tbs syncussion drm 1 midi probleem

303zalig303

gebruikte oscillator
Lid sinds
19 Maart 2007
Berichten
1.831
ik probeer mijn pas aangekomen touched by sound aan te sturen via midi maar ik kan de geluiden niet aan een noot toewijzen

heefter iemand dit probleem ook al voorgehad ?

zo ja , wat kan ik er aan doen

bij voorbaat dank
 
stop je midi kabel even in een ander aparaat om zeker te weten dat je wel iets IN stuurt.
anders zou ik denken dat de midi stuk is. (wat het minst waarschijnlijk is)
 
ahum, ja, dat is dan ook het eerste wat ik check :)
in d emanual staat wel, vrij vaag, als er meerdere midi kanalen worden gebruikt er problemen kunnen optreden..

ik ben al alle midikanalen afgegaan maar niets gebeurt er
 
ok
ik heb gevonden dat de factory midi kanaal 10 is
nu als ik noten uitstuur hoor ik getik en getuut, als ik het apparaat heel erg luid zet, op de tijden waar een note-on moet komen. alleen worden de geluiden zelf niet getriggerd
iemand dit al meegemaakt ?
 
ok
ik heb gevonden dat de factory midi kanaal 10 is
nu als ik noten uitstuur hoor ik getik en getuut, als ik het apparaat heel erg luid zet, op de tijden waar een note-on moet komen. alleen worden de geluiden zelf niet getriggerd
iemand dit al meegemaakt ?
Kanaal 10 is in MIDI het standaard-kanaal voor drum.
Verder is het heel belangrijk dat je ook note-off verzend na elke bijhorende note-on,
doe je dat niet dankan je heel rare problemen krijgen (mogelijk ook wat jij beschrijft).
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij moet je hem opstarten met de bovenste of bovenste twee knoppen opgestart en dan de MIDI noten inspelen die je wilt assignen. Ik heb de Vermona DRM1 en daarbij werkt dat zo. Of had je dat ook al geprobeerd?
 
ja allemaal geprobeerd, zelfs proberen op starten met alle knoppen ingedrukt

maar ja, de midi thru werkt ook niet...

zoals ik zei, er komt signaal binnen, dat hoor je als je je mixer enorm hard zet : tuut tuut zzzz tuuut zz tuuuut, op tijden waar er note-ons zijn
 
ja allemaal geprobeerd, zelfs proberen op starten met alle knoppen ingedrukt

maar ja, de midi thru werkt ook niet...

zoals ik zei, er komt signaal binnen, dat hoor je als je je mixer enorm hard zet : tuut tuut zzzz tuuut zz tuuuut, op tijden waar er note-ons zijn

Ja dat zal wel overspraak zijn van de MIDI-kabels. Je hoort wel meer rare dingen als je hem hard zet, speel maar eens met FM INT/FREQ als je een bepaalde DRUM niet speelt....
 
ik nu al enkele weken de syncussion 1 van touched by sound en ik heb het apparaat nog altijd niet kunnen aansturen met midi

ik start hem op terwijl ik een triggerknop indruk en ik speel dan noten via midi maar hij doet niets wie kan mij helpen ik word er gek van !
 
is er miss iemand in de buurt van antwerpen waar ik naartoe kan gaan om te te testen want ik heb het gevoel dat ik iets essentieel over het hoofd zie
 
the DRM1 has a very simple MIDI implementation -- too simple, really. It responds to MIDI notes (by default on channel 10), with the eight drums being allocated specific note numbers. These can be changed by holding any of the black trigger buttons on power-up then playing notes on your MIDI controller. The first note (and channel) sets the note for Drum 1, the second Drum 2, and so on until all eight are stored in memory. Closed Hi-Hat is automatically set to two numbers beneath Open Hi-Hat. Velocity is mapped to note volume, but there's no response to overall MIDI volume control (Control Change 7), nor can you alter any of the drum parameters via MIDI controllers or velocity. I felt this was


Bij het aanzetten moet je 1 trigger button (waarom niet de bovenste??) ingedrukt houden. dan op kanaal 10 midi noten ingeven. de eerste acht midinoten die je ingeeft, is de syncussion in een soort learn functie. pas daarna zou hij normaal gaan reageren op midi data die binnenkomt (van die 8 geprogrammeerde noten/toetsen). als je dat meteen al verwacht, of bij de 5de note of zo, en opnieuw probeert te programmeren, breek je steeds zelf de procedure af.

alle trigger knoppen werken wel naar behoren??? dus je brengt hem wel echt in de learn status als je bij opstarten trigger knopje ingedrukt houdt?!

zou moeten lukken.
 
Ha Leo was me net voor in de zoektocht naar wat meer info :
'Each Voice is Triggered via individual selectable MIDI note number.'

