Ook een Budget Modular bouwen?

@ SRPP:
@kupfer_m
dit gaat dus over dezelfde VCO's...

Yep, maar het is altijd handig om er op een forum eens iets over te lezen, ervaringen van anderen enzo...

wat is de normale prijs eigenlijk voor een budget DIY modulair?

30 euro?
of
3000 euro?

Geen idee maar mijn definitie : zo goedkoop mogelijk door zoveel mogelijk zelf te doen. Geen Frontpanel Express maar tonertransfer, geen dure knoppen, gekregen eurorack-chassis en in bulk gekochte componenten. (ebay, dick best, futurlec, banzaimusic)
Transistoren zelf matchen, een deel printen zelf etsen enz...
 
@ Etaoin:
uit je zin "niet fatsoenlijk 1V/oct" meende ik dat je die wel op 1V/okt kreeg maar met "niet fatsoenlijk"veronderstelde ik dat hij van de ingestelde waarden weg drifte, m.a.w. niet stabiel bleef...
... 't zal duidelijk nog lang duren voor de Belgen de Nederlanders goed begrijpen :)... en vanzelfsprekend ook andersom :D

vanavond zal waarschijnlijk een eerste set-up met de XR2206 en SSM2210 op experimenteerbord lawaai maken en lees je in mijn draadje dan ook mijn ervaring...
 
@MarsMusica: 30€ zal niet lukken, tenzij je het wel heel brak behuist en hééééééél basic houdt. Als je het een beetje fatsoenlijk wil doen, tikt het snel aan. Ik heb de rekening voor mijn modular eens beginnen maken, maar ik was nog niet halverwege toen ik al duurder dan de Porsche uitkwam. toen ben ik maar gestopt met tellen...
 
Wat me ook opvalt is dat die Doepfer units zo goed geprijsd zijn, je moet je echt al af gaan vragen of je wel zin hebt de tijd erin te steken. Tweede opvallende punt is het feit dat er bijna de nieuwprijs voor betaald wordt op eBay.
Het is natuurlijk wel wat goedkoper om zelf te bouwen, maar met een frontje de potmeters en knoppen en de connectoren zit je al zo op een 15 euro, en dan heb je er nog geen tijd ingestoken en geen electronica, als je dan een MFOS o.i.d. printje koopt, kun je al bijna een Doepfer unit kopen.
Geldt wel alleen voor de "meat and potatoes" dingen, de bijzonderdere dingen loont absoluut om zelf te maken (VCO's ook wel denk ik).
 
Doepfer zou ik inderdaad vooral gebruiken voor de "werk" modules, niet voor de "klank" modules. Zeker VCO's en misschien ook filters dus van andere merken, maar waarom geen LFO's enzo van Doepfer voor die prijs.

Ik heb zelf geen Doepfer op 1 quad ADSR module na. Dit omdat het heel goede ADSR's zouden moeten zijn, en ik er nog 4 nodig had. En de kost was toen al volledig door het plafond...
 
Wat me ook opvalt is dat die Doepfer units zo goed geprijsd zijn, je moet je echt al af gaan vragen of je wel zin hebt de tijd erin te steken.

Je moet het ook een beetje zien als een leuk tijdverdrijf hè, dat zelfbouwen.

Het is natuurlijk wel wat goedkoper om zelf te bouwen, maar met een frontje de potmeters en knoppen en de connectoren zit je al zo op een 15 euro, en dan heb je er nog geen tijd ingestoken en geen electronica, als je dan een MFOS o.i.d. printje koopt, kun je al bijna een Doepfer unit kopen.
Geldt wel alleen voor de "meat and potatoes" dingen, de bijzonderdere dingen loont absoluut om zelf te maken (VCO's ook wel denk ik).

5 potmeter + 5 keer 3,5mm jack = 4 euro, stukje alu met tonertransfer= 1 euro, 5 knoppen = 2 euro, totaal dus 7 euro. Mfos printje erbij maakt een totaal (zonder componenten) van 27 euro.

Ach ja, zelfbouw kost tijd en als je die niet hebt kan je idd beter Doepfer-modules kopen.
 
Bij mij ziet het rekensommetje er zo uit:
5x pot 6 euro
1x frontplaatje bv 8te 2,50
5x jack 2 euro
5x knop 3,50
printje mfos 15 euro (zonder shipping)

30 euro, zonder componenten.

