Kind van 8 al op synth?

A-muzikaal

Nieuwkomer
Lid sinds
31 Maart 2010
Berichten
1
Hallo!

Mijn zoon wordt binnenkort 8 en wil dan heel graag een synth.

Nu is het zo dat wij 2 jaar geleden een poging hebben gewaagd op een piano, maar die is als snel ter adoptie opgegeven.

Ik wilde hem nu laten beginnen op een keyboard, maar dat is kennelijk niet cool, het moet per sé een synth zijn.

Ik heb me de afgelopen tijd enigszins verdiept in de verschillen tussen de twee en heb ook hier op het forum gezocht naar jullie beginpogingen (orgels???).

Volgens mij is het zo dat een KB simpelweg minder mogelijkheden heeft en dat je voor een synth. over een zekere mate van kennis moet beschikken om gebruik te kunnen maken van de vele functies.

Mijn vraag is dan ook, is het zinvol om toch een synth aan te schaffen en gaandeweg te leren ermee om te gaan? (Eerlijk gezegd hoop ik er op te kunnen/mogen/leren spelen ;))

En natuurlijk hoop ik dat jullie mij bestoken met merken en types die geschikt zijn zonder dat ik ver boven de 150 euro uitkom. (Ik was in principe van plan een KB te kopen, Casio LK100, waarmee je met oplichtende toetsen leert te spelen, maar ik heb geluidsfragmenten gehoord waarbij je volgens mij het plastic hoort kraken :?, die valt af tenzij ik wanhopig wordt)

Gaat dat lukken?
 
Waarom wil -ie perse een synth? Omdat een piano niet cool is? Weet -ie het verschil tussen keyboard en synth? Keyboard is waarschijnlijk het beste (altijd met ritmes) maar probeer idd van die supergoedkope plastic rommel weg te blijven. Kijk eens op marktplaats. Zoontjes (8-14 jaar ) van een vriend van mij misbruiken regelmatig een Technics, die overleeft het al jaren.
 
Het zal idd een pak makkelijker te beoordelen zijn als we weten waarom juist hij denkt een synth nodig te hebben. Zou ik hem toch eerst eens over uitvragen.
 
Mijn zoontje van vijf speelt al een jaartje of twee op mijn 'sizersynthers'. Op z'n slaapkamer heeft hij een keyboard.

Maar zingen vind ik belangrijker. Hij kan (met gebaren hulp) 'Ik ben met Catootje' volledig zingen en verzint zelf nieuwe figuranten. Dat is erg leuk om te horen.
In een Drents restaurant kreeg hij de handen op elkaar door de 'Yellow Submarine' te zingen, staand op een tafel.

Hij gaat regelmatig mee naar mijn optredens (We spelen beslist niet te hard) en ook soms een repetitie. Hij hoort wanneer ik een fout maak en dan lacht hij, dus dat is gevaarlijk!

Wout
 
mijn begin was op een orgel toen ik 9 was ofzo, en pas veeeeeel later had ik mn eerste echte synth toen ik 17 was ofzo...
een kind van 8 kun je al een synth geven maar dan worden ze al snel verwend denk ik
 
Geef 'm een 505 of een RM1x. Heeft-ie beats, bleeps, synths, piano's en leert-ie de basics van een sequencer. Werkte bij mij/hem erg leuk.
 
Een Microkorg niks? Dan kan hij ook robotstemmen maken was ik in elk geval gek op toen ik 8 was :)
 
Koop een midi-controller, sluit hem aan op de pc en schotel hem een softsynth voor. Heeft ie de effecten en de toetsen.
 
ten eerste:

heel goed! ik waardeer dat echt dat mensen muziek instrumenten aanschaffen voor hun kind. En als ik het zo lees vind de ouder het ook niet zo erg om er zelf op te spelen :D .....straks staan er meer synth's en kunnen jullie samen jammen hehe :)

Ik zou ook denken aan iets als microkorg omdat die toetsen wat kleiner zijn en dus beter bij kleine handjes passen :D
Of zo'n EMU die zijn goed stevig begreep ik:
http://www.thomann.de/nl/emu_shortboard.htm

Anders is inderdaad een synth module met sequencer erin ook leuk. En vind je 2ehands ook echt wel goedkoop. Bijvoorbeeld zo'n korg EA1 en als ie het echt tof vind kan je altijd verder kijken voor leuker/beter etc.

Tenzij je zoontje echt graag op toetsen wil spelen :) ....maar ja dan kan je ook een module en een midikeyboard halen :D Past ook wel binnen je budget.

Ik zou mijn eigen kind eerder hardware dan software op de computer geven.....

