zelfbouw Modular

20101126001.jpg


Sequencer frontplaatdrager op m'n CNC gefreesd.
ik gebruik polycarbonaat 6mm om de eenvoudige reden dat ik een massa "afval" heb gekregen van een standenbouwer. Die was happy omdat hij het kwijt was, en ikke... happy too!
 
Ah, jij hebt een CNC, goede vriend, hele fijne collega, jij toonbeeld van doe het zelf kunst, geweldige muzikant, brave borst. :D
 
je ziet op de foto brede gleuven. Die zijn er in gefreesd om toe te laten de 3,5mm bussen te monteren. Die kunnen maar maximum 3mm aan.
Voor potmeters en schakelaars is 6mm ideaal want er hoeft nergens nog een vloot tussen...
 
20101126b003.jpg

componenten zonder vloot gemonteerd

20101126b005.jpg

infrezen bus

20101126b001.jpg

voorkant
 
bedankt!

het blijft helaas papier... Zelfs met de beschermfolie op de voorzijde blijft het voorzichtigheid geboden.
Ook duiken er onverwachte fouten op:
- mijn eenvoudige Hp printer maakt een vrij grote fout (1mm op de hoogte 5U). De breedte is juist.
- mijn CNC is aan vernieuwing toe. Hij is te groot voor het kleine werk en te klein voor het grote werk. Ook zit er vrij veel speling op de assen (zichtbaar op één van bovenstaande foto's hoe de frees weggetrild is bij het frezen van de verdiepingen)
- Nu net de potmeters die ik wil gaan gebruiken voor rij 3 zijn minder lang van schroefdraad. Mijn 6mm is daar te dik en dat kan ik niet meer aanpassen.
- diameter op datasheet van een potmeter geeft aan 20mm, in werkelijkheid 20,4mm. De miniatuurschakelaar is volgens de datasheet 8mm dik. In werkelijkheid 8,3mm. Mijn gaten liggen op 14mm van elkaar... dus!

Al bij al valt alles wel mee en is het de beste leerschool... En muziek maken doe je toch in het donker, niet?
 
20101127006.jpg


proefopstelling in 19" rack. Kader opgebouwd met 30x15mm en 10x10mm alu profielen. Lexan front past er in en wordt met de vijsjes boven en onder vastgehouden (er moeten wel nog vijsjes bij)
 
Ziet er toch wel netjes uit, ben wel benieuwd hoe die potmeters zich houden. Ziet er uit als die radioohm exemplaren met die vierkante behuizing, of zijn het andere?

Ben zelf erge fan van die Alpha 16 en 24mm pots, goedkoop en goed. D'r zijn natuurlijk veel betere, maar voor 1 euro 20 per pot....
 
Waar? En is T18 die geribbelde splitshaft?
Ja, das T18. Let wel, de asbreedte is dan ongeveer 5.5mm in plaats van 6mm.
Waar? http://www.futurlec.com/PotRot.shtml
Ga morgenavond weer een order plaatsen aldaar. Mocht je in de buurt van Utreg wonen, of inlands verzendkosten willen betalen, kan je meedoen :) 100 pots van een soort is best veel namelijk.
 
voorlopig ben ik nog niet door mijn oude voorraad pots heen. Paar jaar terug een stock-overschot gekocht van een beschermde werkplaats die "electronica" assembleerde. Een paar 100 pots van 22kA, 100kA, 100kB, Radiohm ronde uitvoering.
Houden ze het lang genoeg uit? Moet er niet mee op de planken gaan staan (met de modular) dus als er één van die pots het begeeft heb ik wel nog een andere...
 
nog een frontpaneelgroepje klaar:
20101129010.jpg


en wat oude relikwieën van de zolder gehaald:
20101129001.jpg

waaronder een sigarenkistje originele Kimber&Allen Formant dubbelcontacten in reserve voor één van de keyboards in bovenstaande foto
20101129002.jpg
 
Welke sequencer ga je eigenlijk bouwen Dirky? 16x3 lijkt mij ook wel wat!
 
rommelzolder:

Al circa 35 jaar lang verzamel ik rommel waarvan ik denk het ooit te kunnen gebruiken. Tot groot ongenoegen van mijn echtgenote als ze de kerst decoratie moet zoeken...

sequencer:

de 3 x 16 is in aanbouw - zie foto enkele berichtjes geleden... Basis is de MSS2000 Pro Formant uit het boek van Helmstetter of zoiets...

De opbouw is van die aard dat er nadien een uitbreiding komt waarmee ik 16 keer de instellingen op de 16x3 kan manipuleren. ik kan er momenteel geen juiste naam op plakken maar het komt daar op neer dat een sequence kan instellen tot 16x16... Duidelijk? Nee zeker?
Efkens wachten... het volgt nog wel!
 
Back
Top