Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

ruikt naar .......digitaal......nieuw.....blaarrrgg...:r
volgens mij praat jij maar gewoon alles en iedereen na, je hebt 'gehoord' dat digitaal kut is maar je kent je eigen synth nog niet eens...
je weet nog niet eens wat een 2 oscs synth is met sync... softsynths zijn perfecte leerscholen potver!
Ja, dat klopt.... maar hij is niet nieuw!
en waar gaat dit pcies over?
 
Laatst gewijzigd:
volgens mij praat jij maar gewoon alles en iedereen na, je hebt 'gehoord' dat digitaal kut is maar je kent je eigen synths nog niet eens...
je weet nog niet eens wat een 2 oscs synths is met sync...

als ik jaren 80 muziek wil maken, gebruik ik toch jaren 80 synths?
 
Ik schaam me bijna dat ik ook in het noorden woon... zucht.
 
Ik schaam me bijna dat ik ook in het noorden woon... zucht.


Weet jij anders ook nog een goed (nederlands boek) waarin de basis principes van synthesizers worden uitgelegd? heb nu inmiddels al 4 handleidingen van de dx7 doorgelezen + jullie posts (door jullie posts werd het wel iets duidelijker... ) en snap er nog maar weinig van.
 
als ik jaren 80 muziek wil maken, gebruik ik toch jaren 80 synths?
nee zo werkt dat niet... je moet hetzelfde voor ogen hebben als de artiesten destijds... dus de manier waarop ze de geluiden gebruikten, wat de geluiden moesten vertolken etc... als je dat niet op diezelfde manier kan vertalen dan ben je er dus nog niet...
Weet jij anders ook nog een goed (nederlands boek) waarin de basis principes van synthesizers worden uitgelegd? heb nu inmiddels al 4 handleidingen van de dx7 doorgelezen + jullie posts (door jullie posts werd het wel iets duidelijker... ) en snap er nog maar weinig van.
doe wat yoozer zei: neem eerst 2 operators en luister wat het doet...
je kan operators heel simpel aan en uit zetten (zie frontpaneel van DX)
 
Weet jij anders ook nog een goed (nederlands boek) waarin de basis principes van synthesizers worden uitgelegd?

Nope, ik zoek alles wat ik wil weten via Google etc.

Keyword: how does a synthesizer work ...pagina's vol met info..

Probeer zoiets, en wees bereid om er uren aan te besteden.
Ik ben al jaren bezig om alles te begrijpen en toe te passen.
 
Digitaal kan alleen maar sinus afspelen.
Omdat je aan samplerate vastzit, zal de zaagtand tot sinus moeten worden uitgesmeert, op hoge tonen.

Hoe werkt FM Synthese ? :
Hier verandert de frequency zowel positief als negatief, en kan de sinus tot zaag of blokgolf worden uitgerekt, en zou nogsteeds bandlimited zijn omdat je een sinus afspeelt.

Hoe werkt additive synthese ? :
Hier worden meerdere sinussen gestapeld, om een zaag of blokgolf te bereiken.
Hoe hoger de frequency, hoe minder sinussen gestapeld zijn. ( moeilijker te programmeren )

Waarom liever een analoge synthesizer : omdat digitaal alleen maar sinus af kan spelen.

Tog is die klassieke DX7 super. Oude Digital - Analog Converter ( DAC )
Een emulator in je PC bijvoorbeeld heeft geen eigen DAC met eigen geluid.

Analog man heeft hier de vetterre gear !! ,
Het origineel klinkt altijd beter dan een emulator. :) :) :)
 
Digitaal kan alleen maar sinus afspelen.
Omdat je aan samplerate vastzit, zal de zaagtand tot sinus moeten worden uitgesmeert, op hoge tonen.

Hoe werkt FM Synthese ? :
Hier verandert de frequency zowel positief als negatief, en kan de sinus tot zaag of blokgolf worden uitgerekt, en zou nogsteeds bandlimited zijn omdat je een sinus afspeelt.

Hoe werkt additive synthese ? :
Hier worden meerdere sinussen gestapeld, om een zaag of blokgolf te bereiken.
Hoe hoger de frequency, hoe minder sinussen gestapeld zijn. ( moeilijker te programmeren )

Waarom liever een analoge synthesizer : omdat digitaal alleen maar sinus af kan spelen.

Tog is die klassieke DX7 super. Oude Digital - Analog Converter ( DAC )
Een emulator in je PC bijvoorbeeld heeft geen eigen DAC met eigen geluid.

