MIDI Controller voor live gebruik

oldjuster

Nieuwkomer
Lid sinds
12 april 2010
Berichten
7
Ik ben al een tijdje op zoek naar een MIDI controller. Ik heb ze allemaal al gezien, de Novations, de M-audio's, de Emu's, de Yamaha's, de Edirol's, maar 1 ding wordt me niet duidelijk. Welke controlller is het beste voor live gebruik. Ik gebruik momenteel een Yamaha ES8 en wil alleen wat extra toetsen toevoegen door er een MIDI controller aan te hangen. Ik ga geen software besturen met de controller. Punt is, alle controlllers die ik na ben gegaan schijnen geen user preset memory te hebben, een pre bij live gebruik. Lang geleden heb ik een Roland A33 MIDI controller gehad, en die deed niets anders dan user presets opslaan. Bij een optreden kon er simpel van preset geswitched worden.

Hebben jullie suggesties? Ideeen?
Thanks!
 
Dat ie dat kan weet ik, heb er ook eentje gehad maar we zijn inmiddels wat jaartjes verder. Het is meer wat jij wilt doen met je midi-controller. Tegenwoordig werk je met of 1 instrument en maak je daar je presets in of werk je met een host-applicatie, zij het een DAW of een aparte dedicated host waarin je je presets maakt. Elk willekeurig midiklavier kan dienen ter aansturing. Of je moet ff nader verklaren wat je precies wilt. Die A33 was ontwikkeld om hun eigen modules met name, en andere midi modules aan te sturen en moest dus inderdaad bankchange en programchange kunnen onthouden
 
Zoals je merkt ben ik al een tijdje uit de controllers :)
Wat ik wil is eigenlijk heel simpel, een controller aansluiten op mijn ES8 zodat ik 2,3 of 4 parts kan programmeren en dat beter kan verdelen over de ES8 en de extra controller.
 
Zoals je merkt ben ik al een tijdje uit de controllers :)
Wat ik wil is eigenlijk heel simpel, een controller aansluiten op mijn ES8 zodat ik 2,3 of 4 parts kan programmeren en dat beter kan verdelen over de ES8 en de extra controller.


Dan maakt het helemaal niets uit, nog minder zelfs want alle splits e.d. programmeer je in je Motif ES namelijk. De controller staat alleen maar op een ander midi kanaal dan je Motif zelf, that's it. De zone indeling, splits, toewijsbare sliders en knoppen alles programmeer je in de Motif

Als je een speler bent is de kwaliteit van je toetsenbord belangrijker dan de rest
 
Dat maakt een en ander wel wat duidelijker, bedankt.
Dan inderdaad nog de keuze over de controller, het toetsenbord. Sommige sounds spelen beter op een licht bord dan op de gewogen toetsen van de ES8, zoals blazers, synth leads en organs. Hebben jullie ervaring met bepaalde controllers die juist wel of niet fijn spelen?
 
Wat wil je uitgeven aan 'alleen maar een extra controller'? Dan binnen je keuze gaan zoeken. Er zijn zoooooveeeeeeeel midi keyboards uitgekomen. Ik neem aan dat je gewoon alles waar de zware aanslag de voorkeur heeft gewoon op je Motif ES8 blijft spelen dus dat lost ook weer een deel op. Ik vind de Novation controllers altijd lekker spelen, heb je wel veel overbodige luxe erop zitten maar 2e hands zijn de SLXX mkI series goed te krijgen voor mooie bedragen. Heb je gelijk een goede voor je software aansturing als je dat gaat gebruiken. M-Audio degelijk, goed doordacht en gebouwd alleen niet mijn feel. M-Audio heeft wel ok'je zonder te veel toeters en bellen, check de site ff

Goedkoop zijn de A30's/A33 2ehands op Marktplaats ofzo
 
Ik heb inderdaad over de Novations veel positieve verhalen gehoord. Met name over de toetsen. Budget maakt niet zo heel veel uit, het moet alleen compact en licht zijn. De ES8 is al zwaar genoeg :) Ik twijfel alleen nog over 49 of 61 toetsen, maargoed, dat is een bijkomstigheid. 2e hands van marktplaats gaat e'm niet worden, ik woon momenteel dicht bij Amerika, dus daar gaat hij ook vandaan komen.
 
Nee, nog niet. Althans, wel gekeken, klinkt misschien stom maar al die jaren '70 kleuren schrikken zo af dat ik het meteen heb weggeklikt. Ik ga er nog eens naar kijken ;)
 
MIDI controllers zijn er in overvloed, 't is maar wat je er zelf voor wil geven en welke functies je handig vindt.

Zelf gebruik ik ook een Motif ES8 waaraan permanent een Korg padKontrol is aangesloten. Het inspelen van drumpartijen is hiermee toch veel makkelijker dan met het gewogen klavier van de ES8. Maar ik gebruik het ook voor andere doeleinden: tracks (un-)muten, note data, controller data genereren, andere 'dingen' in/uitschakelen.
 
Ik heb eventueel een A-33 liggen in goeie staat (heb de originele doos er nog bij).

'k Twijfel om 'm weg te doen: heb er eigenlijk geen ruimte meer voor.. :(

Pb maar als je interesse hebt.
 
Ik gebruik een oude Roland JV90 als controller bij mijn Yamaha MO8. De JV90 heeft naar mijn mening een lekker toetsenbord met goede mastercontrollerfuncties en is superstevig voor on-the-road. Deze combinatie met de MasterMode functie van de MO8 werkt perfect. Op deze manier heb ik soms 4 sounds van de MO8 over 2 toetsenborden verdeeld.
 
Back
Top