Afmixen voor mastering

Let op dat je niet de fout maakt om je master fader alleen omlaag te halen om een lagere peak te krijgen. Daarmee krijg je de distortion, mocht die er trouwens zijn, van je audio signaal er niet uit.

Master fader gewoon laten staan op neutraal en je audio kanalen onderling naar beneden trimmen.
 
@Mr X heb ik ook al aan zitten denken maar bewust niet voor Robert gekozen omdat deze een beetje vast zit in zijn typische clubcircuit en dus alleen maar clubby tracks de laatste tijd mastered. Ik wil iemand die de muziek snapt en er geen club stuff van maakt maar echte ruige underground ;)

Trouwens, qua sound vond ik Robert zijn releases als Rob Acid nogal povertjes in vergelijking met andere stuff die ik wél goed vind.
 
@Mr mau

Misschien is Robert babicz wat voor het wow factor, stijl komt aardig overeen.

http://www.robertbabicz.de/page6/page6.html

De enige wow-factor die ik heb bij het bezoeken van die pagina is de arrogante zelfingenomenheid waarmee zijn 'dienst' wordt aangeboden.

Dan mag je op zijn minst, zoals Mr Mau zegt, enkel goede dingen voor de dag kunnen leggen.
 
Probeer inderdaad DIK onder de 0db te blijven, wat veel mensen is denken dat harder beter is.. nee!

Dat je tot 0db moet opnemen is een uit het verleden ontstaan fabeltje, heeft ermee te maken dat vroeger, in de analoge tape tijd, je veel minder headroom had door de bandruis en hoe harder je opnam, hoe minder ruis. Bijkomend voordeel was dat je vaak ook nog een mooi rond distortion randje kreeg door de tapesaturatie als je boven de 0db ging zitten.
Maar ''tegenwoordig'' in de digitale wereld heb je MEER dan genoeg headroom, zeker op 24bit en wat dragon al schrijft ben ik het helemaal mee eens, -18db is goed!

Ik vergelijk het vaak met een emmer water van 10 liter, als je die helemaal tot aan de rand vult en je gaat er mee lopen dan verlies je water wat weg is (clipping) en weg is weg..
Als je er net iets onder gaat zitten, dus 9,95 liter (-0.1db ofzo) dan loopt het niet over maar makkelijk loopt het niet voor degene die ermee loopt (de mastering engineer) en je morst al snel en je hebt geen ruimte om een beetje te schudden (eq, compressie etc)
Met een 10 liter emmer waar 8 liter (-18db) water inzit kun je bij wijze van spreke rennen zonder dat er wat overheen gaat en kan de mastering engineer nog een beetje husselen, filtertje er op los laten, beetje proeven en door de microscoop kijken en met heel mooi schoon mineraal water nog een beetje bijvullen tot bijna de rand (-0.3db) en er dan een mooie deksel op doet tegen lekken (final master)

Nu zul je zeggen, maar wat nou als ik een emmer van 15 liter neem? (24 bit ipv 16bit) Klopt! daar doe je dan 10 liter en dan kun je er bijna mee overgooien zonder te morsen maar als je ziet hoe veel masters ik binnenkrijg waarbij het bij wijze van in een regenton van 25 liter zit (32 bit floatingpoint) maar die tot de nok toe vol zit.... dan heeft zo'n regenton echt totaal geen zin en is alleen maar lastig te vervoeren (files van 120mb bij 6 minuten audio)

Die -0.3db gebruik ikzelf standaard als max voor een final master, veel goedkopere DA converters in cd spelers maar ook geluidskaarten gaan al digitaal clippen voordat ze de 0db uberhaupt halen, bij -0.3db zit je veilig(er).

Of ik nou de peak naar -0,1 db omhoog trekt of jij die terug naar -3 db zet maakt allemaal niets uit. Clipping op clipping is het echte probleem. Jullie kunstje is oppompen en iets wat flink is opgepompt kan je moeilijk verder oppompen omdat clipping op zeker hoogte hoorbaar is. Maar dat heeft niks met aanleveren aan de masteraar op -3 db of -0,1 db te maken en daar gaat deze discussie eigenlijk om.

