buizen ringmodulator

Moeten die diodes dan niet met een symmetrisch signaal gevoed worden?
(Ik heb weinig verstand van balans/ringmodulatoren).
Zijn in jouw opstelling de uitgangssignalen van de fasedraaier even groot dan?

En koffie is altijd lekker!

de diodes moeten enigzins symmertisch gevoed worden, maar aangezien die verre van gelijk zijn, maakt dat in de praktijk dus ook niet echt veel uit.
vandaar ook de instelpotjes.
en de signalen ( ac, dus na de C´s) zijn ongeveer even groot.
maar je hebt wel een punt, als de fasedraaier zo gemaakt wordt zoals jij hem hebt getekend, werkt wel beter.
in mijn eerdere ontwerpen had ik hem ook zo, volgens het boekje dus.
en zoals ik al opperde, het maakte in de praktijk niet uit welke fasedraaier ik gebruikte.
de slordige heeft nu even gewonnen....

en vandaar dat ik later een nog ander ontwerp ga proberen, waarbij de ring beter wordt aangestuurd.
dan wordt de fasedraaier wel kritisch.

ik post zsm. mp3tjes en nog wat foto´s...........

en idd, koffie is lekker..

:koffie:
 
dat is de spanning (U), niet de frequentie.
en zo een slechts heel klein stukje te laten zien van het hele verhaal duidt op een grote kans op een sucsesvolle loopbaan in de politiek:D

voor frequenties is het geen vermenigvuldiger, zou dan ook een behoorlijk saai apparaat zijn.

maar dit is voor mij einde discussie, voor wie geinteresseerd is in de theorie, lees het document, en trek je eigen conclusies.

:mega:

Even lezen wat er staat in het document:
De schakeling gedraagt zich als een vermenigvuldiger in het tijdsdomein.
Goh.

Effe voor de duidelijkheid:
In het tijdsdomein is een ringmodulator een vermenigvuldiger. Wat ook duidelijk in het document staat. Heb ik toch gelijk :okdan:
In het frequentiedomein worden de ingangs frequenties opgeteld en afgetrokken. Heb jij ook gelijk :okdan:

Dus eerst echt begrijpen voor je zegt dat ik onzin verkoop.
 
mooi,...........
ik heb trouwens nooit gezegd dat je onzin verkoopt.
alleen een vermenigvuldiger doet slechts AxB.
een ringmodulator dus wat meer.

:mega:
 
mooi,...........
ik heb trouwens nooit gezegd dat je onzin verkoopt.
alleen een vermenigvuldiger doet slechts AxB.
een ringmodulator dus wat meer.

:mega:

Lees die link van je nog maar eens goed door.

Ringmodulators kunnen ook als vca gebruikt worden. Want een (DC gekopelde) ringmodulator is een bipolaire vca.
Om de familie compleet te maken, moet je er ook frequentie shifters bij zetten. Die kunnen of alleen de verschil frequenties/som frequenties doorlaten.
 
Lees die link van je nog maar eens goed door.

Ringmodulators kunnen ook als vca gebruikt worden. Want een (DC gekopelde) ringmodulator is een bipolaire vca.
Om de familie compleet te maken, moet je er ook frequentie shifters bij zetten. Die kunnen of alleen de verschil frequenties/som frequenties doorlaten.

Uuuuh, ja?.... en wat wil je nu bewijzen??

dat een ringmodulator als vermenigvuldiger gebuikt kan worden, dat wist ik al een paar jaar hoor, alleen het is geen vermenigvuldiger, da´s een ander ding.

:koffie:
 
nou, laat maar eens zien dan.................
( wel volledig graag)
misschien kom ik dan wel op andere gedachten.

:koffie:

Zodat iedereen het kan begrijpen:
Het vermenigvuldigen van signalen heeft tot gevolg dat in het resultaat alle frequenties aanwezig in het ene signaal worden opgeteld en afgetrokken van alle frequenties in het andere signaal. En dit is wat een ringmodulator doet: vermenigvuldigen van signalen.
En dat staat ook heel duidelijk in je link:
- Er zijn twee ingangssignalen nodig. Het uitgangssignaal bevat alle som- en verschiltonen tussen deze beide ingangssignalen, terwijl deze laatste zelf in het uitgangssignaal niet meer aanwezig zijn.

