Tribute To Dx-7!

nee maar FM programmeer je anders dan subtractief...FM is gewoon onvoorspelbaar dus vanaf scratch een bas programmeren is bijna niet te doen
 
nee maar FM programmeer je anders dan subtractief...
je moet FM ook niet benaderen vanuit een subtractieve insteek uiteraard...
FM is gewoon onvoorspelbaar dus vanaf scratch een bas programmeren is bijna niet te doen
dat heeft dan meer met de onkunde van de programmeur te maken dan met de parameters van een FM bak...
 
Ik heb lange tijd ook zo gedacht Bass, maar door wat duidelijk uitgelegde theorie door Herr 6 (en nog een paar) in een paar oudere draadjes ( Hier en hier )
heb ik wel meer een AHAAA gevoel gekregen bij FM...

Niet dat ik t 100% begrijp nu maar er is ieder geval een basis, je moet er alleen wat tijd in steken om t onder de knie te krijgen en een andere kijk hanteren dan op Subtractieve synthese...
 
en toen kwamen er hele onvoorspelbare sounds uit;
iedere keer als je dezelfde parameter veranderde gebeurde er weer totaal iets anders? :koffie:

Als je niet weet welk algorithm.. of waar de feedbacklussen geprogrammeerd zijn en welke golven de operators hebben (igv SY en TG's).. kan een operatorlevel of coarse wijzigigen telkens anders uitpakken ja
Als je weet hoe het geluid in elkaar steekt dan is FM idd niet onvoorspelbaar.. mee eens
 
dat maakt het toch leuk, voorspelbaarheid is saai... vooral op creatief gebied
 
dat maakt het toch leuk, voorspelbaarheid is saai... vooral op creatief gebied
nog leuker is als jij weet hoe bepaalde synthese werkt en JIJ iets programmeerd dat niet saai is ipv maar wat aan te klooien en dan te claimen dat het bijzonder origineel is want da's dan niet erg creatief te noemen wel...?
 
Misschien maakt dat een synth wel boeiend om mee aan te klooien.. nog niet weten hoe alles werkt en onvoorspelbare sounds produceren..
Is wel leuk als je geen inspiratie hebt idd.. maar voor een muzikaal idee uitwerken is het niet bevorderend
 
Dan lijkt me subtractief leuker om "onvoorspelbaar" mee te klooien (aannemende dat je er niks van weet). FM loopt al gauw uit de hand of je krijgt stilte als je zomaar aan wat knoppen draait :D
 
Dan lijkt me subtractief leuker om "onvoorspelbaar" mee te klooien (aannemende dat je er niks van weet). FM loopt al gauw uit de hand of je krijgt stilte als je zomaar aan wat knoppen draait :D

Had met de Andy wel een beetje datzelfde gevoel.. daar is de gemiddelde synthnerd wel een weekje in op vakantie.. maar daarna is de random factor foetsie..
 
Dan lijkt me subtractief leuker om "onvoorspelbaar" mee te klooien (aannemende dat je er niks van weet). FM loopt al gauw uit de hand of je krijgt stilte als je zomaar aan wat knoppen draait :D

Inderdaad, FM leent zich niet echt voor "zomaar wat aan klooien" als je echt geen idee hebt waar je mee bezig bent. Als je er al geluid uit haalt kom je meestal niet verder dan wat bliepjes / ruisjes etc. (ik baseer mee even op de FS1R waar ik dan zelf ervaring mee heb). Wel leuk, maar niet voor elke keer natuurlijk.

Wil je verrassingen dan kan je het beste een synth nemen met een random patch generator. De Microwave XT heeft dat bijvoorbeeld, maar eerlijk gezegd komt daar in 99% van de gevallen ook een bak herrie uit waar je niet veel mee kunt :D
 
het hangt er maar net vanaf wat voor soort muziek je maakt... blips, noises en soundscapes
vind ik juist leuk om te maken! ik bedoel bassen, strijkers, blazers en pianoos zitten
al in allerlei romplers, unieke sounds is juist de uitdaging.. daarom heb je ook verschillende
synths staan meestal :)
 
jawel maar waarom denk jij dat je alleen die geluiden zou kunnen maken door niet te willen weten hoe het ook zou kunnen als je wel verstand van FM synthese zou hebben?

waarom zou iemand alleen brass, strings, pads en e-piano's etc. maken op het moment dat ie FM synthese voor het grootste gedeelte onder de knie heeft?

je kan dan ook meteen naar een vreemd/origineel geluid toewerken, da's toch veel interessanter dan zomaar iets doen? je zou ook de headhunter bass van front na kunnen maken maar dat wil jij toch niet want dat is een bestaand geluid nutuulk :P
 
Laatst gewijzigd:
een vreemd/origineel geluid te maken door zomaar iets te doen is toch juist leuk?

trouwens, die headhunter bass krijg ik er ook niet uit, dat zal waarschijnlijk ook een ongelukje geweest kunnen zijn overigens...
 
een vreemd/origineel geluid te maken door zomaar iets te doen is toch juist leuk?
mja dat kan soms leuk zijn maar op het moment dat je het geluid kwijt bent maak je hem dus nooit meer zo maar ff weer na... daarnaast lijkt mij de voldoening ook niet echt je-van-het want je hebt het niet bewust met je eigen intellect gecreeerd...

ik snap niet dat je een synth hebt zonder er redelijk wat van af te weten... beetje jammer...
headhunter bass is lekker :)
volgens mij zit er een soort van plate reverb op ofzo...
 
ik snap niet dat je een synth hebt zonder er redelijk wat van af te weten... beetje jammer...

dat gaat alleen op als je een synth gaat kopen als je niets van synths weet...

ik ben al sinds mn 16e met synths bezig en ik gebruik nooit presets.. en als ik een DX7 koop
ga ik daar mee experimenteren, dat is het leukste wat er is.. als je alleen presets gebruikt ben je
verkeerd bezig ja..
 
Als je met FM iets namaakt wat met de hogere algorithms moet.. beetje ensemble-achtig (voor zover dat mogelijk is met FM) met 3 of 2 carriers ofzo.. is het vrij eenvoudig een instrument of klank, wat je in je hoofd hebt te benaderen... Maar moet het wat complexer... met 1 carrier en de rest die moduleert is het niet uitgesloten dat je ergens uitkomt wat je niet in je hoofd had... en soms kan dat (random) resultaat best wel leuk zijn.. STORE .. en weer door met een betere poging
 
Back
Top