Ik denk dat het, volgens uitzicht van dat toestel, moet zijn ' telkens één trigger button indrukken of ingedrukt houden en dan op kanaal 10 één midi noot ingeven (naar het toestel sturen dus)' die je verder voor die drumklank wil gaan gebruiken.

[EDIT]
'Closed Hi-Hat is automatically set to two numbers beneath Open Hi-Hat.'
Hier moet je n.m.i. maar één doen de Open Hi-Hat, waarna de 'Closed Hi-Hat
bespeelbaar wordt twee noten lager op je klavier (two midi note numbers),
dan de noot toegekend aan de Open Hi-Hat.
[/EDIT]
 
Laatst gewijzigd:
nee nee nee

misschien gaat het daar fout. je moet 1 keer aanzetten met 1 trigger knopje ingedrukt en dan schiet de drm1 in een soort learn-status en de eerstvolgende 8 midi noten (op kanaal 10) die je dan invoert wijst hij toe aan de 8 drum sounds, van boven naar onderen. en dan zou het klaar moeten zijn.
als je dan diezelfde midi noten invoert, moeten de sounds die eraan gekoppeld zijn klinken.
 
Er stond ook nog een assign modus in waarbij je individuele sounds kon triggeren. Dat heeft bij mij nog nooit gewerkt, op een Vermona MK II.
 
Kanaal 10 is in MIDI het standaard-kanaal voor drum.


Da's natuurlijk niet helemaal juist.

OK, ik hang een beetje de wijsneus uit maar juist is juist, toch. :eureka:

Voor MIDI maakt het helemaal niet uit op welk kanaal je precies drum- of percussiegeluiden wil aansturen. Dit is geen vereiste van de MIDI-standaard.

Het is wel een onderdeel van de General MIDI-standaard. Deze werd in het leven geroepen om o.a. het uitwisselen van MIDI-bestanden te vereenvoudigen zodat een MIDI-bestand 'aanvaardbaar' klinkt op verschillende MIDI-geluidsbronnen. Drums en percussie moeten dan op kanaal 10 aangestuurd worden.
Daarvoor bestaat ook de GM RESET opdracht die dit en nog veel meer in één opdracht kan instellen.

Van iemand die MIDI-cursussen organiseert had ik toch beter/correcter verwacht.

(ik laat even Roland's GS en Yamaha's XG-standaard hierbuiten aangezien het geen echte standaarden zijn)
 
Da's natuurlijk niet helemaal juist.

OK, ik hang een beetje de wijsneus uit maar juist is juist, toch. :eureka:

Voor MIDI maakt het helemaal niet uit op welk kanaal je precies drum- of percussiegeluiden wil aansturen. Dit is geen vereiste van de MIDI-standaard.

Het is wel een onderdeel van de General MIDI-standaard. Deze werd in het leven geroepen om o.a. het uitwisselen van MIDI-bestanden te vereenvoudigen zodat een MIDI-bestand 'aanvaardbaar' klinkt op verschillende MIDI-geluidsbronnen. Drums en percussie moeten dan op kanaal 10 aangestuurd worden.
Daarvoor bestaat ook de GM RESET opdracht die dit en nog veel meer in één opdracht kan instellen.

Van iemand die MIDI-cursussen organiseert had ik toch beter/correcter verwacht.

(ik laat even Roland's GS en Yamaha's XG-standaard hierbuiten aangezien het geen echte standaarden zijn)
Waarom probeer je eerst te ontkennen dat 10 de standaard is voor drums, wat jezelf terug gaat bevestigen ?!
In midi ben je vrij om het kanaal te kiezen, maar praktisch alle midi files gebruiken diezelfde standaard : kanaal 10 voor drums en percussie.
Vandaar ook dat in de manual van de meest midi-drumtoestellen die 10 staat aangeduid (zoals je hierboven ook zou kunnen lezen).
Toch weet ik dat het zinloos is als jij deze wereldwijd gebruikte standaard niet wil herkennen. Daar kan ik niets aan veranderen.

Verder voert die GM RESET geen standaard opdrachten uit omdat die net wel afhankelijk van elk instrument is en vandaar ook meestal door een sysex-commando wordt aangeroepen.

En dan betreft de Roland's GS en Yamaha's XG-standaarden : deze bevatten juist wel de echte GM-standaard, maar zijn verder uitgebreid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_GS
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_XG
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind het maar een vreemd probleem....en als je bv MidiOX gebruikt en dan op alle channels midi noten verstuurd...ook niks? In OX kan je iig monitoren wat er gebeurd zowel in als out.....misschien even een midi dump doen vanuit de Vermona??

ps dit is geen midi kanaal 10 discussie...8)
 
Back
Top