welke sampler ?

mathias

Ingeburgerd
Lid sinds
14 juni 2009
Berichten
32
Dag iedereen ,

Ik wil nu al enkele maanden een sampler kopen en na lang gespaard te hebben zou ik een van de komende dagen graag en sampler aan schaffen.nu heb ik echter een probleem en dat is dat ik niet goed weet de welke.De bedoeling is om old skool hip hop/trip hop te gaan maken. Mijn budget is ongeveer 700 euro's.Ik heb nog geen ervaring met sample dus graag had ik er ook een gehad die gebruiksvriendelijk is en waarje snel met leert werken.
Mijn oog staat moment op een MPC 500 of een NI maschine. Wat zijn jullie ervaring met deze toestellen? andere voorstellen zijn natuurlijk ook welkom.


Met vriendelijke groeten!

Mats
 
ik heb een mpc 500 gehad, als alternatief op een korg electribe SX, waar ik 5 jaar mee heb gewerkt.
Qua geluidskwaliteit is de akai mpc serie een stuk beter en strakker, maar qua gebruikersgemak weer minder prettig.

De akap mpc serie is de old skool manier ja, maar ik zelf zou eerder gaan voor een combinatie laptop + software + akai mpd 32 dan. Of mpd 26. Dat zijn de oldskool pads van de akai mpd maar dan als midi controller voor aan je laptop nieuw uitgebracht.

Ik ga ervan uit dat je een beginner bent, en je niet vies bent van werken met een pc/mac vanwege dat je maschine oppert als mogelijkheid.

Bijvoorbeeld de combinatie met Propellerhead Reason software ben je helemaal klaar.
Daar zit sinds versie 5 speciaal de drumcomputer KONG in, wat neerkomt op die oldskool manier van werken met pads.
Check bv deze soep etende beatcreator met een akai mpd 32


Heel youtube staat vol met beginners doe werken met een akai mpd in combi met reason.

Naar mijn ervaring is dat een stuk gebruikksvriendelijker dan alles met een stand alone apparaat doen op een beperkt schermpje.
Groot voordeel van bijvoorbeeld Reason is dat je een complete studio tot je beschikkin' hebt, incl synths en effecten en je bij een los apparaat beperkt ben.

Andere voorbeeld van software is Ableton live, waar veel pro's ook mee werken.
Simpele versies van grote software pakketten zitten vaak bij de hardware zodat je gelijk aan de slag kan, zoals deze akai mpd 26: http://www.bax-shop.nl/midi-drumpads/akai-mpd26-midi-drumpad/product-details.html

Als je persé een mpc 500 wilt, kan je voor 700 euro beter een mpc 1000 2e hands scoren met geheugen uitbreiding erin. Groter scherm, meer knoppen etc.
 
Laatst gewijzigd:
Je weet wel dat je bij de NI Maschine een PC nodig hebt he? En voor 700 zou ik ipv een MPC500 eerder voor een MPC1000 kijken.

Qua gebruiksvriendelijkheid zal de Maschine t wel winnen denk ik, alles recht voor je raap en straight in je face. Maar goed, je zit wel aan de PC vast wat je bij een MPC weer niet hebt....
 
ik beschik al reeds over aan macbook pro dus de combinatie met een computer zou geen probleem moeten zijn denk ik. al bedankt voor de snelle reacties!
 
De Maschine heeft bij mij trouwens de voorkeur omdat de software gewoon perfect past bij de HW controller, dat is gewoon een DAW op zich EN je kan Maschine als Midi controller gebruiken voor andere softdingetjes (ik heb m effe geprobeerd met GURU en dat werkte heerlijk) De pads zijn volgens mij van dezelfde kwaliteit als de MPC, sowieso de hele controller is van erg degelijke kwaliteit.

Wat je wel nodig hebt is een goede ASIO geluidskaart want je wil zo min mogelijk latency (weer een pluspuntje voor de MPC)

Check youtube even op Maschine Tutorials als je dat nog niet gedaan had (en dan de 22 filmpjes op t Native Instruments kanaal die laten duidelijk zien wat t kan)
 
Ik zou niet eens aan de MPC500 beginnen als je Maschine en Reason 5 + MPD26/32 als alternatieven hebt.
 
ik heb mijn mpc 1000 snel weer de deur uit gedaan omdat ik gek werd van de bestandsnaam beperking, zelfs met JJ OS 2XL erop stelt het vrij weining voor.
Het knippen van samples en ordenen is echt een klote werk op zo een ding.

Als ik jouw was zou ik met reasson, ableton ofzo. beginnen met een leuke controller erbij.

Ik vind machine helemaal een but ding omdat het eigenlijk alleen een controller is waar NI een beetje geheimzinnig over doet.

Ableton en een apc40 daar ga ik op overstappen.

De APC is ook een controller maar ook veel goedkoper en uitgebreider, mits je ableton gebruikt.

Een APC 40 met een mac en ableton:) ik moet et jammer genoeg met een W.C. doen:kont:
(windows computer)

Tip. leer eerst je DAW goed kennen en koop dan een controller
 
ik persoonlijk ben helemaal fan van de combi Maschine + ableton.:okdan:

ik maak mn beats in maschine, zoals ik dat "vroegah" op de mpc deed. dus "zonder pc" ( dwz, de pc doet op de achtergrond zn ding met maschine, maar ik heb mijn toetsenbord en beeldscherm niet nodig.)

En daarna wordt het helemaal vet (vind ik); je kunt je aparte maschine tracks (of instrumenten of scenes, wa t je wilt) gewoon naar ableton slepen, deze maakt daar automatisch losse audio clips van, meteen gesynct zoals je van ableton gewend bent. op je kunt de tracks van maschine als midi-tracks naar ableton slepen, en die bijvoorbeeld in een battery gooien, of whatever.

En dan kun je in live verder met mixen, ik doe dat persoonlijk idd mbv de apc40,
dat werkt zo vet, gewoon "live" een mix opnemen en die in arrangement view optimaliseren.

betere work flow is er voor mij niet...:dj:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top