Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

nou wout, dat gaat best hoor met een beetje getwiddle.
deze is voor de demo versie.
Dat gaat best hoor zegt-ie hehe.. ziet er tamelijk complex uit.

Krijg weer FM kriebels na het lezen van dit topic.. had m'n TX816 nooit weg moeten doen ;{
 
@Analogman, heb je dit ook geprobeerd?:

The TX7 was designed to be exactly what it says on its front panel, which is to be an FM expander. According to the manual, the main setup that comes to mind is to connect DX7 MIDI out to the TX7 MIDI in, TX7 MIDI out into DX7 MIDI in. With this combo, you have 32 voices of polyphony and two line outputs. It becomes quite a pewerful instrument, almost like 2 DX7's.

Bron: http://www.vintagesynth.com/yamaha/tx7.php

Klinkt interessant, maar ik denk dat ik me eerst maar even op de basis van FM synthese ga richten voordat ik dit soort coole dingen ga doen 8~
er is nog veel te leren...... alles op zijn tijd....8o)
 
zelfs als r een G3 komt blijven mn rode modulars bij het baasje. zat nog ff verder te pielen. toch bijna een dx7. kom net wat dsp te kort. het is wel jammer dat bij de demo de dx-router ontbreekt want dan kan je makkelijker switchen. dus tis ff puzzelen, maar je kan wel 8 variaties instellen.
maar zoals je ziet, tis bijna te doen. in de hardware G2 ist geen probleem.
 

Attachments

  • AlmostDX7 Demo.jpg
    AlmostDX7 Demo.jpg
    203,6 KB · Bekeken: 68
  • AlmostDX7 Demo.pch2
    6,6 KB · Bekeken: 68
Laatst gewijzigd:
zelfs als r een G3 komt blijven mn rode modulars bij het baasje. zat nog ff verder te pielen. toch bijna een dx7. kom net wat dsp te kort. het is wel jammer dat bij de demo de dx-router ontbreekt want dan kan je makkelijker switchen. dus tis ff puzzelen, maar je kan wel 8 variaties instellen.
maar zoals je ziet, tis bijna te doen. in de hardware G2 ist geen probleem.
(ach sander, een beetje modules aan elkaar knopen is mn vak :), dat realiseren sommige mensen niet, en dus ook niet de mogelijkheden van modulaire systemen. hoe assoiciatief ze ook kunnen denken).

hoe open ik die bijlage? Kan je hem anders ook als mp3 file posten?
 
de 1ne is een plaatje van de G2 editor. de andere is de patch. dat is geen geluids file, maar een file voor de G2 hardware of Demo versie. hier te verkrijgen(pc link):
http://www.clavia.se/main.asp?tm=Downloads&cldwn=Nord_Modular_G2&osdwn=osw
maar dan moet je wel achter een pc gaan zitten, daar hou je niet zo van.
stel dat jum installeerd, daarna ff je geluidskaart toewijzen door de dropdown van setup te gebruiken en daar je kaart toewijzen. ook zou ik 1st de dx21 patch bekijken/beluisteren omdat iets eenvoudiger is. maar nu je dan alles in modules ziet, is het mischien makkelijker te begrijpen. (dokter als u daar drukt, doet het hier au)en knopjes draaien , want dan begrijp je beter de functie. cntl+k roept een virtueel keyboard op.
 
Ik had al jullie posts even uitgeprint, en in mijn mapje gestopt waar ik al mijn DX7 informatie materiaal in verzamel. Nu heb ik al jullie posts even in alle rust doorgelezen, plus een breed schala aan uitgeprinte informatie van Synthwiki (hetgene dat mij boeiend leek.) . Nu heb ik echter nog een paar dingen die niet duidelijk genoeg voor mij waren. Zoals ik heb gelezen hebben jullie het uitermate vaak over bijv: de carrier (op1) moduleert de modulator (op2). Wat verstaan jullie nou eigenlijk precies onder 'moduleren' ? Als ik het goed begrijp..... de carrier verzorgt de basistoon, en de geluidssterkte. Kortweg , de carrier (drager) is de grondlaag (zoals ik het begrijp, zeg me als ik het verkeerd heb hoor!). De carrier moduleert (weet nog steeds niet wat het inhoud. Bewerkt ofzo?) de modulator (op2) welke op zijn beurt bijv weer operator 3 moduleert. (afhankelijk van het algoritme, bij alg. 32 op de dx7 staan alle operators naast elkaar en zijn ze dus allen carriers (dragers). )
Zou iemand mij nog wat uit kunnen leggen over de amplitude van verschillende modulaties die ik vervolgens kan moduleren (definitie?) , met envelopes (key on, sustain , release, key off , als ik het goed begrijp..... weet niet of ik de juiste volgorde heb…..corrigeer me indien het fout is :D). Ik heb ook mijn verschillende handleidingen er al bij gepakt (nederlandse, engelse en nog een ander nederlandse dx7 handleiding.) maar kan nou niet echt vinden in begrijpbare taal wat ‘ amplitude’ nou precies doet en inhoudt. Ook snap ik ‘ depth’ en ‘ curve’ e.d nog niet, ik was wel zover dat het iets te maken had met de aanslag gevoelligheid tussen het rechts en links octaaf (?) , evenals dat rare plaatje helemaal rechts van de algorithms, naast het EG plaatje snap ik niets van..
 
