Korg Trinity of Triton?

Fivestar_Beats

Nieuwkomer
Lid sinds
13 juni 2010
Berichten
1
Als je kon kiezen tussen een Korg Trinity of een Triton welke zou je nemen en waarom?

Van veel Korg Trinity bezitters hoor ik dat ze de Triton een waardeloze bak vinden vanwege de engine die er in zit. Het geluid van de Trinity zou warmer, voller en heldere zijn dan het geluid van de Triton. Hoe is jullie ervaring hiermee?
 
Met de Triton heb ik geen ervaring, dus wellicht heb je niks aan mijn mening, die is: de Trinity klinkt geweldig, maar het (ongewogen niet Trinity PRO) keyboard speelt vre-se-lijk licht. Voor mij een probleem, misschien niet voor jou. Dat de Triton 'slechter' zou klinken las ik ook eerder, maar misschien is dat gewoon een 'vroegah was allus betuh' mythe - géén onbekend verschijnsel in synth land :kimono:

M.a.w. zou er fijn van elk één opsporen en eerst eens spelen voordat je kocht, dan kun je je eigen mening vormen.
 
Ik heb mijn Trinity al sinds 98 en heb eigenlijk nooit interesse in die Triton lijn gehad. Ik vond het niet zo'n upgrade voor mij. Ook qua klank heb ik de Tritons nooit echt veel beter gevonden. De Tritons hebben natuurlijk wel betere specs.

Je moet wel weten dat het scherm op de Trinity nogal traag aanvoelt, zeker anno 2010. Switchen tussen klanken is behoorlijk traag, de sequencer is traag. In een live omgeving heb ik dit als zeer storend ervaren. Ligt een beetje aan de muzieksoort, maar ik moest enorm veel switchen qua klank en was genoodzaakt om veel met splits te gaan werken. Dat werkt dan wel natuurlijk.
De Trinity is ook 32 voice polyphony. Kan beperkt zijn. Volgensmij heeft de Triton minimaal het dubbele

Het enige echte nadeel is de floppydrive. Ik heb dus nog floppies voor die Trinity en dat werkt allemaal nog sinds 98. Maar eigenlijk wil je daar niet van afhankelijk zijn. de SCSI optie zou dan een oplossing zijn. Echter, zie die nog maar eens te krijgen.
 
Ik zou geen van beide nemen. Het zijn verouderde machines. Spaar lekker door voor iets uit de 2003 generatie. motif, fantom x, triton Extreme...
 
Als je kon kiezen tussen een Korg Trinity of een Triton welke zou je nemen en waarom?

Trinity,,,Voor de pads
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou voor de Triton gaan. Werkt wat sneller en is nog steeds een dijk van een synth.
Als je realistische geluiden wilt is het misschien beter om te kijken naar wat nieuwers maar als synth blijven het topmachines.
 
Allereerst de vraag, misschien wel de belangrijkste; waar ga je hem voor gebruiken, welke stijl, live/studio, heb je meer synths of is dit je basis etc...iets meer achtergrondinfo zou goed zijn. Ik zou in verschillende situaties voor verschillende synths gaan.
 
Ik ken de trinity alleen van een paar demo's, De Triton blinkt niet uit in warmte , maar daar hebben meer digitale synths last van. Ik kan er wel snel mee werken en de specificaties zijn heel behoorlijk. Ik moet wel toegeven dat mijn verwachting dat de Triton mijn M-1 kon vervangen, niet is uitgekomen. De M-1-golfvormen klinken uit de Triton toch anders. De effectprocessor van de M-1 (en dus ook van de T-serie) heeft een lagere resolutie en een warmere klank, dus uiteindelijk kwam er een T-3 bij. Ook het Moss-board kon de Prophecy niet helemaal vervangen. De Prophecy heeft een iets andere parameterset en controllers. De Triton is wel weer makkelijker te bedienen en heeft niet dat flikkerende scherm van de Porphecy. Ach, je krijgt wat en je laat wat...
 
De enige Triton die goed klinkt is namelijk de Triton Studio. Je kan ze allemaal op een rij zetten en die springt er uit qua overall sound (dus het outputsignaal... niet de sounds of presets), ballen, dynamiek etc. Een wereld van verschil met de 'Classic' Le TR Zelfs de Extreme...geen vergelijk. Dat wat de Trinity had, heeft de Studio maar geen enkele andere, ook de M3 niet van nu.
 
kheb ze beide (in rack formaat)
vind ze beide super klinken, komen wel overeen kwa klank, maar ook weer niet

koop gewoon 1 als keys en andere in rack formaat, dan heb je het beste van beide
 
waarom overweeg je geen M50? weet niet wat je budget is maar volgensmij zitten die ook al rond de 700-800 euro via mp.
 
Ik heb jarenlang een Triton (classic) gehad. Het is een leuke synth, maar de Trinity Plus, die ik inmiddels heb, heeft een veel interessanter klankspectrum met z'n dual filters. Als ik zou moeten kiezen dan ga ik voor de goddelijk klinkende Trinity. :beard:
 
Back
Top