Dus gewoon niet clippen in je DAW en je bent ALTIJD safe. :biertje:
 
Let op dat je niet de fout maakt om je master fader alleen omlaag te halen om een lagere peak te krijgen. Daarmee krijg je de distortion, mocht die er trouwens zijn, van je audio signaal er niet uit.

Master fader gewoon laten staan op neutraal en je audio kanalen onderling naar beneden trimmen.

Dat ligt er toch maar aan? In een daw die intern met floating point werkt, clippen de afzonderlijke channels toch niet?
 
hoe zit het trouwens hiermee... meeste tot nu toe heb ik op 16bit staan...

the mastering standard was set to 24 bits, in order to leave more room
 
hoe zit het trouwens hiermee... meeste tot nu toe heb ik op 16bit staan...
the mastering standard was set to 24 bits, in order to leave more room

hier gaan wat dingen door elkaar lopen :)

die 'room' is geen headroom in volume, maar room in dynamisch bereik (bitdepth).

16 bit heb je pas nodig als je naar cd gaat (*). even flink versimpeld, maar niet minder waar: alles wat je daarvoor doet, ook het masteren, doe je op 24 bit. 24 bit wordt in de computer verhoogd tot 32 bit (fixed, float, soms 48 bit). hier hoef je verder niet over na te denken. als je een file exporteert doe je dat altijd op 24 bit. 32 bit is op geen enkele manier beter klinkend dan 24 bit, het is enkel een manier die beter is om mee te rekenen in de computer.

pas als je naar cd wil, ga je naar 16 bit. omdat je als je een sound lomp afknipt, je distortion krijgt, voeg je dither toe. dit is een soort ruis die je toevoegt, net iets harder dan het level waar je 8 bits hebt afgeknipt. dit doet de mastering engineer voor je. doe je het zelf, zorg dan dat je pas op het allerlaatste moment truncate (= bits 'afknipt'), en dan ditherd/t. de sony oxford limiter kan dit bijvoorbeeld, of de kjaerhus limiter. er zijn vast ook legio andere manieren. ik doe het in soundblade, een daw.

kortom: werk NOOIT op 16 bit. bij twijfel: 24 bit, geen dither.

(klein praktijkvoorbeeld: ik heb net een album gemasterd wat op 16 bit opgenomen was, en gemixed. het masteren kostte 6 uur, het denoisen door het 16 bit gedoe nog eens 4 uur. een dure fout!)

* of als je mp3s maakt met itunes. maak ze met lame, dat kan van 24 bit mp3 bouwen en klinkt beter.
 
kortom: werk NOOIT op 16 bit. bij twijfel: 24 bit, geen dither.

Volgens mij kun je beter altijd ditheren als je naar een lagere bitrate gaat. Of dat nou van 32 naar 24 of van 24 naar 16 bits is. Ditheren is niet zozeer ruis toevoegen, het is het aanbrengen van willekeur in de arondingsfout die je bij zo'n conversie krijgt. Die afrondingsfout is zelf ruis en de ditheringruis is er om dat te compenseren. Alleen zit in de afrondingsfoutruis soms, bij bepaalde geluiden, een patroon wat je kunt horen.

Wil je die fout achteraf proberen te compenseren zonder het brongeluid (van meer bits) bij de hand te hebben dan moet je veel meer ruis toevoegen om het te verhullen. Het wordt dan ook echt verhullen in plaats van compenseren en dat is dan ook geen dithering meer, maar gewoon ruis toevoegen:P

Zonder dithering heb je net zo goed ruis ("afrondingsruis"). De ditheringruis klinkt ongeveer even hard, maar gegarandeerd zonder hoorbare patroontjes. Daarom kun je volgens mij beter altijd ditheren als je naar een lagere bitrate converteert. Ook bij het exporteren van het internet 32-bit formaat van je DAW naar een 24-bits bestand. Je hoeft ook niet bang te zijn voor extra ruis als je een 24-bit bestand inleest in je 32-bit DAW en het dan meteen weer saved als 24-bit; een goed ditheringalgoritme voegt in die situatie 0,0 ruis toe omdat er geen afrondingsfouten optreden.
 
