Kind van 8 al op synth?

Gadverdamme. Ik ben blij dat jij niet mijn vader bent. :r

Ja, ik ook. :D

Maar wat heb je aan een synth als je niet kan spelen ?
Om te leren spelen EN het leuk te houden heb meer aan een keyboard vanwege de vele mogelijkheden.

En ik denk echt dat een kind van acht na een dag klaar is met knopjesdraaien.
Wat heb je eraan als je een vette sound gemaakt hebt en je kan er geen melodie mee spelen ? Niks. :verkoght:
 
als je op je 8e al alles krijgt wat je wil wordt je gewoon verwend
 
Hier staat de piano,..
Als je deze 3 pianoboekjes helemaal kunt spelen krijg jij een synth!
Niks komt hier uit de lucht vallen!!!! :geslaagd:

+1

Hier staat ook een piano en van papa's synths blijven ze maar af :engel:


'k heb ook een Yamaha psr 403, die gaan 2de hands +-150, hebben wat beperkte synthfuncties met 2 nobs + alle aranger tralala + 61 normale keys, speakers, USB etc.
Die zou ik aanraden aan de Topicstarter
 
Bedoel je "hij speelt erop", of "hij speelt ermee" (zoals met de blokken) ?
Kinderen die op hun 3de levensjaar al synthesizer SPELEN, zijn hoogbegaafd.
... dan moet je er extra tijd insteken.
Mijn zoon zat op zijn 3de ook aan mijn synthesizers te prutsen, maar het woord "spelen op" zou ik toch niet echt in mijn mond durven nemen.
Daar zit ik nu al de hele tijd op de broeden :)
Waar ligt het verschil?

Mijn zoon weet wat muziek maken is.
Geef hem twee stokken en hij slaat er mee op verschillende voorwerpen en 'test' de klanken. Als hij die mooi vindt, gaat hij er mee door, anders stopt hij. Ik denk dat hij doelgericht onderzoekt. Dat doet'ie ook op de synths. Soms speelt hij hoog en laag, soms is het de knopjes draaien en soms ook scrollen door de memory banks.

Mijn zoon heeft beslist niet de techniek voor spel in z'n vingers.
Als hij dat wel wil, dan zal hij dat wel vragen.
Hij weet dat je moet oefenen, want dat ziet hij mij dagelijks doen.

Maar gaan sturen?
Ik denk het niet.
Geen dwang.
Hij 'moet' er plezier in houden... :D

Wout
 
Gewoon de zweep erover, anders komt er niks van terecht.
 
Geef hem twee stokken en hij slaat er mee op verschillende voorwerpen en 'test' de klanken. Als hij die mooi vindt, gaat hij er mee door, anders stopt hij. Ik denk dat hij doelgericht onderzoekt. Dat doet'ie ook op de synths.

Hmm,.. op synths slaan met stokken:?:?:?:?
 
Ja, ik ook. :D


:D


Maar wat heb je aan een synth als je niet kan spelen ?


Hetzelfde als een keyboard. Je kan er op leren spelen.


Om te leren spelen EN het leuk te houden heb meer aan een keyboard vanwege de vele mogelijkheden.


Dit kan je net zo goed omdraaien omdat een synth weer mogelijkheden heeft die een keyboard NIET heeft. Het ligt er dus aan waar de werkelijke interesse van het kind ligt. Het kan best zijn dat een kind van 8 jaar het juist reuze interessant vind om zelf geluiden te maken en/of te manipuleren en te leren hoe dit werkt. Als dit zo is dan is 8 jaar zeker niet te jong om de werking van een subtraktieve synth te leren doorzien.


En ik denk echt dat een kind van acht na een dag klaar is met knopjesdraaien.


Juist, je denkt het, maar je weet het niet.


Wat heb je eraan als je een vette sound gemaakt hebt en je kan er geen melodie mee spelen ? Niks. :verkoght:


Leuke vraag voor een nieuwe thread! :D Lijkt mij dat je wel redelijk wat respons krijgt van een groot aantal leden hier. ;)
 
Ik speel al vanaf mijn 10e keyboard. Ik wilde toen ook een synth, maar ik ben blij dat ik eerst keyboard heb kunnen spelen. Mijn huidige KB heeft al best wat mogelijkheden, en daar kun je ook leuk mee klooien. En daarbij, als je kind de piano al niet leuk vond kan het goed zijn dat ook synthesizer een bevlieging is die na een maand ofzo weer weg is. Ik krijg een synth op mijn 16e, ik moet er dus nog even op wachten. Mijn ouders vinden dat ik zeker moet weten dat ik echt door wil gaan ermee, en het is waarschijnlijk ook om het verwennen tegen te gaan. Ik ben nu vier jaar bezig met keyboard, en ik ga ook door. Bij mij was het dus geen bevlieging. Ik zou echt beginnen met keyboard, en als dat wat wordt kan je altijd nog eens kijken naar een synth.
 
... Wat heb je eraan als je een vette sound gemaakt hebt en je kan er geen melodie mee spelen ? Niks.
Nog nooit in de Kinderwerkplaats van het vroegere CEM geweest? Het was best leuk om schoolklassen en kinderfeestjes met abstracte geluiden te zien omgaan...
Waarom zouden kinderen zoiets niet kunnen?
Dat ze niet aan de algemene verwachting voldoen, het zij zo :)

Wout
 
Nog nooit in de Kinderwerkplaats van het vroegere CEM geweest? Het was best leuk om schoolklassen en kinderfeestjes met abstracte geluiden te zien omgaan...
Waarom zouden kinderen zoiets niet kunnen?
Dat ze niet aan de algemene verwachting voldoen, het zij zo :)

+1 octaaf :D
 
Ik heb geen ervaring met de CS-1X of AN-1X, maar ik dacht dat die als een GM/GX keyboard te gebruiken waren en als een synth? Lijkt me interessant dan, dan heeft hij meteen beide in een betaalbaar pakje. Misschien geen begeleidingen enzo, maar je kan niet alles hebben (tenzij je hem de nieuwste topworkstationsequencerkeyboardsynth geeft :))
 
Nog nooit in de Kinderwerkplaats van het vroegere CEM geweest? Het was best leuk om schoolklassen en kinderfeestjes met abstracte geluiden te zien omgaan...
Waarom zouden kinderen zoiets niet kunnen?
Dat ze niet aan de algemene verwachting voldoen, het zij zo :)

Wout

Ik geloof best dat ze hier veel plezier mee kunnen hebben !
Maar ik denk dat dit plezier snel gaat vervelen als dit alles is wat je kunt.

@Fles: Met een synth kan je natuurlijk andere dingen dan met een keyboard.
Maar ik ben er van overtuigd dat je om te leren spelen veel meer plezier hebt aan een keyboard (met z'n drums, arps, begeleiding, etc) dan aan een synth.
Vooral bij het leren spelen is het leuk als je snel een leuk klinkend resultaat kunt krijgen. Dus liever Mary had a Little Lamb met volledige begeleiding uit een keyboard dan met een supersaw :D (al kan dat ook wel vet zijn)

Iedereen mag z'n kind natuurlijk zoveel synths kopen als ie wil !
Maar als mijn zoontje straks toetsen zou willen leren spelen, dan koop ik 'm een keyboard met leuke presets en 61 toetsen.
 
Back
Top