Analog man heeft hier de vetterre gear !! ,
Het origineel klinkt altijd beter dan een emulator. :) :) :)

Ik zelf heb ook de neiging als ik met een VSTI bezig ben , dat als het niet lukt ik te snel naar een andere VSTI ga zoeken.

Ik vind de oude synthesizers eigenlijk naar mijn mening beter klinken dan de hedendaagse. Maar dat is dan mijn smaak, ik hou meer van jaren 80 geluiden e.d.

Sorry als ik wat uit mijn slof schoot met het over een kam scheren van digitale nieuwe synths.
 
Digitaal kan alleen maar sinus afspelen.
Omdat je aan samplerate vastzit, zal de zaagtand tot sinus moeten worden uitgesmeert, op hoge tonen.

Hoe werkt FM Synthese ? :
Hier verandert de frequency zowel positief als negatief, en kan de sinus tot zaag of blokgolf worden uitgerekt, en zou nogsteeds bandlimited zijn omdat je een sinus afspeelt.

Hoe werkt additive synthese ? :
Hier worden meerdere sinussen gestapeld, om een zaag of blokgolf te bereiken.
Hoe hoger de frequency, hoe minder sinussen gestapeld zijn. ( moeilijker te programmeren )

Waarom liever een analoge synthesizer : omdat digitaal alleen maar sinus af kan spelen.

Huh? Je zal meer je best moeten doen om me te overtuigen...Volgens mij heb je geen idee wat er gebeurt als je een zaagtand afspeelt met een zeer lage samplerate, noch hoe FM werkt, noch hoe je een additieve synth programmeert.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zelf heb ook de neiging als ik met een VSTI bezig ben , dat als het niet lukt ik te snel naar een andere VSTI ga zoeken.

Ik vind de oude synthesizers eigenlijk naar mijn mening beter klinken dan de hedendaagse. Maar dat is dan mijn smaak, ik hou meer van jaren 80 geluiden e.d.

Sorry als ik wat uit mijn slof schoot met het over een kam scheren van digitale nieuwe synths.

je noemt jezelf een analoge liefhebber maar je gebruikt gewoon VST's? das best suf 8o)
 
je noemt jezelf een analoge liefhebber maar je gebruikt gewoon VST's? das best suf 8o)

Nee, ik gebruik VSTI's voor Piano geluiden etc. Synth geluiden uit ouwe bakke:frons: Word ook gek van die latency, dus moet maar even een externe geluidskaart kopen.
 
Volgens mij heb je geen idee wat er gebeurt als je een zaagtand afspeelt met een zeer lage samplerate, noch hoe FM werkt, noch hoe je een additieve synth programmeert.

Vergeef zijn rare uitleg, ik ken hem goed, hij's beter in het programmeren van C++ code ;)
Hij heeft geen studie DSP gevolgd, maar kan zker een goede VSTi/VSTfx programmeren in de VST SDK ( ik heb zijn VSTs getest ).
 
Laatst gewijzigd:
Analog man heeft hier de vetterre gear !! ,
Het origineel klinkt altijd beter dan een emulator. :) :) :)
maar als je niet weet wat je doet dan komt er nog niets zinnigs uit...
Ik zelf heb ook de neiging als ik met een VSTI bezig ben , dat als het niet lukt ik te snel naar een andere VSTI ga zoeken.
en... heb je nu ook de neiging om een andere hardware synth te zoeken? want het duurt zo lang met de DX...
 
maar als je niet weet wat je doet dan komt er nog niets zinnigs uit...

en... heb je nu ook de neiging om een andere hardware synth te zoeken? want het duurt zo lang...

Nee, dx7 = gebruikt in muziek die ik leuk vind. Een VSTI niet, kan wel bijv juno 60 emulator gebruiken... maar dat vind ik toch net niet echt. Daarom heb ik meer motivatie bij een hardware synth, ik krijg last van vierkante ogen bij een VSTI.
 
Maar je kiest ook voor een hardware synth die bekend stond als zeer onoverzichtelijk en een crime om te programmeren. Hou er rekening mee dat het na zo'n jaartje of vijf 'uit was met de pret'...

Wout
 
Maar je kiest ook voor een hardware synth die bekend stond als zeer onoverzichtelijk en een crime om te programmeren. Hou er rekening mee dat het na zo'n jaartje of vijf 'uit was met de pret'...

Wout

Omdat er nieuwe synths uitkwamen , zoals de d50 , die weer makkelijker te programmeren waren? Maar , de dx7 is en blijft een klassieker, ik doe mijndes echt niet meer weg 8~

is een juno 60 dan veel makkelijker om te programmeren?
 
is een juno 60 dan veel makkelijker om te programmeren?

02252006_google_girl21.jpg
 
Back
Top