (wederom) nieuwe midi-sequencer-vst, uitgaande van een aantal basis ideeen: euclidische principes en een 3D-box sequencer met daarin 4 sequencers in 1.
Toen ik begon was het voornamelijk een experiment omdat ik benieuwd was of de ritmiciteit en muzikaliteit van het euclidisch principe overeind bleef staan wanneer je deze in een 3D vorm zou gieten en er allerlei polyritmiek op los zou laten. Het mag vanzelfsprekend zijn dat met zeer extreme en muzikaal-afwijkende waarden de ritmische en melodische herkenbaarheid voor ons uiteindelijk wel verdwijnt, maar dit is dan eerder het onvermogen van een mens om auditief complexe ritmes te herkennen die in deze sequencer misschien wel een tijdsspanne van een paar jaar kunnen hebben, dan dat de sequencer werkelijk a-ritmisch wordt.

Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die voor/met mij patches/banks willen creeeren die ik bij de vst kan doen als ik m openbaar maak? Zoja stuur even een mailtje naar m'n inbox met je e-mailadres zodat ik m kan sturen.


Een hopelijk begrijpbare voorlopige uitleg:

-gate-on patronen worden gegenereerd op basis van het principe: 1 gate-on per aantal stappen.
-ipv van een lineaire sequencer, wordt er gebruik gemaakt van een 3D-sequencer (box). Op de X-as telt de sequencer (maximaal) van 0-63 (64 stappen), de Y-as verhoogt deze waarde per stap met 64 en de Z-as verhoogt deze dan nog met 4096(64*64) per stap (in het totaal dus 64*64*64 stappen!!!)
-voor iedere as heb je een start en end position (waar die begint en eindigt met tellen: -32 tot +32), een step-multiply (ipv 1 increment per stap, slaat die dus elke keer 8 stappen over), een wrap functie (reset naar 0 voor elke X-aantal stappen en een button voor wrap off/on), hierna een offset en afsluitend met een 'border' functie die ervoor zorgt dat de waarden binnen de 'box' blijven (De sequences volgen dan dus de buitenste vlakken van de box).
-Voor de pitch en velocity waarden zijn dezelfde principes gebruikt, afgezien van het feit dat de gestuurde waarde overeenkomt met de basis-step-positie van de gate-sequencer, voordat deze door de wrap, offset en border functie veranderd wordt. Op deze zelfde step-positie voeren de pitch en velocity generatoren hun eigen offset, wrap en border functie uit en worden hierna nog geschaald naar een minimum waarde en range, waarbij elke enkele increment/decrement respectievelijk 1 midi noot hoger/lager is (Gebruik makende van de stepsize maakt de pitch-sequence sprongen in de melodie).
-Deze sequence-generator heb je dan 4x: rood, groen, blauw en geel, waarvan de x/y/z bewegingen van de gate, pitch en velocity sequencers respecievelijk in 3 box-vensters te volgen zijn (op zich al best interessant om te zien).
-elk van deze 4 sequencers hebben hun eigen clock met instelbare snelheid (divisions van host-tempo), selector voor eigen midikanaal en 1 knop om het aantal stappen per gate-on in te stellen (Deze worden dus over de x, y en z as verdeelt. Hij begint met tellen op de x-as vervolgt dit voor elke stap op de y-as en vervolgt dit dan weer over de z-as, zo verdelende een X-aantal gate-on's over de 64*64*64 stappen. Door verschillende waarden in te stellen voor de stepsize of clockdivision voor de verschillende assen zal de sequencer doorgaand varierend, doch ritmisch door de sequence lopen en bij extremere waarden bijna onnavolgbare patronen genereren. Wil je dus een herkenbare, repeterende melodielijn/ritme maken, is het aan te raden om overal met dezelfde waarden voor elke sequence te beginnen en hier en daar maar een paar veranderingen te maken binnen elke sequencer (rood/geel/groen/blauw).

Door afwijkende waarden te kiezen voor zowel de start/end positie, step-multiply, wrap en box-size (box-size is dus de border waarop een sequence blijft hangen zodra die eroverheen zou gaan), kun je effecten creeeren van/tot:
-het langzaam een voor een afwisselend 'jazzy' inkomen/aanslaan van de verschillende instrumenten (bij hele lage box-size en grotere start/end position en wrapsize, zodat de sequencer een tijd op de maximale positie blijft hangen en geen nieuwe noot genereert.
-basis patronen die elke X-aantal maten overgaan op een nieuw patroon (zie x, y en z as als verschillende variaties op lineaire sequences: laat x-as op 1/4de maat lopen terwijl y en z as eens in de zoveel tijd veranderen en zo voor een verandering in melodie/ritme zorgen)
-zeer complexe 'jazzy' patronen met korte repetities door gebruik te maken van vergrote stepsize (step-multiplier), wrap-position die groter/kleiner is dan de box-size, en verschillende start/end posities voor x,y en z as.
-ik zou zeggen, experimenteer er op los en zie zelf wat je eruit kunt halen. De sequencer is zowel te gebruiken voor drums als voor melodie/soundscape lijnen.

Mocht je dus interesse hebben om de plugin uit te proberen, de patches op te slaan en mij toe te sturen zodat ze met de vst geleverd kunnen worden, laat het me dus even weten! Ik zou graag een hoop verschillende begin-patches willen hebben waarbij er verschillende genres gedekt worden, zodat een gebruiker snel op kan starten vanuit een bepaald genre.

mvg
SirSickSik
 

Attachments

  • euclid in a box.jpg
    euclid in a box.jpg
    56 KB · Bekeken: 148
  • passing past's thoughts.mp3
    8,4 MB · Bekeken: 131
  • Easy My Man.mp3
    8,8 MB · Bekeken: 127
  • Sunshine Park.mp3
    9,1 MB · Bekeken: 119
hier een voorbeeldje van breakbeat mogelijkheden (glitch-effecten (SIK-FX) worden ook door de sequencer getriggered).

Dit is allemaal trouwens gemaakt met 1 instantie van de vst, tegelijkertijd gebruikt voor drums, melodie en effecten.
 

Attachments

  • SirSickSik - The Way To Destruction.mp3
    9,7 MB · Bekeken: 128
Laatst gewijzigd:
Dat breakbeat voorbeeldje klinkt goed :)
 
SirSickSik heeft zijn/haar limiet voor opgeslagen privéberichten overschreden en kan pas berichten ontvangen nadat ruimte is vrijgemaakt.
 
Back
Top