Subwoofer in studio: crossover nodig

laten we discussie ff zuiver houden
- leuk dat sommigen 1.000 euro voor een sub veel geld vinden
- leuk dat anderen niet weten hoe je een sub afsteld (sub hoeft niet alleen maar te "knallen" )
- leuk dat andere nog steeds denken dat de Monolith of de HR824's een passthrough hebben
- Ook leuk zijn de discussies over sealed en ported enclosures

Maar a.u.b. ff niet in dit topic.

Sub afstellen is geen issue, de verwachtingen zijn duidelijk, de pittfalls ook.
Ben gewoon op zoek naar een oplossing.
voor de tips hierboven alvast bedeankt! ga ik even verder onderzoeken
eerste optie gaat worden 2.1 config in de controlroom en een mono uit van m'n souncard.
 
2.1 monitor setup in de control room kan wel, maar dient dan ook discreet gevoed te worden door de 2.1 signaal en niet door een 2.0 Main Mix

een 2.1 mainmix opzetten heeft ook geen nut want dan heb je een discreet .1 LFE signaal naast je bass limited stereotrack, kortom je ontkomt niet aan een fatsoenlijke crossover.
 
wat ik niet snap is wat men met 2.1 wil bij muziek. 2.2 of 2.0 is mijn insziens de enige weg. ga je die sub L+R voeren? hoe ga je hem dan calibreren? +6? +3?
 
het is puur LFE (dus extensie van <40hz tot <25hz) dit is meestal al mono, is vooral om te kijken hoe het laag vertaald naar full range. house curve is rond +3db
 
sinds wanneer heeft muziek dan een LFE? bij een LFE hoort bassmanagement, dit is gewoon het integreren van een sub. beetje sematisch gezeur, maar wel degelijk iets anders.
 
Subwoofer in de studio; been there, done that, bought the towel, drank the softdrink.
Ben het echter met een aantal posters eens dat het een leuk idee lijkt (immers; full range extension) maar dat het in de praktijk meer problemen geeft dan oplossingen, tenzij je HEEL fors gaat investeren wellicht.
Probleem is naast crossover / integratie gepielemuis met name het activeren van room modes op frequenties waarvan je nog niet eens wist dat ze bestonden... ken je het begrip 'brown note'? :D

Heb je net je akoestiek een beetje op orde, krui je iets naar binnen wat dit weer lelijk in het water gooit.
FWIW... :D
 
Back
Top