Wie heeft er ervaringen met een sub-woofer op het podium?

Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
5.439
Ik ben niet tevreden over het laag tijdens een optreden.
Is een sub-woofer een oplossing en hoe doen jullie dat? (Per speaker een woofer of een centrale laag speaker?)

Wout
 
Ik ben niet tevreden over het laag tijdens een optreden.
Is een sub-woofer een oplossing en hoe doen jullie dat? (Per speaker een woofer of een centrale laag speaker?)
Plaats wat vette bass bins op het podium, :D. Eigenlijk moet je voor het podium geluid een goed bedrijf inhuren.
Voor het laag heb je genoeg aan een mono bass woofer. Als het bedoeld is voor alleen bas/synthbas, gebruik dan een basversterker combo van Hugh and Ketner, of van die Mesa Boogie dingen. Betaal je wat voor, maar het klinkt ook. Producten van SWR vind ik ook goed klinken, trouwens.
Het is niet duidelijk wat je precies wilt, maar als je bas wilt weergeven op het podium, gebruik het bovenstaande.
 
heb je het nu over het zaalgeluid of het podiumgeluid?
Inderdaad, zulke vragen moet je 'aankleden' met meer info :)

Wij treden niet zo heel regelmatig op, hooguit zo'n twee keer per maand, in kleine zaaltjes (maat gymnastiekzaal) en op een zeer redelijke geluidssterkte... Wat is redelijk? Als het publiek bij elkaar zit, dan kunnen ze nog praten! Sterkte dixielandband op het partijfeestje van de VVD ;) Openlucht gebeuren (de braderie) wordt door de organisatie ingehuurd geluid gedaan, maar we zouden het ook zelf moeten kunnen. (Gouden regel: zorg dat je alles tussen het punt waar 230 Volt zit tot aan waar de luidspreker staat zelf in de hand hebt! Het gebeurt maar één keer dat je de kabel met 6,3 jack in een XRL input moet proberen te krijgen.)

Verder het alternatieve gebeuren, zoals een circuit-bend jamsessie in een kraakpand.
Alle boxen zijn actief, zodat de hele zooi omgegooid kan worden al gelang de situatie, bijvoorbeeld demonstraties in klaslokalen en oefenen (Ieder lid heeft zijn eigen monitorkast thuis staan voor het geval dat...) Er zijn momenten dat er quadrafonisch gespeeld wordt, zij het beperkt, maar in electronische muziek niet ongebruikelijk.

Wat gaat er doorheen? Van triangel en blokfluit via zangstemmen, synthesizers en gitaren tot aan dawul, contrabas en tuba.

En nou wil ik het laag beter in de hand kunnen houden...
Dus wat in welke opstelling.

Wout
 
Nou zet maar ergens een sub neer.

Ik bedoel, wat voor speakerboxen gebruiken jullie nu dan?
Een basversterker wil inderdaad vaak wel wat doen, ziet er ook leuker uit dan een sub ergens in de hoek.
 
Ik werk in de Bunker in Gemert (ca 100 concert en P/J)

beetje moeilijke zaal maar daar hebben we iets op bedacht we hebben de topkasten (3weg 15") frontset dubbel uitgevoerd, achter de zaal in kleine infills (3weg12") op zacht volume. En onder de disco ligt een mono sub block van 2x 18inch.
Crossover staat wat lager voor het sublaag ,wat hoger voor mid.

beetje uitmeten waar het laag overal komt en hatsikidee

kortom waar je de subben plaats doet er eigenlijk niet zoveel toe.
 
Ik vind de vraag wat er nu voor installatie wordt gebruikt eigenlijk wel essentieel om een antwoord te kunnen vormen.

Als je te weinig laag in de zaal hebt kan dat uiteraard aan de installatie die je nu gebruikt liggen, alleen geef je niet aan wat er nu gebruikt wordt. Verder kan er natuurlijk een lowcut op een EQ of Crossover zitten die teveel weghaalt.

Maar er zijn nog wel een 5 tal redenen te verzinnen die zonder kennis van de gebruikte speakers allemaal vrij weinig betekenen.
 
kortom waar je de subben plaats doet er eigenlijk niet zoveel toe

dat doet er in een gesloten ruimte heel erg toe. het is moeilijk om een ruimte goed gelijkmatig te vullen met sub, zonder zogeheten powerlanes te creeeren. maar dat is terzijde hier...

je kan altijd subs meenemen met je setje, wat goed werkt in dat soort situatues is ze apart aansturen via een aux en er eventueel een kantje grafische eq tussen hangen. dan ben je zo flexibel mogelijk. let wel op dat je subs niet te hoog doorlopen qua crossover.
 
Back
Top