toch begrijp ik iets niet

zolang een mix niet clipt en ongewenste distortion krijgt moet een master toch tevreden zijn. waaarneer hij dan extra headroom nodig heet kan die de volume van de wave toch lager zetten zodat ie genoeg heeft?
 
nee, het gaat om de dynamiek in de mix, deze is al vastgelegd als hir te veel compressie of limiting in zit

de headroom is puur ruimte om dit nog te kunnen toepassen, er kan altijd bij, maar niks meer af
 
dragon hoe kan je mix nu dist gaan krijgen als je mix netjes onder de 0 houd en de master fader lager zet dat ie dan ineens dist krijgt... moet toch echt iemand me uit gaan leggen

maar zoiezo

zolang ie maar niet klipt toch,, hou je alle pieken
dus of je m nu -1 levert of min 3 zou tich niks moeten kunnen uitmaken???
 
Laatst gewijzigd:
@zmooc: klopt helemaal, ik wilde het alleen simpel houden ;)

@meloyoungster: bij sommige daw's zit de masterfader _na_ de audiobus, en die clipt. je zet dan dus enkel het geluid zachter na het clippen. het is de moeite waard om dit even uit te zoeken in de daw die je gebruikt. -1 of -3 dbfs maakt in principe niets uit. dan moet een mastering engineer het echter wel zachter zetten om het nog te kunnen bewerken, want daar is wat meer headroom voor nodig. dat lijkt geen issue, maar niet elke digitale gain klinkt gelijk (vreemd, maar waar).
 
Laatst gewijzigd:
@pmx
Bij welke daw's zit de masterfader dan na de audiobus ?
Dit is toch onlogisch.
Ik denk bij Ableton niet en anders ben ik doof :P
 
nooit 32 bit samples gaan ditheren altijd pas opt einde
bit flaot ook niet, gewoon gebruiken en dan de song exporteren als niet 32 float mogelijk is na 24 maar niet ditheren
dus niet altijd:) zo gaan mensen het verkeerd opvatten.

bij 32 bit of 32bitfloat nooit dither gebruiken na 24

oja mocht je nog op zoek zijn naar een daw die goed tegen clippen kan :P.. klinkt raar maar..probeer magix music maker eens, doe ik met name met kicks maken als dr teveel punch in zit

weet iemand een analoge mixer die wat clipping aankan ?
 
Laatst gewijzigd:
@pmx
Bij welke daw's zit de masterfader dan na de audiobus ?
Dit is toch onlogisch.

ptle bijvoorbeeld, even uit m'n hoofd. helemaal niet onlogisch, gewoon een andere benadering van gainstaging. net zoals verschillende programma's andere panning wetten hanteren. zoveel mensen, zoveel wensen...

dus niet altijd zo gaan mensen het verkeerd opvatten.

dat heb je nou eenmaal altijd als mensen niet exact begrijpen hoe dingen werken, daar doe je niks aan. het is nou eenmaal lastige materie. dan maar zo uitleggen dat het in 90% van de gevallen goed gaat :)

in principe moet je altijd ditheren als je naar een lagere bitrate gaat. het wordt lastig als je beseft dat elke daw anders daarmee omgaat. ptle bijvoorbeeld is non-dithered, en gaat na elke plugin terug naar 24 bit. het is niet 32 bit through-out. voordat je druk maakt over ditheren op je masterbus, moet je dus beseffen dat in ptle na elke plugin al een keer niet gedithered is. dan heb je daarna nog de kwestie van welke dither wel 'mooi' is. dat kan je vaak niet eens kiezen. en soms kan je het niet eens uitzetten als je zou willen. etc etc etc.

threads over dither zijn lastig, en worden daarom vaak heel lang en dat maakt dingen niet duidelijker. je kan je er heel druk over maken, maar er zijn echt veel meer dingen bij een mix die een groter verschil maken :)
 
Back
Top