- Wiskundig gezien ziet de overdrachtfunktie -geformuleerd in het tijdsdomein- eruit alsvolgt:

Uout= (Uin_x * Uin_y) / k
Het * in de laatste formule staat voor vermenigvuldigen. De factor k is nodig voor niveau aanpassing.
Hoe deze formule omgezet word naar het frequentie domein, staat prima uitgelegd in de link.

Zo goed?
 
Hey jeroen hoe staat het nu met je buizen ring mod? Bij ons ligt het nog FF stil want er moet eerst een versterker gebouwd worden. En daarna moet de russiese vocoder gerepareerd worden. Maar de planning voor de toekomst is om het met super microfoniese stalen buizen uit rusland te doen.
 
Hey jeroen hoe staat het nu met je buizen ring mod? Bij ons ligt het nog FF stil want er moet eerst een versterker gebouwd worden. En daarna moet de russiese vocoder gerepareerd worden. Maar de planning voor de toekomst is om het met super microfoniese stalen buizen uit rusland te doen.

deze ringmodulator is klaar, moet alleen even wat audio posten, ...
komt nog.(is even erg druk aan deze kant van de lijn)

wat voor russiese vocoder?
ben wel benieuwd.

:mega:
 
Ik heb een electronica EM-26 vocoder, die de reis uit rusland niet heeft overleeft. we gaan eerst die flatkabels vervangen en er zijn al wat sporen op de printplaat gerepareerd en de din in en outs zijn door jacks vervangen, mar de vocoder doet't nog niet helemaal. De string synth werkt al wel.
 
ah,... die.
die is volgens mij best leuk.


ik heb trouwens ook net een lading stalen buizen besteld.
weet nog niet waarvoor, maar ik vrees dat het iets voor synths wordt.
:mega:
 
1 bij een ringmodulator spreek je niet van modulator/carrier. Signalen worden namelijk vermenigvuldigd. Beide ingangen zijn dus modulator en carrier tegelijk.

dat kan ik beamen, de 2 signalen worden in het tijdsdomein vermenigvuldigd, wat in het frequentiedomein een convolutie geeft. voor sommige mensen kan het mss makkelijker zijn om een sinus als carrier te zien maar de 2 signalen zijn absoluut gelijk. verwissel de 2 inputs van een ringmodulator en de output is theoretisch gezien gelijk, natuurlijk zal er wat verschil zijn omdat de praktijk niet perfect is.
 
dat kan ik beamen, de 2 signalen worden in het tijdsdomein vermenigvuldigd, wat in het frequentiedomein een convolutie geeft. voor sommige mensen kan het mss makkelijker zijn om een sinus als carrier te zien maar de 2 signalen zijn absoluut gelijk. verwissel de 2 inputs van een ringmodulator en de output is theoretisch gezien gelijk, natuurlijk zal er wat verschil zijn omdat de praktijk niet perfect is.


in de oorspronkelijke toepassing in oude radio's werd wel gesproken over carrier en modulator.
 
omdat daar gemoduleerd wordt met een sinus en een convolutie van een signaal met een sinus in het frequentiebereik geeft die som en verschiltermen van dat oorspronkelijk signaal rond de frequentue van de sinus. het is dan zo beter te snappen. maar je kan evengoed het signaal zien als carrier dat de sinus moduleert.
welke is de carrier als je twee sinussen gebruikt? of als er geen signaal inzit met maar 1 duidelijke frequentie?
 
in de oorspronkelijke toepassing in oude radio's werd wel gesproken over carrier en modulator.

yep, en daar zit ook een beetje het addertje in verborgen..........................

:koffie:
 
Laatst gewijzigd:
Plaats je ook even een "final schematics" ;)
Ik heb haast het vermoeden dat je toch nog wat wijzigingen hebt gemaakt....

tuurlijk, even geduld nog.
komt samen met de audio.
en nog wat buizen dingen.
:mega:
 
Back
Top