Polyfone analoge synths, waarom nauwelijks in de handel?

infobot

Ingeburgerd
Lid sinds
18 mei 2004
Berichten
63
Waarom bestaan er nauwelijks NIEUWE polyfone analoge synthesizers. Ik bedoel 100% analoog.

Stel dat het 8 stemmig polyfoon is en het zijn 8 aparte vco's en filters en dergelijke dan is het verschrikkelijk duur dat weet ik.

Maar stel nu dat je maar 2 vco's gebruikt en dat je dan 8 voices door 1 filter en 1 lfo en 1 vca laat gaan dan kan het toch betaalbaar zijn? Het hoeft niet meteen multitimbraal te zijn.

Ik begin het idee te krijgen dat er een soort GEPATENTEERD electronisch onderdeel zit in zo'n polyfone analoge synth dat er voor zorgt dat niemand hem MAG maken! Is dat zo?

Voorbeelden in het verleden zijn er genoeg zoals bijvoorbeeld de roland juno 106 6-stemmig, maar ik dacht ook de jupiter 8 en nog vele anderen waar zijn zulk soort synths gebleven NIEUW in de handel. Of zouden ze niet beter klinken dan een virtual analog.
 
Ik begin het idee te krijgen dat er een soort GEPATENTEERD electronisch onderdeel zit in zo'n polyfone analoge synth dat er voor zorgt dat niemand hem MAG maken! Is dat zo?

neen niet dat ik weet
 
nee hoor, dat is niet het geval.

wat wel het geval is, ..............
voordat je het geld er weer uiit hebt, van de ontwikkelingskosten, de test exemplaren, de reclame, en de aanloopkosten naar een productie,.....
dan ben je echt al je spaarcenten kwijt, en nog wel meer.

daar moet je zin in hebben.
de markt is erg klein, dus weinig kans op winst.
ik begin er in ieder geval niet aan, althans, niet op grote schaal.
:mega:
 
1 het heeft niets met multitimbral te maken, met maar 1 fliter en vca kan je niet bij iedere toon die je aanslaat een eigen timbre/ klank en aanslag/ volumeverloop maken . het speelt dan niet als een bv piano of polysynth, maar heeft meer iets weg van de "percussie" van een oud orgel, of hammond, alleen bij de eerste aanslag hoor je de attack / decay etc.
wil je meerdere "echte" stemmen hebben heb je gewoon meerdere ( 8 ) eenheden van osc/ filter/ vca eg etc nodig.
da's duurder dan monosynth's en je zou dat extra geld ook gedeeltelijk kunnen gebruiken voor meer functies bij je monosynth, waarmee praktisch een monosynth meer klankmogelijkheden/ meer synthesizer biedt.
2. niet zoveel mensen die synthesizer bespelen voelen zich virtuoos qua vinger/speeltechniek. die werken met computers/ sequencers / andere meersporenopname mogelijkheden. ook dan is er dus minder behoefte aan een instrument wat 8 stemmen tegenlijk kan uitgeven. als je niet met 8 vingers tegelijk kan / wil spelen, waarom zou je daarvoor dan extra geld uitgeven.
samenvattend: minder mensen die er het extra geld voor over hebben of er anderszins behoefte aan hebben= dus minder verkoop= dus minder animo om iets nieuws op die markt iets te gaan ontwikkelen.
vraag en aanbod, geen complot mi.
 
da's over het algemeen toch niet echt wat, denk bijv. aan de Korg Poly-800...

mijn siel ex-80 doet anders best leuke geluidjes voor 75 euro. Tis maar net waar je zin in hebt.
 
Waarom bestaan er nauwelijks NIEUWE polyfone analoge synthesizers. Ik bedoel 100% analoog.

Stel dat het 8 stemmig polyfoon is en het zijn 8 aparte vco's en filters en dergelijke dan is het verschrikkelijk duur dat weet ik.

Maar stel nu dat je maar 2 vco's gebruikt en dat je dan 8 voices door 1 filter en 1 lfo en 1 vca laat gaan dan kan het toch betaalbaar zijn? Het hoeft niet meteen multitimbraal te zijn.

Ik begin het idee te krijgen dat er een soort GEPATENTEERD electronisch onderdeel zit in zo'n polyfone analoge synth dat er voor zorgt dat niemand hem MAG maken! Is dat zo?