Maar dat is misschien omdat ik zelf geen software gebruik alleen maar hardware. Ik denk dat ie daar ook de basics beter van leert dan van software :)

Ik wou vroeger altijd een drumstel maar kreeg er nooit een. Ik ben later toch gaan drummen maar wou dat me ouders me eerder een drumstel hadden gedaan :D :D


Nu staat er naast mijn studio een drumstel. Als er kinderen op bezoek zijn gaan ze helemaal los erop. En kinderen vinden de studio's en de apparaten met lichtjes ook echt leuk en interessant. Heb menig leuke muziekmaaksessies gehad met kinderen :D geluid vinden ze echt wel interessant :D
 
Beginnen met hardware is altijd leuker zo kun je in de loop der tijd zeer veel verschillende synthesizers uitproberen aan het einde van de rit kun je altijd nog over op software en valt daar weer een nieuwe wereld te verkennen en als je dan een jaar of 40 bent ga je eindelijk muziek maken :engel:
 
Mijn zoontje van vijf speelt al een jaartje of twee op mijn 'sizersynthers'...... Hij hoort wanneer ik een fout maak en dan lacht hij, dus dat is gevaarlijk!

De appel valt niet ver van de boom, Wout! ;)
Jong geleerd..... :okdan:

@Stije
Vanaf 10 jaar kunnen kinderen overstappen van 8 naar 10 vingers met piano spelen. Voor het 10e jaar zijn de handen net te klein om alle 10 de vingers voor akkoorden te gebruiken. Ik zou dan ook overwegen om met een normaal formaat toetsen te beginnen ipv een kleinere versie.

@Topic starter:
een synth met presets en een niet al te ingewikkeld edit menu zal imo de beste optie zijn.

Ik zou zelf een Korg Poly 800 aanbevelen, lage synthese leer curve, geen ingewikkeld edit menu, geluiden kunnen opgeslagen worden, grote toetsen en erg betaalbaar (euro 80,-/120,-)
 
Mijn zoontje van vijf speelt al een jaartje of twee op mijn 'sizersynthers'. Op z'n slaapkamer heeft hij een keyboard.

Bedoel je "hij speelt erop", of "hij speelt ermee" (zoals met de blokken) ?
Kinderen die op hun 3de levensjaar al synthesizer SPELEN, zijn hoogbegaafd.
... dan moet je er extra tijd insteken.
Mijn zoon zat op zijn 3de ook aan mijn synthesizers te prutsen, maar het woord "spelen op" zou ik toch niet echt in mijn mond durven nemen.
 
Mijn mening: je kind van 8 heeft echt helemaal niets aan een synth. Knopjesdraaien is leuk, maar verveelt snel.

Om toetsen te leren spelen heb je het meeste aan een keyboardje met leuke sounds, een drumbox en automatische begeleiding.
Uit ervaring kan ik je alleen maar adviseren om te kijken naar de Yamaha PSR series en minimaal 60+ toetsen en een split-mogelijkheid voor sounds.
Die PSR's zijn vaak zelfs aanslaggevoelig met evt. aftertouch en ze hebben ook preset sounds die 'vet' klinken !
 
Ik wilde altijd een synth hebben, al vanaf dat ik een kind was. Ik heb piano, keyboard etc. geprobeerd ivm budget, maar ik was pas gelukkig toen ik een echte had.

Ik zou gewoon eens kijken voor een tweedehands AN1x ofzo.
 
@Stije
Vanaf 10 jaar kunnen kinderen overstappen van 8 naar 10 vingers met piano spelen. Voor het 10e jaar zijn de handen net te klein om alle 10 de vingers voor akkoorden te gebruiken. Ik zou dan ook overwegen om met een normaal formaat toetsen te beginnen ipv een kleinere versie.


Wrom?

Mijn dochter is 8 en die speelt prima akkoorden met r minivingertjes,.
Ok,. ze strekt nog geen oktaaf maar akkoorden gaan echt prima!

En wat betreft die kleine dude die per se een synth wil,..
Ik doe t meestal zo in datsoort situaties,..
Hier staat de piano,..
Als je deze 3 pianoboekjes helemaal kunt spelen krijg jij een synth!
Niks komt hier uit de lucht vallen!!!! :geslaagd:
 
Dat bedoelde ik ook, tnx voor de correctie :)

Ahh,..Owwkee,.. maar wat dan met die 8 vingers?
Ze gebruikt gewoon alle tien! Vanaf les 1 al!

:geslaagd:Les 1:"Al je vingers hebben een nummer"

Gadverdamme. Ik ben blij dat jij niet mijn vader bent. :r
Ja man,.. Bizar,. ik zou van huis weglopen!! En dat op een synthforum:?:?:?:
 
Gewoon de MiniKorg kopen, op marktplaats voor zo'n 250 euro te vinden.
Een echte synth, met veel mogelijkheden, mini toetsen en van goede kwaliteit.
Ideaal voor de beginnende muzikant.
 
Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back
Top