Studio opbouwen, wat nodig?

Ik heb by the way wel een keyboardje namelijk een M-Audio Keyrig 25. Maar daar kan ik volgens mij veel meer mee dan ik zelf denk.

samen met de bijgeleverde Ableton Live Lite heb je dus vanaf nu een 'studio' :-)

(inderdaad soms nogal grappig hoe 'snel' een PC+software een 'studio' genoemd wordt...langs de andere kant, als 'een studio' de plaats is waar een volledige track kan opgenomen worden, kan dit voor heel veel electronische (dans)muziek enkel een apple+software+monitors zijn...vanaf wanneer spreken we over 'een studio' dus ?)
 
Plus dat er een einde moet komen in het algemeen aan

"ik wil een studio, wat moet ik kopen?"

Mensen lijken vaak wel knopjesgeil, en lijken niet klein te willen beginnen. Mijn eerste dansmuziekapparaatje na mijn keyboard was een mc303 en daar heb ik jaren lang muziekjes mee gemaakt.

En nee, toen heb ik ook geen 'studiomeubel' gemaakt. Ik vind het eng als mensen zichzelf te serieus nemen :-D
 
Ik ben misschien nog van de oude stempel, maar als iemand roept dat hij een studio wil of heeft dan denk ik toch in eerste instantie aan 2 afgescheiden ruimtes met een stuk glas ertussen, waarvan de ene ruimte als regie kamer is bedoeld en de andere voor de muziekanten/zangers

Een pc met wat software waar 2 keyboard ofzo aanhangen is technisch gesproken misschien een studio, maar ik denk daar dan toch niet in eerste instantie aan.

Ik weet nog goed dat ik een jaar of wat geleden een cursus produceren deed. (hobbymatig). Voor mij was dat duidelijk. Er moste uiteidelijk een band worden opgenomen en afgemixed. We waren met een man of 8, waarvan 2 jochies van de rond de 18 die zich ook aangemeld hadden.

Die waren gaande de cursus met steeds meer stomheid geslagen, want bij produceren dachten zij alleen maar aan rommelen achter de pc en helemaal niet aan opnames maken met microfoons enzo.

Hier moest ik aan denken toen ik deze thread las. Hoe verschillende mensen een verschillend idee hebben bij hetzelfde woord, waarbij in principe beide ideeen goed zijn.

Paul
 
Ik denk dat het belangrijkste is WAT wil je precies.... en dan bedoel ik niet de soft/hardware maar wat wil je precies maken....

Daarna net als RSB al eerder zij eens lekker een tijdje gaan pielen met hardware of software....
Kijk om je heen en ga niet meteen dure hardware aanschaffen.

Laat je goed voorlichten door al deze aardige forumleden en bezoek eens Youtube om te kijken hoe een synth, drumrack of what ever werkt.... is het iets wat je wil en kan je het aanschaffen.
 
beetje vreemd dat je voor het ene geluid een andere perfect shape (lees studio)nodig hebt als voor de andere geluid. geluid verplaatst zich niet anders. natuurlijk zijn de bassen veel zwaarder en anders maar de ruimte zou even goed moeten zijn. volgens mij moet je een classiek stuk net zo goed in een techno studio ruimte goed moeten kunnen afspelen als visaversa. :erm:
 
Laatst gewijzigd:
Zelf ben ik ooit begonnen met een W30 en Electribes. Vooral de tribes zijn erg leuk om mee te klooien.

Op Youtube staan erg veel filmpjes met hoe je bepaalde technieken kunt toepassen. Aan onderstaande site heb ik zelf heel veel kennis te danken:

http://www.tweakheadz.com/guide.htm
 
Offtopic:
Ik snap er echt geen ruk van dat iedereen tegenwoordig een PC, een MIDI controller keyboard en monitorboxen een STUDIO noemt. :stupid Echt belachelijk! :L

HAHAHA. Ow, dan heb ik ook geen studio. Ik heb namelijk ook een pc, midi controller en monitorboxen. Dus: een studio MOET veel knoppen hebben, en een dikke mengtafel? Ik denk dat interessanter is wat je ermee maakt.
 
koop, leen, huur, probeer, hou of verkoop, en profiteer van wat je hebt geleerd. zoek je een microfoon? ga dan daarnaar op zoek. een studio is niet meer dan (een verzameling spullen in) een (al dan niet speciaal voor die spullen) ingerichte ruimte.
 
Back
Top