Voorbeelden in het verleden zijn er genoeg zoals bijvoorbeeld de roland juno 106 6-stemmig, maar ik dacht ook de jupiter 8 en nog vele anderen waar zijn zulk soort synths gebleven NIEUW in de handel. Of zouden ze niet beter klinken dan een virtual analog.

waarom denk je datje uitbreidings synths hebt ala ..studio electrincs ..met kaarten erin..met cs80 filters en obie filters en moog filters en arp

omegabv
en de oberheim..obmx [mede rontworpen door don buchla ..toen ] heeft standrd 2 voices d8ik dus poly wordt duurder en is een keuze

en idd dat doen niet veel fabrikanten want dat kiezen niet veel klanten

stelje voor datje een m5 van ken mc beth koopt en nxt year ,..bv cash hebt voor een x4 kaart ..whooooooooooooooooo

niet dus duuuuuur = je antwoord denkik

tsjek waarom in bv sixtrack...sorry six..:D
en esq1/ en oberheim mattrix6 andere chips zitten dan bv de proone / matrix 12

kan dito voorbeelden noemen ...de poly evolver is goed vb ..schynen marion synth chips inte zitten cemmie doch ...synth op 1 chip
 
mijn siel ex-80 doet anders best leuke geluidjes voor 75 euro. Tis maar net waar je zin in hebt.

das zekers voor die 75.- geen verkeerd geluid ,..toch ,...haalk meer lawaai ...uit mn fiet bel...egtwaar!
kost weinig / maakt een hoop lawaai
 
horses for courses kerel. Elke dag de A6 is ook niet leuk. met een enkel 24db filtertje kan je best leuke dingen doen. De ex-80 heeft ook die drawbar stylo 8', 4', en 2' divider trick.
 
tsjek waarom in bv sixtrack...sorry six..:D
en esq1/ en oberheim mattrix6 andere chips zitten dan bv de proone / matrix 12
8D :frons: :D
mijn siel ex-80 doet anders best leuke geluidjes voor 75 euro.
die komt idd akelig dicht in de buurt van de P-800 qua mogelijkheden... maar goed, elk geluidje kan zo zijn plaats hebben idd...
 
mijn siel ex-80 doet anders best leuke geluidjes voor 75 euro. Tis maar net waar je zin in hebt.

kmoest egtff naar boven scrolle..om de ..draad weet pakken poly en waaromniet...uhmmmmm
idd veeeeeel mono synthjes ,..tegenwoordig darkenergie/ aldie future retro dingen
bv de jomox sunsyn ,..extreem duur,...

uhm wats nog meer egt one of en analoog en polyfoon

hmm de vermona ..best leuk dus voor zn centen..
obmx / lijkt mij best ok ..ipv bv sem / jp4 idee
ook duur denk met karten 4voice minstens1500+


bv omega ..met kaarten = duurder
zijn der meer systemen die ..voice uitbreidingen hebben

ala de sem module..
maar bv moderner..?

weinig denkik
[in va land wer wel hebbbie bv voice uitbreidingen ..puutr kwestie van geheugen erby..prikken
analoog moetr toch elke voice een print by

[probeer een rhodes chrome van binne voor te stellen...oehmphhhhh:bekdicht:
 
Niet als er weer een file staat. ;)

Welke (nieuw en oud) analoge polysynths met uitgebreide synthesemogelijkheden hebben we eigenlijk? Ik heb er weinig hands-on ervaring mee. A6, JP8, Prophet5...
 
p8 , polyevolver memorymoog, t8, ob4-8, omega, voyager
 
Rhodes Chroma:halleluja

Wat een geweldig apparaat! Ik heb de mijne vorig jaar rond kerst gekocht en na een opwarmtijd van een half uur draait hij nog steeds behoorlijk stabiel.

Prachtige combinatie van analoog en digitaal en natuurlijk een fantastisch keyboard. De specs liegen er ook niet om.
 
Wat ik jammer vind is dat de nieuwe Voyager - met vijf octaven - een monosynth is. Had het idee dat het wellicht een opvolger was van de Memorymoog met een gedeelte Big Moog erin.

Phochos
 
Back
Top