Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

juno-60.jpg


hij's makkelijk te bedienen maar daarmee gelijk ook weer minder interessant
aangezien je er niet een heel breed pallet aan sounds uit kan halen...
dan kan je beter gaan voor een 2 osc synth met ringmod en/of sync.

het enige wat de juno-60 dikheid geeft zijn slechts 3 dingen; PWM, Chorus en HPF standje 0,
haal je deze er uit dan blijft er niets meer van over...
 
Wave synths zoals D50 vind ik niks, het lijkt mij juist een uitdaging om met de DX7 soundjes te maken, en ik moet er snel 1 hebben.
Nu pas beginnen de mensen hem een beetje door te krijgen mischien? :) :) :) na al die jaren.

Oh en Rob, vertel hem ook over mijn analoge gear ! lol
 
Wave synths zoals D50 vind ik niks, het lijkt mij juist een uitdaging om met de DX7 soundjes te maken, en ik moet er snel 1 hebben.
Nu pas beginnen de mensen hem een beetje door te krijgen mischien? :) :) :) na al die jaren.

Oh en Rob, vertel hem ook over mijn analoge gear ! lol

Ik heb je een paar linkjes over msn gestuurd m.b.t de TX7'tjes.

Waarom vind je wave synths niks dan? Ik vind de d50 eigenlijk zo slecht nog niet.
 
Omdat ik dan liever zelf die waves erin kan zetten zoals een sampler.
Yamaha Vector synths vind ik trouwens vetter met zo een joystick!
 
de dx is en blijft een schitterende bak met enorme mogelijkheden maar moeilijk vertaalbaar/of te abstract voor een beginner. dus mischien dat een plaatje met modules helpt. hier zie je in en uitgangen etc. de routes dus van alles. van de clavia G2 met een dx21 patch(uitgang staat op fx maar moet op 1&2 out).
helemaal links zie je het modulator gedeelte. een lfo(laag frequent trillingsmaker) voor b.v. vibrato. hier door een envelope generator om vertraagd het signaal van de operators te beinvloeden. daaronder zijn mixers te zien waarmee je de hoeveelheid van deze modulatie kan instellen. dat geldt ook voor de pitch envelope. hiermee kan je de toonhoogte in tijd veranderen. hiernaast zie je het operator gedeelte. dit is het gedeelte wat geluid maakt. een operator is dus een trillingsmaker in het audio spectrum(wat je hoort) en geeft een sinus signaal af(saaie piep). de frequentie(toonhoogte) van de operator kan op ratio(toonhoogte volgend) of op fixed(b.v. als formant) gezet worden. en ge fine-tuned worden. de envelope(gen) bestaat uit een instelbaar gedeelte waarvan je de rate(snelheid) en het niveau(hardheid) kan instellen. je zie naast het bovenste groene vlakje vel(ocity)=aanslag gevoelligheid, en RateScale=de overall snelheid van de envelope. hieronder is de kblevelscaler. hiermee kan het toetsenbord de hardheid van de envelope moduleren. je hebt hier een linker en rechter gedeelte, met daar tussen in een breakpoint. dat breakpoint is tot op de toets nauwkeurig in te stellen. met hiernaast de overall output niveau. dit is voor alle operators, of het nu een modulator is, of een carrier. nu komt het interessante. links zie je de dx router met de inputs voor de operators. je ziet dat operator terug gaat in zn fm ingang, hierdoor ruis mogelijkmakend(feedback). ook is operator 2 gesynced met operator 1. niet alleen in het router plaatje, maar ook fysiek. op 5 en 6 doen niet mee want het is een dx 21. de router staat op algorithme 15, voor andere algoos zie je dx. hier in de router bepaal je dus het algorithme en daardoor dus de fm schakelingen met de medulators en cariers.

nou, hoopt dat dit een beetje helpt kwa werking.
 

Attachments

  • dx21.jpg
    dx21.jpg
    221,6 KB · Bekeken: 55
  • dx21.pch2
    2,6 KB · Bekeken: 64
Laatst gewijzigd:
Vet ja, die algorithm modules zitten in de g2, nog een reden om mn studio in orde te maken.
Zelfs een keyboard level scale? ook nooit opgevallen.
Zoveel modules die ik niet gebruik van de g2.
Bedankt Roland
 
oja, om het een beetje door te krijgen: begin gewoon met 1 carrier met modulator. hiermee kan je al uren zoet zijn. algoritme 32 is allemaal cariers naast elkaar. hiermee kan je dus met de frequentie van elke carrier steeds meer sinus signalen stapelen, en zo doende, je eigen (van piep tot krankjorum)golfvorm samenstellen.
er is nog veel meer te zeggen hierover maar heb lamme vinger nu.
 
Laatst gewijzigd:
ik weet ook niet precies wat ik doe op mn DX ik klooi gewoon tot er een leuke sound uitkomt
 
Oh en Rob, vertel hem ook over mijn analoge gear !

Dat doe je zelf maar, je hebt zoveel spul gehad haha..:dubbel:

..Beetje sneu dat geleuter over de G2, ik heb er geen!! ;) ..beetje te duur voor me haha.. :(
Wel leuk dat je er ook FM mee kan, mss ooit geld voor zo'n ding..
 
@Analogman, heb je dit ook geprobeerd?:

The TX7 was designed to be exactly what it says on its front panel, which is to be an FM expander. According to the manual, the main setup that comes to mind is to connect DX7 MIDI out to the TX7 MIDI in, TX7 MIDI out into DX7 MIDI in. With this combo, you have 32 voices of polyphony and two line outputs. It becomes quite a pewerful instrument, almost like 2 DX7's.

Bron: http://www.vintagesynth.com/yamaha/tx7.php
 
En wat om je DX gewoon aan de computer aan te sluiten en met een editor te werken, of tenminste om te zien hoe de patches in elkaar zitten. den heb je nog altijd je "originele" sound en kan je die monsterlijke interface achterwege laten.
 
Back
Top