Bouwen moet je vooral ook doen omdat je het leuk vind, dat was ook mijn punt, een reality check af en toe kan geen kwaad ;) Vind daarnaast dat Doepfer het erg goed doet qua prijs-kwaliteit en marktpositie, niet teveel poeha. Het feit dat de tweedehandsprijzen zo dicht bij de nieuwprijs liggen vind ik daar ook een bewijs van.
Tevens is het dus erg interessant om zelf printen te etsen, hoewel zo'n dubbelzijdige, doorgemetalliseerde en van een soldeermasker voorziene print wel enorm lekker soldeert.

Edit:
We komen dus vrijwel op hetzelfde bedrag uit, wat daar ook nog niet inzit is de montage van het printje, doet iedereen hier dat op zo'n omgezette flap plaatmateriaal (dun aluminium o.i.d.)?
 
Laatst gewijzigd:
budget is hier dan relatief bedoeld.

houd budget niet in: ook te betalen door de minima! :-)

ik had ook plannen om een budget-apparaat te bouwen, en kwam op een ander idee:

ik heb al genoeg klankbronnen in huis (synths,samplers, keyboards, gitaren, triangel en fluit).

dus Oscillatoren (en LFOs en VCAs) heb ik al genoeg. Hoe kan ik deze klankbronnen zo manipuleren, dat ik een geheel nieuw scala aan geluiden en mogelijkheden krijg? dat is ze door een effect gooien.

Van internet en hier op het forum heb ik allerlei hele kleine schemaatjes gevonden die klank kunnen veranderen. tijd en toonhoogte manipulators doen nog even niet mee. behalve dan de delay gesloopt uit twee Ibanez DL5 soundtank pedaaltjes. de trimpots op de print worden normale draaiknoppen.

Het apparaat wordt stereo, alle modules zijn dubbel aanwezig, en onafhankelijk te veranderen.
hierdoor kan je dus ook de klanken in het stereobeeld aanpassen en manipuleren.

verder modulair te patchen en te mixen. voetpedaalingangen erbij...enzovoort.


gaat me niet veel geld kosten, en misschien ook nog eens een orgineel idee (of niet, ik weet het niet....)
 
ps: die 30 euro van mij was niet serieus bedoeld...(dat zou mooi zijn: een heel systeem voor die prijs!)
 
Nieuw hier, en ook ik ben van plan iets modulairs in elkaar te klussen. Ben eigenlijk een bassist, dus in eerste instantie zal dat ook de voornaamste signaalbron zijn. Later wil ik toch eigenlijk ook wel aan de slag met een pitch to voltage converter, of wellicht toch een midi keyboard.
Heb zelf al een berg pedalen gebouwd, en al enorm veel printen geetst, dus dat moet wel lukken.
Had een tijdje terug al de printen geetst voor een MFOS LFO, een MFOS S&H en een printje voor SSM2044's van Fonik. Paar dagen terug heb ik bij MFOS/ Ray Wilson nog wat printjes besteld (VCF, ADSR, LFO, VCA), en ik wil bij Oakley het printje gaan bestellen voor de envelope generator (en waarschijnlijk nog wel wat meer). Nog wel eerst wat projecten op de werkbank liggen die eerst af moeten, en weinig tijd om te klussen (drukke baan, gezin), but we'll see.
Modules bouwen zijn wel mooie kleine projectjes, waar je per stuk niet al teveel geld in hoeft te stoppen, zo'n effectpedaal is wat dat betreft duurder (bakje en footswitch).

Had trouwens eigenlijk al zo'n beetje besloten dat het 3,5mm plugjes gingen worden, omdat ik ook wel eens wat van die Doepfer modules zou kunnen gaan kopen, maar misschien toch bananen. Ook veel makkelijker zelf aan te zetten, hmmmmm.
Voeding maak ik ook zelf, waarschijnlijk met wat meer voedingsrails (zowel +/-12v als +/15v en +5v, misschien ook nog +/-18v mocht ik Paia kits gaan bouwen).


whoo klinkt as een aan stormende modulair freak,..yougo..; ........:doei:
 
Bij Paia zijn ze 4,75USD per vier, heb er wat besteld bij mijn bestelling van de midi to cv converter. Ben benieuwd naar de kwaliteit.
 
Thanks! Even vergelijken en dan maar wat bestellen

Gisteren 50 kabeltjes besteld : All Electronics

Bestellingen geplaatst bij Dick Best, Futurlec en Banzai.... en natuurlijk weer dingen vergeten te bestellen....

Vandaag plaatjes laten knippen op eurorack-formaat met breedte :10HP, 12HP en 14HP.
Eerste 2 Yusynth-printjes al voorzien van een hoop weerstanden.
Leve de winter!
 
Back
Top