Subwoofer in studio: crossover nodig

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ik zit er over te denken om een BK Monolith Subwoofer toe te voegen aan m'n setup
alleen heeft deze woofer mono XLR in maar geen stereo passthrough

M'n Mackie HR824 MKIIs hebben ook geen passthrough.
Nu zoek ik dus een crossover welke 2.0 in is en 2.1 out
nu lijkt de DBX 223XL hiervoor geschikt, maar ik ben benieuwd naar de geluidskwaliteit en of het evt ook nog een klasse hoger kan?
 
Ik ga er van uit dat de subwoofer actief is.
Dan zou je een krk ergo kunnen aanschaffen (omdat je ook al op zoek was naar een room optimization device)daar kan je je monitors en je sub op aansluiten.
 
Ik heb een BK monolith, maar zowel m'n BK als m'n Mackies hebben geen pass through vandaar dat een extern crossover noodzakelijk is.
 
Ik heb een BK monolith

Dat is een gepoorte home cinema sub. Kun je hem niet verkopen en een studio sub terugkopen met crossover filter? Die zijn gemaakt om jouw doel te dienen namelijk.

Een gepoorte home cinema sub zou ik niet snel in de studio zetten ieg.
 
er zijn nnogal wat verschillende meningen over ported en sealed.
sealed is niet per definitie " strakker" Sub is prima.
 
Ik denk niet dat je de nadelen van deze oplossing inziet.

Er zijn ported subs die strak klinken maar de eerste gepoorte home cineme sub die objectieve (sub)bass geeft moet ik nog tegenkomen.
Daarbij mist de desbetreffende ook nog eens een hpfilter met stereo out voor je Mackies (onmisbare feature in de studio).

Tenslotte levert het toevoegen van een subwoofer (ongeacht de kwaliteit) in veel situaties meer problemen dan voordelen op.

Om die reden zou ik zelf dan ook nooit een hifi sub in de studio gebruiken. Daar is die sub ten eerste niet voor bedoeld. Ten tweede moet je ook nog kosten maken om hem uberhaubt technisch compatible te maken.

ETO:

Opbrengsten subwoofer + kosten crossover = budget studio subwoofer.

De sub die je voor dat bedrag kan krijgen kun je dan vergelijken met je huidige hifi sub + externe crossover. Een dergelijke ETO lijkt me essentieel om tot een optimale keuze te komen rekening houdend met zowel prijs als kwaliteit.

Tenzij het simpelweg je doel is om je hifi sub compatible te maken natuurlijk.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Volgen mij begrijp je niet wat een crossover doet :)

de mackies hebben geen passthrough, maar wel "Low cut"
de Monolith heeft geen passthrough maar wel " high cut"

een crossover heeft meerdere banden (ik heb er maar 2 nodig) met ieder eeneigen HP/LP filter
voor de Monolith onder andere Velodyne DD18, SVS P2B/2 in m'n bezit gehad, weet wel enigsinds wat er in subland te koop is.
 
ik heb alleen Balanced outputs op m'n DAC, zou sowieso niet met een RCA splitter op m'n mmain out willen werken om signaal voor de sub af te tappen
 
Volgen mij begrijp je niet wat een crossover doet :)

Jij bent inderdaad veeeeel slimmer dan ik!

de mackies hebben geen passthrough, maar wel "Low cut"
de Monolith heeft geen passthrough maar wel " high cut"

Dat had je niet verteld. Maar aangezien jij die informatie al hebt en veel slimmer bent dan ik wist je natuurlijk ook al dat je helemaal geen crossover nodig hebt om monitoren met hpp achter de ingang en een sub met lpf achter de ingang samen te laten werken.

Niet dat je dan een strakke overgang hebt maar met die sub gaat dat uberhaubt niet lukken.
 
Laatst gewijzigd:
Je zou de Urei 525 crossover eens moeten checken.
Een industriestandaard die volgens mij onder audiofielen erg geliefd is.

http://www.allegrosound.com/UREI_525.html

Ik heb er zelf ook twee. Ze werken fijn en makkelijk maar zijn toch zeer veelzijdig.
Eén zo'n crossover kan mono naar 5 banden (of minder als je wilt) splitten.
En stereo naar maximaal 3 banden (of twee als je wilt).
 
Jij bent inderdaad veeeeel slimmer dan ik!



Dat had je niet verteld. Maar aangezien jij die informatie al hebt en veel slimmer bent dan ik wist je natuurlijk ook al dat je helemaal geen crossover nodig hebt om monitoren met hpp achter de ingang en een sub met lpf achter de ingang samen te laten werken.

Niet dat je dan een strakke overgang hebt maar met die sub gaat dat uberhaubt niet lukken.
splitter is geen optie, bass management via controll room in Cubase zou ook nog kunnen bedenk ik me net, dus een 2.1 monitor setup configureren.
 
het is natuurlijk maar de vraag of de laag af en hoog af van dezelfde orde zijn, anders loop je alsnog tegen gedoe aan.

je kan een oude bss crossover proberen, maar digitaal is imho beter. je kan het idd in cubase proberen, als 2.1 setup. zo kan je ook de fase nog corrigeren tov je mains. wel goed calibreren!
 
Ik zou er niet aan beginnen, een 5.1 boemdoos bij je monitors is vragen om problemen.
ja mijn speakers gaan tot 40 hz. en heb aardig wat absorbers in de ruimte. Bass kan nog steeds beter maar een sub geeft zoieso snel meer problemen dan voordelen. Een hifi sub gaat vrijwel zeker ergens lomp lopen boosten wat tot berg en dal in je kamer leidt.

splitter is geen optie, bass management via controll room in Cubase zou ook nog kunnen bedenk ik me net

ok zou kun je het natuurlijk altijd proberen. Kost niets en dan kun je altijd zien of de sub uberhaubt wat toevoegt (onafhankelijk van de overgang tussen de mackies en je sub.

het is natuurlijk maar de vraag of de laag af en hoog af van dezelfde orde zijn
klopt. die crossover uit openingspost heeft wel hele stijle filters zag, maar beetje zonde om dat te investeren in buikrommelbass
 
Laatst gewijzigd:
Ik had eerst gewoon 2.1 Toen had ik dus 2.1 met die sub erbij, best leuk voor muziek te luisteren als je eens wilt knallen.
Was meer in de tijd dat mijn interesses nogal ook in de richting van het hifi gebeuren lagen.
Voor het maken van muziek vond ik het niet echt handig verder vandaar dat ik hem maar verkocht, nog best wat voor gebeurd gelukkig (de kosten waren eruit zeg maar).

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=14222.0

hier staat er nog een stukje over...
 
bass management trekt je sub prima recht, de meeste monitoren vallen al met 12db/oct af bij 40hz, het is duur puur voor extensie.

Wel grappig hoe een crossover vraag ontaard in een welles/nietes subdiscussie :)
 
Back
Top