tips gevraagd voor midi setup

Sunthere

Ingeburgerd
Lid sinds
13 augustus 2007
Berichten
41
Goedendag!
Ik ben een beginner wat midi betreft. Ik vind het maar een lastig verhaal. Hopelijk heeft iemand tips...

Ik heb een pc met ableton en een emu 0404 geluidskaart. Deze geluidskaart bezit ook een midi-in en een midi-out.
Sinds sinds kort heb ik een behringer bcr2000 midi controller, een usb/midi keyboard en een moog little phatty.
Op dit moment heb ik alleen de keyboard en de behringer via usb aangesloten op mijn computer.

Ze kunnen alle drie via usb worden aangesloten maar ik heb begrepen dat dat niet handig is aangezien alles op 1 kanaal zit...?
Voor mij is het belangrijk dat ik vanuit ableton geluiden van de moog kan aansturen en afspelen.

Hoe kan ik deze 3 apparaten het beste aansluiten? Op de behringer zit nog een midi-in en en een midi-thru. Heb ik zoiets als een midisport nodig? Kan ik gewoon alles via usb aansluiten?

Alvast bedankt
 
Laatst gewijzigd:
USB is één kabeltje, maar er kunnen meerdere Midi kanalen doorheen, ik dacht zo'n 64 stuks gemakkelijk... Aansturen en afspelen van verschillende apparaten is geen probleem met verschillende Mid kanalen.

Maar kort door de bocht genomen: aansluiten is pas belangrijk als je weet wat je precies wilt aanturen en door wat.
Als je alleen van Ableton naar de Moog wilt is 1 kanaal wel voldoende. Wat wil je met die Behringer controller?

Wout
 
Maar kort door de bocht genomen: aansluiten is pas belangrijk als je weet wat je precies wilt aanturen en door wat.
Als je alleen van Ableton naar de Moog wilt is 1 kanaal wel voldoende. Wat wil je met die Behringer controller?
Wout

De behringer gebruik ik als midi controller om ableton aan te sturen.
Verder heb ik toetsen nodig dus dacht aan een usb/midi keyboard.
De moog heeft een vet analoog geluid dus die wil ik ook toevoegen in ableton. Er zitten ook toetsen op de moog maar ik weet niet of ik die als midi toetsen los van de geluiden uit de moog kan gebruiken.
 
Je hebt geen midisport nodig want zoals je zelf ook al aangeeft heeft je emu ook al een midi-interface dus dan heb je voldoende aan een midi-kabel....
 
Je hebt geen midisport nodig want zoals je zelf ook al aangeeft heeft je emu ook al een midi-interface dus dan heb je voldoende aan een midi-kabel....

maar hoe zou je het verder aanpakken?
 
... De moog heeft een vet analoog geluid dus die wil ik ook toevoegen in ableton.
Ik waarschuw je even voor de gedachte dat Midi ook geluid is, maar het is slechts een control signaal. Vaak moet de audio van de synth nog even via losse kabels gedaan worden.
Er zitten ook toetsen op de moog maar ik weet niet of ik die als midi toetsen los van de geluiden uit de moog kan gebruiken.
Ieder toetsenbord van een Midi synth kan als controller gebruikt worden. Op welke wijze is per instrument verschillend.

Wout
 
Ik waarschuw je even voor de gedachte dat Midi ook geluid is, maar het is slechts een control signaal. Vaak moet de audio van de synth nog even via losse kabels gedaan worden.Ieder toetsenbord van een Midi synth kan als controller gebruikt worden. Op welke wijze is per instrument verschillend.

Wout

Bij de moog usb-kabel voor de midi en dan audio-out weer de computer in?
 
Bij de moog usb-kabel voor de midi en dan audio-out weer de computer in?
Ik ken de Moog niet zo goed, maar ik geloof niet dat'ie het geluid digitaal rendert, toch? Volgens mij issie zelfs volledig analoog, dus ge zult audio kabelkes moeten gebruiken :)

Wout
 
Ik ken de Moog niet zo goed, maar ik geloof niet dat'ie het geluid digitaal rendert, toch? Volgens mij issie zelfs volledig analoog, dus ge zult audio kabelkes moeten gebruiken :)
Wout

het is de little phatty. deze is een jaar of 4 oud. Heeft een usb uitgang.
 
Ken de moog niet maar bij veel synths is de usb aansluiting hetzelfde als een ingebouwde midi-usb interface
 
Ken de moog niet maar bij veel synths is de usb aansluiting hetzelfde als een ingebouwde midi-usb interface
... dus om de audio in de computer te krijgen gaat dit via een audio uitgang en niet via de USB, mijns inziens.

Wout
 
afhankelijk hoeveel usb ingangen je pc heeft, kan je deze controllers apart binnenhalen in ableton. ook kan je als je keyboard een midi out heeft door de behringer heensturen. wat belangrijker is je midi configuratie in ableton.(zie plaatje). bij mij zie je de behringer als control surface, en de korg ms-20 keyb controller als input(dus dat zou jouw keyb kunnen zijn). hierna zie je midi out met de midiman usb. dit zou dan jouw 0404 midi out zijn. stop deze out in je phatty en dan zou alles moeten werken. overigens kan je bij de behringer verschillede setups maken kwa midi. je hoeft dus niet aan 1 kanaal vast te zitten. ik denk dat je midi keyb dat ook kan.
 

Attachments

  • control ableton.jpg
    control ableton.jpg
    162,3 KB · Bekeken: 87
Laatst gewijzigd:
afhankelijk hoeveel usb ingangen je pc heeft, kan je deze controllers apart binnenhalen in ableton. ook kan je als je keyboard een midi out heeft door de behringer heensturen. wat belangrijker is je midi configuratie in ableton.(zie plaatje). bij mij zie je de behringer als control surface, en de korg ms-20 keyb controller als input(dus dat zou jouw keyb kunnen zijn). hierna zie je midi out met de midiman usb. dit zou dan jouw 0404 midi out zijn. stop deze out in je phatty en dan zou alles moeten werken. overigens kan je bij de behringer verschillede setups maken kwa midi. je hoeft dus niet aan 1 kanaal vast te zitten. ik denk dat je midi keyb dat ook kan.

ik heb hem aangesloten eerst op midi (foto 1) ik kan hem horen maar het neemt niks op...

Dus probeer ik het met usb (foto 2). Dat gaat beter. Ik hoor de moog en de gespeelde noten verschijnen in de notenbalk. Als ik op play druk dan hoor ik de noten. Maar het lukt niet om midi-signalen van andere knoppen (zoals cutoff, resonance etc) in ableton op te nemen. Wel het geluid van de synth in audio, maar niet de midi signalen zodat ik de synth kan besturen met automatization. Weet jij wat ik moet doen?
 

Attachments

  • little phatty in ableton.jpg
    little phatty in ableton.jpg
    143,5 KB · Bekeken: 81
  • ableton 2.jpg
    ableton 2.jpg
    139,3 KB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
Back
Top