Access Virus B/C of Powercore??

Condance

Ingeburgerd
Lid sinds
1 oktober 2009
Berichten
51
Misschien dat jullie me kunnen helpen.
Na een tijdje met wat softsynths bezig geweest te zijn zou ik graag een 2e hands Access Virus B of C aan willen schaffen.
Maar nu stuitte ik ook op een Virus Powercore, ik meen een Virus als hardware kaart voor in je pc die dan als VST Plugin te gebruiken is.

Kan iemand mij vertellen wat de voor- en nadelen van de verschillende type's zijn?

Is een Virus Desktop moeilijker in gebruik qua automations dan de Powercore die natuurlijk als VST te automatiseren is?

Is de normale Virus omslachtiger in gebruik ivm midi in - terugsturen van audio signaal naar pc - recorden enz?

Zit er verschil in geluid tussen de Powercore en normale Virus?

Werkt een normale Virus fijner dmv 'echte' knoppen?

Vergt de Powercore veel van de pc processor?

Oftewel wat raden jullie me aan???
 
ik heb ervaring met beiden en heb een virus powercore te koop staan, eventueel incl. de pci powercore kaart erbij.

Het kost bijna geen processor kracht omdat de virus pluggin op de kaart draait en niet op je cpu ;) Daarnaast krijg je bij de kaart een hele berg goeie pluggins die naar mijn mening beter klinken dan de meeste cpu vretende pluggins.
Mede daarom ben ik aan het kijken naar een powercore firewire versie zodat ik hem ook aan mijn laptop kan hangen (die helaas wel flink duurder is).

Ik vind het een voordeel dat je met de virus powercore met de muis op je scherm kan werken, wat voor mij een stuk sneller werkt dan los op de virus B van een vriend van me. Daar ben je al sneller geneigd om in de menuutjes te moeten scrollen om diepre edits te kunnen doen, bij de virus powercore heb je handige grote overzichtelijke tabbladen zodat je direct bij je gewenste parameter bent. En alles in-the-box, zoals je zelf al zei, wat handig is met renderen/audio exporteren, anders moet je steeds opnieuw alles met de hand realtime opnemen wat veel extra tijd kost als je veel moet veranderen om wat voor reden dan ook.

Ik zelf verkies dus de virus powercore boven een hardware virus B.
Qua klank zijn ze echt identiek als ik alle reacties op internet erbij haal.

Zie ook: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1039548

etc. via google

edit: hier staat een poco virus met kaart voor maar 225 euro ! (niet van mij!)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=125705&highlight=virus
 
poco virus heeft 4 parts en 12 stemmen vs 16 parts en 24 stemmen voor een virus B
dat is 1 nadeel van de powercore.

2e nadeel is: Wat als je geen pcikaarten meer hebt in nieuwe pc's?

Voor de rest:Koop/spaar door voor een virus Snow! alle goodies van de poco virus en veel langer houdbaar+veel meer mogelijkheden.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik neem de Virus Powercore van Niel over aangezien die waarschijnlijk toch makkelijker werkt dan een losse bak.
Ik kan altijd nog over stappen naar een Snow/TI/TI2, maar nu is m'n budget daar niet naar helaas... Ben ook nog een oude kever aan het restaureren en moet nog naar Decibel en Q-Base komende weken :D
 
De afweging Virus b of Powercore is de keuze of je extern met de Access outputs wil werken met handson gevoel of puur intern PC met mogelijkheid tot uitsturen naar mixer met muisknopkloterij of externe sturing..
 
Laatst gewijzigd:
Voor Cubase bestaat er een zeer goede device panel die je de Virus B laat editeren op het scherm. Ook de derde oscillator kan je er mee bedienen.
In weze is er dus (als je met Cubase werkt) op dat vlak geen verschil met de powercore Virus.
 
nog even een quote van de tc site:

http://tcsupport.custhelp.com/cgi-b...nMuc2VhcmNoX25sJnBfcGFnZT0x&p_li=&p_topview=1

Audible differences between Virus hardware and Virus PowerCore
trnsp.gif


Question: How does the Virus PowerCore plug-in relate the Virus hardware synths? Is it an emulation?

trnsp.gif

Answer No, it's not an emulation.
The Virus PowerCore contains a full Virus B / Indigo 1 engine algorithm (albeit with 16 notes polyphony) in plug-in form.
This is made possible because the DSP (digital signal processing) chip used with the PowerCore platform and the Virus hardware synths, is the same -- namely the industry standard Freescale (formerly Motorola) series -- which means the sound will be identical on both.
Obviously, when making an A / B comparision between the two, any perceived difference in sound would be caused by the difference between the Virus hardware outputs and its converters, and your audio I/O and its converters.
 
Back
Top