de carrier (op1) moduleert de modulator (op2). Wat verstaan jullie nou eigenlijk precies onder 'moduleren' ?
nee OP1 word gemoduleerd door OP2... moduleren is het continu veranderen...
Zou iemand mij nog wat uit kunnen leggen over de amplitude van verschillende modulaties die ik vervolgens kan moduleren (definitie?) , met envelopes (key on, sustain , release, key off , als ik het goed begrijp.....
Key-on; een toets word ingedrukt en start de envelope in het attack segment (dit wil niet zeggen "altijd vanaf 0" maar vanaf het punt waar de output van de envelope is gebleven)
als de attack zijn tijd heeft volbracht zal het signaal zijn aangekomen op peak niveau en zal het overgaan in het Decay segment... als de Decay tijd voorbij is zal de sterke van het signaal blijven hangen op het Sustain LEVEL, de tijd hiervoor wordt bepaald door hoe lang men de toets ingedrukt blijft houden... op het moment dat men de toets los laat zal het Release segment in werking treden tot 0 wordt bereikt...

maar kan nou niet echt vinden in begrijpbare taal wat ‘ amplitude’ nou precies doet en inhoudt. Ook snap ik ‘ depth’ en ‘ curve’ e.d nog niet, ik was wel zover dat het iets te maken had met de aanslag gevoelligheid tussen het rechts en links octaaf (?) , evenals dat rare plaatje helemaal rechts van de algorithms, naast het EG plaatje snap ik niets van..

- Amplutide is de Y/hoogte/volume van een signaal...
- Depth/Level is de versterking/reductie van een signaal
- Curve is een kromming, dus niet lijnrecht maar bol of hol...
 
Laatst gewijzigd:
Gooi er eens wat enters tussen :D.

Zoals ik heb gelezen hebben jullie het uitermate vaak over bijv: de carrier (op1) moduleert de modulator (op2). Wat verstaan jullie nou eigenlijk precies onder 'moduleren' ?

Weet je wat een LFO op een synthesizer doet?

Bij sommige patches op je DX7 gaat het geluid in toonhoogte "wiebelen" als je het modulatiewiel omhoog doet. Wat er dan gebeurt is het volgende:

( LFO * (positie van modulatiewiel - tussen 0.000 en 1.000) ) + toonhoogte van operator.

Staat het modulatiewiel helemaal omlaag, dan is de positie 0, en dan blijft de toonhoogte hetzelfde. Dit is identiek aan helemaal niet moduleren.

De toonhoogte van een geluid wordt bepaald door de frequentie - aantal trillingen per seconde. Nou, je raad het wellicht al - toonhoogte (frequentie) + modulatiewiel = frequentie-modulatie = FM.

Het verschil is dat het moduleren in de DX7 op een veel hogere snelheid plaatsvindt dan dat jij kunt horen (of correcter - dan je oor kan onderscheiden). De modulatie is dus de hoeveelheid die er bij de "statische" toonhoogte van de operator wordt opgeteld of afgetrokken.
 
Gooi er eens wat enters tussen :D.



Weet je wat een LFO op een synthesizer doet?

Bij sommige patches op je DX7 gaat het geluid in toonhoogte "wiebelen" als je het modulatiewiel omhoog doet. Wat er dan gebeurt is het volgende:

( LFO * (positie van modulatiewiel - tussen 0.000 en 1.000) ) + toonhoogte van operator.

Staat het modulatiewiel helemaal omlaag, dan is de positie 0, en dan blijft de toonhoogte hetzelfde. Dit is identiek aan helemaal niet moduleren.

De toonhoogte van een geluid wordt bepaald door de frequentie - aantal trillingen per seconde. Nou, je raad het wellicht al - toonhoogte (frequentie) + modulatiewiel = frequentie-modulatie = FM.

Het verschil is dat het moduleren in de DX7 op een veel hogere snelheid plaatsvindt dan dat jij kunt horen (of correcter - dan je oor kan onderscheiden). De modulatie is dus de hoeveelheid die er bij de "statische" toonhoogte van de operator wordt opgeteld of afgetrokken.

Maar, de LFO kan je ook 'standaard' in een preset verwerken? Door de PMD waarde te veranderen?
 
Er is geen Level 42 sound. Wil je weten hoe dat moet, plaats dan een mp3-demo of video met het geluid duidelijk hoorbaar in hoge kwaliteit - opnames met mobieltjes zijn waardeloos - en vermeld er precies bij wanneer je het geluid hoort terugkomen.
 
PMD staat voor Pitch Modulation Depth, is dus ook toonhoogte, en dus ook frequentie. FMD zou echter verwarrend kunnen werken. Een LFO is gewoon de 7e operator.
 
Back
Top